de eerste keer xtc is zeker wel aan te raden om thuis te doen met gave vrienden. Ik zou adviseren om met een half pilletje te beginnen, het beste is om te zorgen dat je ongeveer 4 uur voor de tijd niets meer gegeten hebt(tenminste, geen hele maaltijd), het werkt het best op een lege maag.
Als ik op een lege maag xtc of mdma neem begin ik na ongeveer een half uurtje de effecten te voelen, soms zelfs sneller, maar dit verschilt per persoon want ik sta meestal al eerder hard te gaan dan mn vrienden(terwijl ik volgens mij de zwaarste ben).
Als je een halve pil neemt, en niet bijneemt, kun je rekenen op zo'n 3-4 uur spacen, als je tussendoor pure wiet rookt (geen tabak, dat is een downer) kun je het effect wel wat versterken en verlengen. Als je later nog een halfje bijneemt zul je waarschijnlijk nog wel een uurtje of 2-3 langer spacen.
Qua setting raad ik je aan om gewoon lekkere muziek aan te zetten als je het gaat nemen, goa/psytrance doet het wat mij betreft altijd goed bij xtc. Zelf heb ik nooit zo'n zin om te eten tijdens xtc, maar fruit schijnt lekker te zijn, de meeste chips en dergelijke smaken en voelen vooral als een hap zout zand. Zorg dat je ruimte vrij hebt om lekker te kunnen dansen, liggen, rollen of wat dan ook, en zorg dat je zo min mogelijk hoeft te doen, dus dat alles binnen handbereik is, en de muziek makkelijk op te zetten en veranderen is(muziek is voor mij persoonlijk toch wel het belangrijkste element bij xtc).
De XTC-dip verschilt per persoon, ik heb er zelf nooit zo'n last van, maar het is zeker aan te raden om voor en na gebruik gezond te eten. Zorg sowieso dat je de dag erna niets gepland hebt, want ookal voel je je niet persé slecht kun je je nog behoorlijk overdonderd en een beetje vaag voelen van de vorige avond, en het is geen goed idee om dan echt dingen te moeten doen. Dus ga gewoon relaxen, zorg dat je gezond eet en zoek wat vrienden op ofzo.
Goede reis, en veel plezier