Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Wat zijn de risico's van het slikken van hooggedoseerde XTC?

Hier kun je terecht voor al je vragen over de partydrug MDMA. Alles over xtc-pillen hoort hier ook.

Wat zijn de risico's van het slikken van hooggedoseerde XTC?

Berichtdoor Drugs Infolijn » do jan 17, 2013 11:38 am

De laatste tijd worden er steeds meer hooggedoseerde XTC pillen gesignaleerd. Dit zijn XTC pillen met 150/200 milligram MDMA of meer. Bij hogere doseringen nemen de gewenste effecten (het bekende "love" gevoel) niet toe, maar ervaar je meer ongewenste (speedy) effecten.

Bij veelvuldig gebruik van dergelijke doseringen treedt tolerantie op voor de effecten van XTC. Het typische XTC gevoel wordt steeds minder. Je bent dan geneigd om meer te gaan slikken, waardoor ze alleen maar het oppeppende effect voelen en meer en meer speedy worden.

Ook de risico’s nemen toe met de dosis. Je hebt eerder last van angst, paniek en braken en de dinsdagdip is veel zwaarder. Ook de kans op het serotoninesyndroom neemt toe.

Testen
Niet elke XTC pil bevat evenveel MDMA. Het verschil in de hoeveelheden milligram per pil loopt uiteen van 20 tot soms meer dan 200 milligram. Door je pil te laten testen weet je hoeveel MDMA er ongeveer in je pil zit. Uitgebreidere informatie hierover kun je krijgen via een testservice. Kijk hier voor adressen van testservices. Websites en fora zijn geen betrouwbare bron van informatie omdat iedereen er op kan zetten wat hij wil.

Dosering
200 mg is een hele hoge dosis voor een 'gemiddeld persoon' (zie rekenvoorbeeld hieronder). Een ‘veilige dosis’ is niet te geven. Het gebruik van XTC is namelijk nooit zonder risico, maar door je aan deze richtlijn te houden kun je de bijwerkingen en risico’s zo veel mogelijk beperken. Ervaren gebruikers van XTC gaan uit van een dosis van 1-1,5 mg per kilo lichaamsgewicht. Dat is voor iemand van 70 kilo één pil van 70-105 mg MDMA. Beginnende gebruikers kunnen beter met een halve dosis beginnen. Unity hanteert verschillende normen voor mannen en vrouwen, namelijk een recreatieve dosis voor vrouwen tussen 1 en 1,5 mg MDMA per kilo lichaamsgewicht en voor mannen tussen de 1 en 2 mg MDMA per kilo lichaamsgewicht.

Werking
XTC heeft een oppeppend en een bewustzijnsveranderend effect. Het oppeppende effect geeft je energie en je voelt je helder en alert. Door het bewustzijnsveranderende effect voel je je goed, ontspannen, open en verbonden met anderen. XTC zorgt voor de afgifte van neurotransmitters zoals serotonine, noradrenaline en dopamine. XTC heeft vooral invloed op de serotoninehuishouding in de hersenen. Serotonine heeft invloed op je stemming, slaap, emotie en eetlust.

'Bijslikken'
Bij het slikken van een hoge dosis is de serotoninevoorraad in je hersenen snel opgebruikt. Sommige gebruikers kiezen ervoor om dan ‘bij te nemen’ omdat ze de eerste sterke roes vast willen houden. Dat heeft alleen niet zo veel zin. Het gewenste "love" gevoel van de eerste dosis van die avond krijg je niet meer terug en de kater en de lichamelijke bijwerkingen nemen alleen maar toe, zoals een droge mond, gespannen spieren en tanden knarsen (speedy gevoel). Dat is vaak het moment waarop mensen denken dat er (veel) speed in hun pillen zit. Je bouwt tolerantie op voor het bewustzijnsveranderende effect omdat de serotoninevoorraad eerst weer op peil moet zijn. Aan het oppeppende effect wen je veel langzamer. Gevolg is dat als je meer gaat slikken je alleen maar het oppeppende effect voelt en meer en meer speedy wordt.

Acute risico's
Door het slikken van hoge doseringen (vanaf 150-200 mg) is de kans groter op overgeven, angst en paniek. Ook kan het gepaard gaan met bewusteloosheid en levensbedreigende situaties, zoals het serotonine syndroom. Wat voor effect het serotonine syndroom heeft op mensen is afhankelijk van welke middelen en de hoeveelheid middelen zij gebruikt hebben. Lees meer over het serotonine syndroom op onze website.

Risico's op de langere termijn
De dinsdagdip kan fors zijn doordat de gehele serotoninevoorraad uitgeput is geraakt. Deze moet dan eerst worden aangevuld. Dit kan enige tijd duren. Niet iedereen heeft hier last van, maar over het algemeen zijn de klachten die daarmee gepaard gaan binnen een aantal dagen weg. Soms kan het iets langer duren. Na ongeveer twee a drie weken is het lichaam (en hersenen) weer hersteld. Toch raden we aan een marge te nemen van vier a zes weken. Dit om de kans op hersenschade te beperken. Steeds meer onderzoek maakt duidelijk dat gebruik van XTC kan leiden tot veranderingen in de hersenen. Je geheugen, je concentratie en je stemming worden mogelijk aangetast. Hoe vaker je neemt en hoe hoger de dosis, des te meer kans op schade. Bij vrouwen lijkt schade eerder op te treden.
Laatst bijgewerkt door Drugs Infolijn op vr jan 25, 2013 6:11 pm, in totaal 5 keer bewerkt.
De Drugs Infolijn is een dienst van het Trimbos-instituut en wordt financieel ondersteund door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op http://www.drugsinfo.nl en op http://www.drugsenuitgaan.nl.
Avatar gebruiker
Drugs Infolijn
Trimbos Professional
Offline
 
Posts: 195
Geregistreerd: ma maart 07, 2011 4:12 pm

Re: Wat zijn de risico's van het slikken van hooggedoseerde

Berichtdoor DamnFine69 » do jan 17, 2013 12:31 pm

Zijn dat de enige risico's verbonden aan een hoge dosis (150-200 mg) in een keer slikken? Als ik een keer xtc wil gaan doen vind ik het vervelend om een dosis van rond de 120 mg te pakken omdat ik dan naar een uur last krijg van wisselende gevoelens. Het ene moment hard gaan, even "nuchter", weer hard gaan, even "nuchter". Daarom wil ik het liefst rond de 150 a 160 mg pakken maar ik ben dan altijd bang voor hartritmestoornis of erger. Maar als je in goede gezondheid verkeerd is dat dus zo goed als niet mogelijk?

Hashja - Mijn tel maatje :love:
Seth - "telt alsof hij op pep zit?"
Petrovic - "Niemand is sneller als hem."
Avatar gebruiker
DamnFine69
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 810
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 6:58 pm
Woonplaats: >9000

Re: Wat zijn de risico's van het slikken van hooggedoseerde

Berichtdoor Stefaan » do jan 17, 2013 1:33 pm

Jb_ schreef:Zijn dat de enige risico's verbonden aan een hoge dosis (150-200 mg) in een keer slikken? Als ik een keer xtc wil gaan doen vind ik het vervelend om een dosis van rond de 120 mg te pakken omdat ik dan naar een uur last krijg van wisselende gevoelens. Het ene moment hard gaan, even "nuchter", weer hard gaan, even "nuchter". Daarom wil ik het liefst rond de 150 a 160 mg pakken maar ik ben dan altijd bang voor hartritmestoornis of erger. Maar als je in goede gezondheid verkeerd is dat dus zo goed als niet mogelijk?


Er zijn weinig (tot misschien wel geen) gezonde mensen, die een normale dosis mdma namen, zomaar overleden. Als je gezond bent, en een bescheiden dosis geteste mdma neemt, en goed voor jezelf zorgt in rondom het spacen (afkoelen, drinken, beetje sporten in de weken ervoor/erna). Het punt is alleen dat je soms het zelf niet weet of je iets mankeert of niet.

@Drugsinfolijn
Als je op tijd bij slikt, vind ik dat het wel degelijk effect heeft. Alleen als je al merkt dat het wat minder lekker gaat, dan is het al te laat daarvoor. Maar dan een vraag: is bijvoorbeeld 1 dikke pil van 200 mg minder schadelijk dan eerst een halfje á 100 mg, en 2-3u later nogmaals een halfje? Of andersom? En vanaf ongeveer wanneer kun je van bijnemen spreken, aangezien ik wel eens mensen ongeduldig zie zijn en er na een half uur / 3 kwartier er nog een halfje alvast bijgooien (niet dat dat voor de inslag-snelheid uitmaakt, maar goed).

Bedankt!
Stefaan
Ja en nu?
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 2410
Geregistreerd: ma jun 06, 2011 2:14 pm

Re: Wat zijn de risico's van het slikken van hooggedoseerde

Berichtdoor Partypipo » vr jan 18, 2013 1:53 am

Het risico van veel mdma ineens is dat je niet meer op je benen kan staan, gaat zitten, je benen gaan trillen als een malle, je ogen weg draaien en het volgende wat je weet is dat je in je tent op bed ligt en het dan 5 uur later is.
Zonde!
Ted Bundy schreef:Mochten quotes van mede df'ers in je onderschrift plaatsen weer 'in' worden. Dan is deze de mijne.
Avatar gebruiker
Partypipo
Doneer-meneer
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4155
Geregistreerd: di sep 06, 2011 1:36 am

Re: Wat zijn de risico's van het slikken van hooggedoseerde

Berichtdoor Italiano » di jan 22, 2013 4:41 pm

Goed stuk!
Avatar gebruiker
Italiano
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1049
Geregistreerd: zo jan 08, 2012 1:29 pm

Re: Wat zijn de risico's van het slikken van hooggedoseerde

Berichtdoor Trippie » di jan 22, 2013 10:18 pm

Ik moet eerlijk zeggen: ik neem altijd bij om het effect te verlengen en dat lukt ook altijd prima bij mij. Als ik begin met 100mg, en dan vanaf 2u daarna elk uur 50mg bijdoseer ga ik 6u lang lekker zonder al te veel problemen.
Hoge serotoninevoorraad zeker?
Trippie is maar een klein beetje Hippie...
Avatar gebruiker
Trippie
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1303
Geregistreerd: wo nov 16, 2011 8:10 pm
Woonplaats: Lala Land

Re: Wat zijn de risico's van het slikken van hooggedoseerde

Berichtdoor Huggybear²³ » wo jan 23, 2013 12:35 am

Nu vraag ik me af hoe 't komt dat iedereen die ik ken, wie dan ook (ikzelf ook), wanneer hij of zij een hoge dosis neemt, ze juist erg loom/traag/vaag/waus worden, terwijl hier wordt beweert dat het verhogen van de dosis zorgt voor een meer speedy/oppeppend effect...
Avatar gebruiker
Huggybear²³
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 519
Geregistreerd: vr maart 11, 2011 11:17 pm

Re: Wat zijn de risico's van het slikken van hooggedoseerde

Berichtdoor Einstein » wo jan 23, 2013 1:31 am

Nuja, wazigheid, vage hallucinaties en nog meer moois zijn bijwerkingen van hoge doses XTC die bijna altijd gerapporteerd worden, maar het zijn geen speedeffecten. Ofwel wordt dat gewoon nog door alle serotonine veroorzaakt (waarbij alleen de 'love-receptoren' zijn weggevallen), ofwel is het een nevenwerking van de MDMA die zelf ook hier en daar een receptor durft te activeren.
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: Wat zijn de risico's van het slikken van hooggedoseerde

Berichtdoor Drugs Infolijn » wo jan 23, 2013 9:37 am

Zijn dat de enige risico's verbonden aan een hoge dosis (150-200 mg) in een keer slikken? Als ik een keer xtc wil gaan doen vind ik het vervelend om een dosis van rond de 120 mg te pakken omdat ik dan naar een uur last krijg van wisselende gevoelens. Het ene moment hard gaan, even "nuchter", weer hard gaan, even "nuchter". Daarom wil ik het liefst rond de 150 a 160 mg pakken maar ik ben dan altijd bang voor hartritmestoornis of erger. Maar als je in goede gezondheid verkeerd is dat dus zo goed als niet mogelijk?


Lees het stukje tekst onder Acute risico's nog een keer...
De Drugs Infolijn is een dienst van het Trimbos-instituut en wordt financieel ondersteund door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op http://www.drugsinfo.nl en op http://www.drugsenuitgaan.nl.
Avatar gebruiker
Drugs Infolijn
Trimbos Professional
Offline
 
Posts: 195
Geregistreerd: ma maart 07, 2011 4:12 pm

Re: Wat zijn de risico's van het slikken van hooggedoseerde

Berichtdoor Drugs Infolijn » vr feb 01, 2013 12:25 pm

Maar dan een vraag: is bijvoorbeeld 1 dikke pil van 200 mg minder schadelijk dan eerst een halfje á 100 mg, en 2-3u later nogmaals een halfje? Of andersom? En vanaf ongeveer wanneer kun je van bijnemen spreken, aangezien ik wel eens mensen ongeduldig zie zijn en er na een half uur / 3 kwartier er nog een halfje alvast bijgooien (niet dat dat voor de inslag-snelheid uitmaakt, maar goed).


Hoe hoger de dosering, hoe meer kans op hersenschade (neurotoxiciteit). Als je een pil van 200 mg in 1 keer inneemt zal de uiteindelijke concentratie in het bloed hoger zijn dan als je 2 x 100 mg neemt.

Bij aapjes leidt een dosis van 2,5 mg/kg MDMA oraal om de twee weken gedurende vier maanden niet tot schade aan de serotonine axonen. Een eenmalige toediening van 5 mg/kg mdma oraal leidt wel tot schade aan de serotonine zenuwuiteinden. Hier blijkt dus duidelijk uit dat 1 keer een hoge dosis nemen schadelijker is dan een aantal keren een lagere dosering. Ed Pennings (gerenommeerd toxicoloog) schat dat bij de mens die grens op 3 mg/kg ligt. Dat zou dus willen zeggen dat voor een gemiddeld gewicht van 70 kg een dosis van 210 mg al op die grens ligt!

Om de risico's te beperken is het dus vooral belangrijk de dosering per keer niet te laten oplopen (max 2 mg/kg eens per 4-6 weken - natuurlijk liever minder). Voor de meeste mensen is 200 mg, of het nou in 1 keer wordt genomen of met enkele uren ertussen, een dosering die al schade kan veroorzaken. Nou zal het wel zo zijn dat die schade na 1 keer nog niet meetbaar is met hersenscans of cognitieve testen, maar als het gedrag herhaald wordt, telt de schade steeds op, en uiteindelijk zullen mensen slechter scoren op verbaal geheugen.

Verder is er geen veilige ondergrens aan te geven. Uit het NeXT onderzoek
bleek dat ook bij zeer lage hoeveelheden XTC (2 pillen life time) al effecten te meten waren zoals een verminderd leereffect op de 15-woordenlijst.

Het is dus inderdaad beter om enkele uren er tussen te laten, maar vooral belangrijk om in zijn geheel NIET MEER dan 2 mg/kg te slikken per sessie (kan dus bestaan uit meerdere innames; som van alle doseringen liever niet boven 2 mg/kg!); en niet vaker te grbuiken dan 1 keer per 4-6 weken (liever minder vaak natuurlijk).
De Drugs Infolijn is een dienst van het Trimbos-instituut en wordt financieel ondersteund door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op http://www.drugsinfo.nl en op http://www.drugsenuitgaan.nl.
Avatar gebruiker
Drugs Infolijn
Trimbos Professional
Offline
 
Posts: 195
Geregistreerd: ma maart 07, 2011 4:12 pm

Re: Wat zijn de risico's van het slikken van hooggedoseerde

Berichtdoor Stefaan » vr feb 01, 2013 3:43 pm

Heel erg bedankt!
Stefaan
Ja en nu?
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 2410
Geregistreerd: ma jun 06, 2011 2:14 pm

Re: Wat zijn de risico's van het slikken van hooggedoseerde

Berichtdoor highrutosen » ma feb 18, 2013 3:27 pm

Ik heb wel gemerkt dat bijnemen na 2.5 uur van de eerste dosis het effect een stuk minder lekker is en lees veel op forums dat mensen hierbij ook veel langer en vaker last hebben van een come down..

Wat ik het meeste terug zie komen op de buitenlandse fora is bijvoorbeeld 150mg start dosis en 1.5 tot 2 uur later nog eens 50-100mg bijnemen en dan klaar.

EDIT

Voor mensen met een hogere tolerantie is het vaak 200mg met 100 tot 150mg
highrutosen
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 212
Geregistreerd: ma feb 18, 2013 2:35 pm


  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar XTC / MDMA

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

Royal Queen Seeds banner