All three enzymes are expressed in the liver with CES1A1 >> CES2 > CES3.
Einstein schreef:10 seconden Wikipedia lezen verschaft mij met de nodige info:
Metabolism: Liver (80%)
Bovendien vormen alcohol en ritalin samen in de lever een nieuwe stof, ethylfenidaat (net zoals de combinatie cocaïne + alcohol coca-ethyleen oplevert), die ook weer problemen op zou kunnen leveren. Niet te snel brullen graag.
Michelangelo schreef:Wikipedia-info neem ik overigens niet al te serieus, daar kan iedereen info neerzetten!
Einstein schreef:Michelangelo schreef:Wikipedia-info neem ik overigens niet al te serieus, daar kan iedereen info neerzetten!
Kan, maar ik zie niet in waarom iemand voor zijn lol onjuiste informatie over het metabolisme van ADD-medicatie zou verspreiden, daarvoor moet je wel heel weinig hobby's hebben.
Die tweede link zegt trouwens in verschrikkelijk veel verschillende bewoordingen dat ritalin tot overdreven veel afbraakproducten wordt omgetoverd. Staat ergens letterlijk dat slechts een heel klein deel ongewijzigd het lichaam verlaat. Zelfs al zou het een inactief metaboliet bevatten dat ongewijzigd via de nieren wordt uitgescheiden (???), dan zou het nog altijd eerst afgebroken moeten worden tot dat metaboliet, voordat het ongewijzigd uitgescheiden zou worden.
Sublimo schreef:Ik ben al eens begonnen aan een topic hierover, alleen nog niet afgemaakt.
Michelangelo schreef:Sublimo schreef:Ik ben al eens begonnen aan een topic hierover, alleen nog niet afgemaakt.
Ben benieuwd of dat nog komt, dat topic!
Of ik nou al dan niet gelijk heb, ik vindt t sowieso interressant en een goeie discussie kan nooit kwaad!
Metabolisering: snel en extensief tot inactieve metaboliet. Eliminatie: vnl. met de urine als metaboliet.
Na orale toediening wordt binnen 48-96 uur, in de vorm van metabolieten, 78-97% van de dosis met de urine uitgescheiden en 1-3% in de faeces.
Hashja schreef:Methylfenidaat ziet er chemisch zo uit:
Lang ingewikkeld technisch scheikundig verhaal
Beeeb schreef:Huh? Watte?
Maar dat kan ook aan mijn huidige status liggen. (ik zal het op een ander moment nog eens rustig nalzen aangezien ik nogal een Methylfenidaat-fan ben)
Drugs Infolijn schreef:De omzetting van methylfenidaat naar Ritalinzuur (het overgrote deel wordt ook daadwerkelijk zo omgezet) vindt wel degelijk via de lever plaats. (CES1 carboxylesterase wordt door de lever aangemaakt).
Michelangelo schreef:Bedankt voor de info allemaal! (was tijdje nauwelijks online, vandaar mijn late reactie)
Ik was weer eens te snel met mijn conclusies, het is duidelijk dat de lever wel degelijk betrokken is bij de afbraak van methylfenidaat! Is heel veel info waarin gesuggereerd word dat del lever hierin nauwelijks een rol speelt, dat geeft nogal verwarring!
Blijkbaar weten zelfs de producenten van methylfenidaat niet hoe het zit, gezien de info die zij verstrekken....
Heb afgelopen weekend een buitengewoon interressant stuk gelezen over metabolisatie in t algemeen, hier werd (toevallig) ook nog ingegaan op de verwarring die bestaat omtrent ritalin! Ik ga dadelijk kijken of ik de link kan plakken...http://www.de-poort.be/cgi-bin/Pagina.pl?id=103
Keer terug naar Vraag van de Week
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten