Hoi allemaal,
Ik lees hier vaak op het forum voor tips etc, maar wil nu graag mijn eigen vraag voorleggen aan jullie. Ik heb 3 jaar geleden voor het eerst XTC gebruikt, ik vond het geweldig, en heb de twee jaar die daarop volgden altijd leuke ervaringen gehad. Maar tijdens het afgelopen festival seizoen ben ik ineens nooit meer 'lekker' gegaan.
Ik heb al vaak last gehad van hyperventilatie. Dit komt vaak opzetten wanneer ik gestrest ben, slecht/weinig at en geen rust nam. Dit uitte zich dan in flauwvallen met als gevolg hyperventilatie waar ik niet meer uit kwam. Ik krijg dan het gevoel dat mijn keel dicht geknepen wordt, ik niet meer kan ademen, ontzetten duizelig en benauwd gevoel, typische symptomen van hyperventilatie dus. Heel vaak is dit gebeurd tijdens het uitgaan. Ik ben dan ook vaak naar de eerste hulp gebracht (mensen schrokken van hoe ik erbij lag), daar checkten ze dan mijn hart, bloeddruk, noem maar op, alles was altijd in orde. Lichamelijk moet ik dus helemaal gezond zijn!
Dat hyperventileren is overigens nooit gebeurd tijdens drugsgebruik, altijd onder invloed van alcohol of nuchter. De eerste keer was op een schoolkamp toen ik 13 jaar was (nuchter, te weinig gegeten en toch heel de avond staan dansen in de 'kinderdisco') en de laatste keer was afgelopen november (nu ben ik overigens 23
) tijdens Bassleader waar ik denk ik te hard heb staan los gaan (veel vodka redbull gedronken). Ik heb geen super conditie en achteraf denk ik dat ik gewoon flink buiten adem was waardoor ik heel even draaierig werd, waar ik vervolgens totaal van in paniek raakte en het hyperventileren in gang werd gezet.
Ondanks dat het met drugs ALTIJD goed is gegaan, vind ik het sinds bijna een jaar ineens zo eng om drugs te gebruiken! De laatste paar keer dat XTC nam nam ik steeds een klein beetje (bang voor overdosis ofzo
), dus net niet genoeg om in de 'XTC flow' te komen, maar wel genoeg om te merken dat je lichaam/bewustzijn anders aan het worden is. Dat gevoel van licht worden in je hoofd, je benen die constant willen bewegen, je hart dat sneller gaat, noem maar op, ik werd er ineens zo bang van, vond het zo niet chill, dat ik steeds ben gestopt op dat punt en niks meer bijpakte. Dit is nu de laatste 4 keer zo gegaan, de laatste keer was op Q-base 2015.
Zoals jullie wel uit mijn post kunnen opmaken kan ik mezelf behoorlijk opfokken met angstgevoelens. Vroeger was ik ook zeker altijd wel een beetje bang dat het niet goed zou gaan als ik een pilletje nam, maar ik kon me er altijd overheen zetten. Vooral vanaf het moment dat je voelt dat de drugs beginnen te werken werd ik een beetje bang. Soms ging ik even zitten, tegen mezelf zeggen dat het goed ging, dat straks alles fantastisch zou worden, en dat werkte dan ook. Daarna ging ik gewoon weer super lekker, keihard losgaan, prachtige ervaringen. En nu ineens, zonder enige aanleiding, lukt het me niet meer om over dat punt van inslag en angst te komen.
Ik heb me er al een soort van bij neergelegd dat ik nooit meer lekker zal gaan. Ergens vind ik het ook niet zo erg, ik heb een super vette tijd gehad als ik kijk naar alle festival seizoenen die ik afgegaan ben. De laatste paar keer dat ik naar een feestje ben geweest heb ik alleen alcohol gedronken, en dat is ook prima. Toch zou ik gewoon zo graag weer eens een pilletje/4f nemen.. Het is toch niet hetzelfde als alcohol, dat kan iedereen hier denk ik wel beamen!
Morgen heb ik dus voor het eerst in lange tijd weer een feestje. Vorige week had ineens de behoefte weer om XTC te proberen en had het idee dat ik het mentaal wel aan zou kunnen. Ik heb weer veel zitten lezen over andermans ervaringen op fora (dat vind ik altijd prettig haha..) en had er zin in! Maar nu komt het ineens zo dichtbij, de paniek slaat weer toe en ik weet niet of ik het nog wel durf
Wat ik hier mee wil vragen weet ik eigenijk niet zo goed. Ergens hoop ik dat iemand DE gouden tip geeft waardoor ik me nooit meer druk maak. Of misschien zijn er lotgenoten met een soortgelijke ervaring. Om een lang verhaal kort te maken;
Ervaring met drugs? Ja, met 4FMP en XTC
Hoe lang ervaring? 3 jaar
Slechte ervaringen met drugs? Nee
Waar ben ik bang voor? Hartaanval, overdosis, vuile pil, afgevoerd worden, flauwvallen, doodgaan, echt ALLES spookt door m'n hoofd
Ben ik lichamelijk gezond? Ja
Mentaal? Ik kan behoorlijk in paniek raken als ik bv duizelig word, die paniek resulteert in hyperventilatie/flauwvallen --> dit is echter nog nooit gebeurd met drugs