Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Wat zegt hersenscan over mijn verslaving? - week 32, 2010

Alle officiële antwoorden van het Trimbos-instituut worden hier verzameld.

Wat zegt hersenscan over mijn verslaving? - week 32, 2010

Berichtdoor Drugs Infolijn » za feb 26, 2011 2:20 am

Vraag:
hallo,ik ben 32 jaar verslaafd aan alles en nog wat en vraag me af of het erfelijk is en of het aantoonbaar is op een scan.ik ben 2 maanden te vroeg geboren en was een rhesus baby.
ik lees vaak dat het om wilskracht gaat maar dat geloof ik niet.
ik weet alles over wilskracht en ben gestopt met wiet wat me makkelijk afgaat maar opiaten is een ander verhaal.er komen allerlei stoornissen naar boven als ik stop en wil alleen nog maar dood.totaal geen controle meer over mijn denken,gevoelens enz enz.
mijn vraag is of een hersenscan meer duidelijkheid kan geven wat er nou achter mijn verslaving zit.


Antwoord:
Verslaving is voor een deel erfelijk; je kunt aanleg hebben om verslaafd te raken. Maar het is niet zo dat iedereen met een aanleg ook daadwerkelijk verslaafd raakt. Of je verslaafd raakt, hangt ook af van onder andere je persoonlijkheid, je leeftijd, de omgeving waarin je opgroeit, leefomstandigheden en het middel dat je gebruikt. Wat dat betreft is verslaving een heel ingewikkeld verschijnsel.

Wetenschappers krijgen al meer in kaart hoe je in de hersenen kunt terugzien dat iemand verslaafd is en zelfs hoe de hersenen van mensen die kwetsbaar zijn voor een verslaving kunnen verschillen van mensen die dat niet zijn. Maar op het niveau van het individu is dat met de huidige apparatuur nog niet goed te zien. Met deze apparatuur kun je wel grove afwijkingen op individueel niveau aanduiden, maar dat zijn meestal niet de afwijkingen die zorgen voor verslavingsgedrag.

Kortom, een scan is niet de oplossing voor jou. Misschien wel een goed onderzoek met aandacht voor zowel de verslavingsproblematiek, als voor die andere stoornissen die naar boven komen als je stopt. Het is ook heel begrijpelijk dat je het stoppen met wiet veel makkelijker vond dan het stoppen met opiaten; de ontwenningsverschijnselen zijn daarbij vaak veel heftiger.
De Drugs Infolijn is een dienst van het Trimbos-instituut en wordt financieel ondersteund door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op http://www.drugsinfo.nl en op http://www.drugsenuitgaan.nl.
Avatar gebruiker
Drugs Infolijn
Trimbos Professional
Offline
 
Posts: 195
Geregistreerd: ma maart 07, 2011 4:12 pm

  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Vraag van de Week

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

Royal Queen Seeds banner
cron