Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Stoppen met dromen en blowen? Week 4, 2011

Alle officiële antwoorden van het Trimbos-instituut worden hier verzameld.

Stoppen met dromen en blowen? Week 4, 2011

Berichtdoor Drugs Infolijn » za feb 26, 2011 3:05 am

Vraag:
In het verlengde van vraag van de week 2 en naar aanleiding van andere topics (zoals viewtopic.php?f=1&t=22813) vraag ik me af hoe het zit met dromen en het stoppen met blowen.
Mijn eigen ervaring geeft me het idee dat je dromen beter onthoud, waardoor het lijkt dat je meer/heftiger droomt. Kunnen jullie hier een meer wetenschappelijk oordeel over geven?



Antwoord:
Dromen doe je tijdens je REM-slaap (Rapid Eye Movement):een fase tijdens het slapen.
De REM-slaap verwijdert ongewenste informatie uit het brein, zoals onbelangrijke zaken die op een dag gebeurden, zodat er meer plaats is om de belangrijke dingen te onthouden. Dromen zijn een deel van dit verwerkingsproces. REM-slaap en de bijhorende dromen zijn dus belangrijk bij het opslaan van gegevens in het lange termijngeheugen.
Er kan gezegd worden dat cannabis zorgt voor het goed 'inslapen', maar het heeft waarschijnlijk een negatief effect op de kwaliteit van je slaappatroon.
Een aantal onderzoeken stelt dat door cannabisgebruik de diepe slaap ('deep slow wave sleep') toeneemt, maar tegelijkertijd de REM-slaap afneemt. Dit zou kunnen betekenen dat je niet uitgerust wakker wordt.

Verschillende bronnen zeggen nu dat je lichaam REM-slaap gaat inhalen als je tekort hebt gehad. Je zou sneller dan normaal in je REM-slaap terecht komen en langere REM-fasen doorlopen. Zo kan je bij het in slaap vallen direct in de REM slaap belanden, net zo lang totdat je lichaam vindt dat je weer genoeg REM slaap hebt gehad. Dit zou kunnen verklaren waarom je bij het stoppen meer (=vaker en langer) kunt gaan dromen: de "schade" wordt bij wijze van spreke ingehaald.
De Drugs Infolijn is een dienst van het Trimbos-instituut en wordt financieel ondersteund door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op http://www.drugsinfo.nl en op http://www.drugsenuitgaan.nl.
Avatar gebruiker
Drugs Infolijn
Trimbos Professional
Offline
 
Posts: 195
Geregistreerd: ma maart 07, 2011 4:12 pm

  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Vraag van de Week

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

Royal Queen Seeds banner