Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

'XTC leidt tot slechter korte termijn geheugen'

Ben je een interresant nieuwsbericht tegen gekomen? Plaats het dan in dit subforum.

'XTC leidt tot slechter korte termijn geheugen'

Berichtdoor Shaggattack » do jul 26, 2012 12:11 pm

AMSTERDAM - Bij nieuwe ecstasy gebruikers gaat het korte termijn geheugen slechter functioneren.

Dit concluderen Duitse onderzoekers donderdag in het tijdschrift Addiction.

Tot nu toe was het onduidelijk of cognitieve afwijkingen bij XTC gebruikers al bestonden voordat ze pillen slikten of dat er andere oorzaken voor waren.

Bij eerdere onderzoeken naar de effecten van XTC werd bovendien niet goed gekeken of iemand naast XTC ook andere soorten drugs gebruikte.

Aan de studie deden 149 mensen tussen de 18 en 25 jaar oud mee, die geen psychische of neurologische afwijkingen hadden en geen drugs of medicijnen gebruikten. Het geheugen van deze mensen werd getest.

32 pillen
Vervolgens gingen al deze mensen voor het eerst in hun leven XTC gebruiken. Ze namen gemiddeld 32 pillen in dat jaar, wat ongeveer 2,5 pillen per maand is.

Na een jaar testten de onderzoekers bij 109 van de 149 mensen hoe goed hun geheugen functioneerde.

Bij deze recreatieve gebruikers treedt schade op in de hippocampus, het gebied in de hersenen dat onder meer verantwoordelijk is voor geheugen en oriëntatie. Dezelfde schade is bovendien een van de eerste tekenen van Alzheimer, waarschuwen de onderzoekers.

:xtc: http://www.nu.nl/wetenschap/2867355/xtc ... eugen.html
Avatar gebruiker
Shaggattack
paperboy
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1086
Geregistreerd: do maart 17, 2011 2:50 am

Re: 'XTC leidt tot slechter korte termijn geheugen'

Berichtdoor Oizo » do jul 26, 2012 12:16 pm

32 pillen per jaar is ook heel erg veel :)

Wat niet wil zeggen dat weinig gebruik onschadelijk is...
Laatst bijgewerkt door Oizo op do jul 26, 2012 2:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Oizo
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 631
Geregistreerd: do dec 22, 2011 7:09 pm

Re: 'XTC leidt tot slechter korte termijn geheugen'

Berichtdoor Einstein » do jul 26, 2012 12:23 pm

Haha, ziek, neuronale verwoesting in naam der wetenschap :rock:

Oizo: klopt, maar er zijn legio mensen die daadwerkelijk 32 pillen per jaar gebruiken :#:
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: 'XTC leidt tot slechter korte termijn geheugen'

Berichtdoor Dione » do jul 26, 2012 12:28 pm

Shaggy schreef:32 pillen
Vervolgens gingen al deze mensen voor het eerst in hun leven XTC gebruiken. Ze namen gemiddeld 32 pillen in dat jaar, wat ongeveer 2,5 pillen per maand is.

Na een jaar testten de onderzoekers bij 109 van de 149 mensen hoe goed hun geheugen functioneerde.

Bij deze recreatieve gebruikers treedt schade op in de hippocampus, het gebied in de hersenen dat onder meer verantwoordelijk is voor geheugen en oriëntatie.



32 pillen in een jaar noemen ze recreatieve gebruikers? :keta:
Flameon schreef:Mercie Boekoe!
Avatar gebruiker
Dione
Original DF Queen
Donateur
Offline
 
Posts: 1734
Geregistreerd: di feb 22, 2011 1:11 am

Re: 'XTC leidt tot slechter korte termijn geheugen'

Berichtdoor Koekwaus » do jul 26, 2012 2:48 pm

Iedere gebruiker van xtc is een recreatieve gebruiker daar het niet lichamelijk verslavend is en niet wordt gebruikt om te werken. Volgens mij is dit onderzoek niets nieuws alleen is het een gemiste kans om niet een follow up studie te doen naar de effecten op lange termijn.
Did: Alcohol, wiet, hasj, boter, olie, lachgas, pammetjes, slaapmiddelen, ritalin, cocaine, pep, dexamfetamine, 4-ma, 4-fa, 6-apb, 3-mmc, 2c-i, lsd, paddo's, mdma kristallen, xtc.

Todo: 5-apb, mxe, 4-mmc, cactus, dmt, keta, ghb, poppers en aantal kruiden/planten.
Avatar gebruiker
Koekwaus
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 393
Geregistreerd: za jun 23, 2012 12:23 pm

Re: 'XTC leidt tot slechter korte termijn geheugen'

Berichtdoor Dione » do jul 26, 2012 3:06 pm

Koekwaus schreef:Iedere gebruiker van xtc is een recreatieve gebruiker daar het niet lichamelijk verslavend is en niet wordt gebruikt om te werken. Volgens mij is dit onderzoek niets nieuws alleen is het een gemiste kans om niet een follow up studie te doen naar de effecten op lange termijn.



Je hoeft niet lichamelijk afhankelijk te zijn om een ernstig probleem te hebben met een stof. Als jij bijvoorbeeld niet meer uit kunt gaan zonder xtc te gebruiken of als je bijvoorbeeld je school of werk of niet/minder gebruikende vrienden gaat verwaarlozen omdat je te veel bezig bent met drugs, dan kun je echt niet meer spreken van recreatief gebruik.

Daarbij komt dat het beter is om niet vaker dan 1 keer in de 6 a 8 weken xtc te gebruiken. Liever nog 1 keer in de 3 maanden. Dus gemiddeld 2,5 pil per maand, zoals in dit onderzoek, vind ik dan absoluut niet recreatief meer.
Flameon schreef:Mercie Boekoe!
Avatar gebruiker
Dione
Original DF Queen
Donateur
Offline
 
Posts: 1734
Geregistreerd: di feb 22, 2011 1:11 am

Re: 'XTC leidt tot slechter korte termijn geheugen'

Berichtdoor NiandraLades » do jul 26, 2012 3:20 pm

Interessant stuk, maar ben even het oorspronkelijke artikel door gaan lezen omdat er nog wel eens ea niet klopt op sites als nu.nl...

En inderdaad, het is helemaal niet zo dat ze 149 mensen opzochten en die vervolgens allemaal aan de pillen hebben gezet, zoals het stuk op nu.nl lijkt te suggereren. Er werden er 149 gevolgd waarvan er 109 na 1 jaar terugkwamen. Daarvan hadden 43 personen na dat jaar alleen cannabis gebruikt, 23 personen meer dan 10 MDMA pillen genomen, en de rest heel af en toe MDMA gebruikt (maar deze laatste groep werd niet meegenomen in de analyse).

Spoiler! :
Of the initial 149 subjects who participated in the first
assessment, 109 subjects participated in the second
assessment after 1 year. 43 subjects did not use
any other illicit substance apart from cannabis over the
course of the 1-year period (non-users). 23
subjects used more than 10 pills MDMA (MDMA users;
mean = 33.6; SD = 7.2; range: 10–62; mean occasions:
13.5; SD = 10.1; range: 4–36). The remaining subjects
used MDMA once or more but less than the aforementioned
amount and were not included in the further
analyses (see the paragraph on statistical analyses).


De MDMA groep die onderzocht is bestond dus maar uit 23 personen, te mager om generalisaties te trekken naar mijn idee.

Ook interessant is dat er maar 1 significant verschil is gevonden tussen de gebruikers en niet-gebruikers, namelijk op een test wat een aspect van het korte termijn geheugen meet. Er waren geen verschillen tussen de groepen op andere testen die leerprocessen, geheugen, werkgeheugen en executieve functies meten.

Neemt niet weg dat ik wel geloof dat XTC het korte termijn geheugen aan kan tasten, maar het is op nu.nl weer veel te stellig en aangedikt neergezet...

Verder wel een sterk stuk, aangezien het uitgesloten is dat cognitieve verschillen al voor gebruik van XTC bestonden, en er op is gelet of er ook andere drugs werden gebruikt.

Spoiler! :
A neuropsychological test battery including tests of learning, memory, working
memory and executive functions was administered. (...)Significant effects
of immediate and delayed recall of a paired associates
learning task between subjects who used 10 or more
ecstasy pills and subjects who did not use any illicit substance
apart from cannabis during the course of the year
(non-users) were found. No significant differences were
found on any of the other neuropsychological tests. (...)
Keeping in mind that no significant effect
of MDMA on any other cognitive variable was found in
the present study, the results indicate a specific effect of
relative small amounts of MDMA on paired associates
learning.
Don't you want sunshine
Instead of photolights?
Avatar gebruiker
NiandraLades
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 266
Geregistreerd: do feb 16, 2012 3:47 pm

Re: 'XTC leidt tot slechter korte termijn geheugen'

Berichtdoor Einstein » do jul 26, 2012 3:41 pm

Ah, het zoveelste statistisch wazige onderzoek dus :#: Mja, je mag eigenlijk ook niet verwachten van één onderzoek dat het dit soort conclusies op een stellige manier kan vastpinnen, al wordt dat in de pers wel vaak (bijna altijd) zo gepresenteerd.
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: 'XTC leidt tot slechter korte termijn geheugen'

Berichtdoor Azy » do jul 26, 2012 4:00 pm

2,5 pillen per maand vind ik al voorbij recreatief gebruik, no shit dat je er schade van kan oplopen. Ik zit eerder op een gemiddelde van 2,5 pil per jaar ofzo.
Avatar gebruiker
Azy
Donateur
Offline
 
Posts: 1950
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 6:56 pm

Re: 'XTC leidt tot slechter korte termijn geheugen'

Berichtdoor Dreuge » do jul 26, 2012 5:57 pm

wie heeft er nou een korte termijn geheugen nodig als je altijd onder invloed kunt zijn?? :love:
~*Hardcore Is A Way Of Life And If You Are Against It Than FUCK YOU!!*~

~*Take Me The Way I Am And Than We Could Be Friends*~


~~~~~FREE GONZO~~~~~
Avatar gebruiker
Dreuge
Einsteins koffiebitch
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4615
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 10:22 pm

Re: 'XTC leidt tot slechter korte termijn geheugen'

Berichtdoor Koekwaus » do jul 26, 2012 10:07 pm

Dione schreef:Je hoeft niet lichamelijk afhankelijk te zijn om een ernstig probleem te hebben met een stof. Als jij bijvoorbeeld niet meer uit kunt gaan zonder xtc te gebruiken of als je bijvoorbeeld je school of werk of niet/minder gebruikende vrienden gaat verwaarlozen omdat je te veel bezig bent met drugs, dan kun je echt niet meer spreken van recreatief gebruik.



Uitgaan is per definitie recreatie. De rest is niet relevant. Als je het nodig zou hebben om de dag door te komen oid noem ik het niet recreatief meer. Verder hoeveel pillen je neemt op dat moment etc, daar heb ik het niet over die discussie wil ik helemaal niet weer aan gaan. Gaat er hier om dat als je het alleen tijdens het uitgaan doet dan doe je het recreatief. Dat maakt xtc wel anders dan bijvoorbeeld coke, ghb en zelfs cannabis. Just saying.
Did: Alcohol, wiet, hasj, boter, olie, lachgas, pammetjes, slaapmiddelen, ritalin, cocaine, pep, dexamfetamine, 4-ma, 4-fa, 6-apb, 3-mmc, 2c-i, lsd, paddo's, mdma kristallen, xtc.

Todo: 5-apb, mxe, 4-mmc, cactus, dmt, keta, ghb, poppers en aantal kruiden/planten.
Avatar gebruiker
Koekwaus
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 393
Geregistreerd: za jun 23, 2012 12:23 pm

Re: 'XTC leidt tot slechter korte termijn geheugen'

Berichtdoor Stefaan » do jul 26, 2012 11:55 pm

Koekwaus schreef:
Dione schreef:Je hoeft niet lichamelijk afhankelijk te zijn om een ernstig probleem te hebben met een stof. Als jij bijvoorbeeld niet meer uit kunt gaan zonder xtc te gebruiken of als je bijvoorbeeld je school of werk of niet/minder gebruikende vrienden gaat verwaarlozen omdat je te veel bezig bent met drugs, dan kun je echt niet meer spreken van recreatief gebruik.



Uitgaan is per definitie recreatie. De rest is niet relevant. Als je het nodig zou hebben om de dag door te komen oid noem ik het niet recreatief meer. Verder hoeveel pillen je neemt op dat moment etc, daar heb ik het niet over die discussie wil ik helemaal niet weer aan gaan. Gaat er hier om dat als je het alleen tijdens het uitgaan doet dan doe je het recreatief. Dat maakt xtc wel anders dan bijvoorbeeld coke, ghb en zelfs cannabis. Just saying.



Je kan je recreatieve ervaring dwangmatig met xtc moeten invullen.. Het is een kwestie van hoe definieer je het ;) Ik zie wel hoe je het van beide kanten kan bekijken, maar hoe dan ook is het niet erg goed voor je brein.
Stefaan
Ja en nu?
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 2410
Geregistreerd: ma jun 06, 2011 2:14 pm

Re: 'XTC leidt tot slechter korte termijn geheugen'

Berichtdoor Dione » vr jul 27, 2012 12:08 am

Koekwaus schreef:
Dione schreef:Je hoeft niet lichamelijk afhankelijk te zijn om een ernstig probleem te hebben met een stof. Als jij bijvoorbeeld niet meer uit kunt gaan zonder xtc te gebruiken of als je bijvoorbeeld je school of werk of niet/minder gebruikende vrienden gaat verwaarlozen omdat je te veel bezig bent met drugs, dan kun je echt niet meer spreken van recreatief gebruik.



Uitgaan is per definitie recreatie. De rest is niet relevant. Als je het nodig zou hebben om de dag door te komen oid noem ik het niet recreatief meer. Verder hoeveel pillen je neemt op dat moment etc, daar heb ik het niet over die discussie wil ik helemaal niet weer aan gaan. Gaat er hier om dat als je het alleen tijdens het uitgaan doet dan doe je het recreatief. Dat maakt xtc wel anders dan bijvoorbeeld coke, ghb en zelfs cannabis. Just saying.



En wat nu als je vrijwel dagelijks uitgaat en xtc slikt? Noem je het dan nog steeds recreatief?

Ik denk dat mijn idee van recretief gebruik heel anders is dan jouw idee.
Flameon schreef:Mercie Boekoe!
Avatar gebruiker
Dione
Original DF Queen
Donateur
Offline
 
Posts: 1734
Geregistreerd: di feb 22, 2011 1:11 am

Re: 'XTC leidt tot slechter korte termijn geheugen'

Berichtdoor Ivo » vr jul 27, 2012 10:34 am

De definitie van recreatief is toch dat je het voor je plezier doet? 2.5 pillen per maand lijkt me nog perfect recreatief, dat is eens per maand... 1 avond per maand 2-3 pillen lijkt me echt geen dwangmatig gebruik. Niet slim, sure, maar wel recreatief.

En dit is weer zo typisch. Een onderzoek waar je niks uit kunt halen dat aangedikt wordt, zodat niet-gebruikers "zie je wel" kunnen zeggen en de intelligentere gebruiker kan zeggen dat het statistisch nutteloos is. Het bewijst helemaal niks en iedereen kan het gebruiken om te "bewijzen" wat hij zelf denkt.
No sympathy for the devil; keep that in mind. Buy the ticket, take the ride...and if it occasionally gets a little heavier than what you had in mind, well...maybe chalk it up to forced consciousness expansion: Tune in, freak out, get beaten.
Avatar gebruiker
Ivo
Midnight Toker
Site Admin
Offline
 
Posts: 7905
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 12:34 pm

Re: 'XTC leidt tot slechter korte termijn geheugen'

Berichtdoor Stefaan » vr jul 27, 2012 1:44 pm

Als iemand niet meer uit wil gaan zo'n 2 of 3 keer per maand zonder pillen, vind ik hem verslaafd. Schijnbaar heeft hij een dwangmatige behoefte ernaar in bepaalde situaties, zoals uitgaan ;) Terwijl diegene dan maar een paar pilletjes per maand totaal gebruikt..
Stefaan
Ja en nu?
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 2410
Geregistreerd: ma jun 06, 2011 2:14 pm

Re: 'XTC leidt tot slechter korte termijn geheugen'

Berichtdoor Dione » vr jul 27, 2012 1:49 pm

Gman007 schreef:Als iemand niet meer uit wil gaan zo'n 2 of 3 keer per maand zonder pillen, vind ik hem verslaafd. Schijnbaar heeft hij een dwangmatige behoefte ernaar in bepaalde situaties, zoals uitgaan ;) Terwijl diegene dan maar een paar pilletjes per maand totaal gebruikt..



Ben ik het mee eens. Maar in dit topic zie je dus wel weer goed dat iedereen het begrip verslaving anders invult.

@Ivo: maar je gaat er dan dus van uit dat iemand 1 keer per maand 2,5 pil neemt. Die pillen kunnen ook wel verspreid zijn over meerdere keren in die maand.
Flameon schreef:Mercie Boekoe!
Avatar gebruiker
Dione
Original DF Queen
Donateur
Offline
 
Posts: 1734
Geregistreerd: di feb 22, 2011 1:11 am

Re: 'XTC leidt tot slechter korte termijn geheugen'

Berichtdoor Dreuge » vr jul 27, 2012 1:56 pm

ik begrijp het niet.. het woord "recreatie" laat toch weinig ruimte over voor eigen invulling??? zolang je het gebruikt om te recreeren (dus niet tijdens werk, of om prestaties te verbeteren) ben je een recreatieve gebruiker, lijkt me.
~*Hardcore Is A Way Of Life And If You Are Against It Than FUCK YOU!!*~

~*Take Me The Way I Am And Than We Could Be Friends*~


~~~~~FREE GONZO~~~~~
Avatar gebruiker
Dreuge
Einsteins koffiebitch
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4615
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 10:22 pm

Re: 'XTC leidt tot slechter korte termijn geheugen'

Berichtdoor Koekwaus » zo jul 29, 2012 5:30 am

Dreuge schreef:ik begrijp het niet.. het woord "recreatie" laat toch weinig ruimte over voor eigen invulling??? zolang je het gebruikt om te recreeren (dus niet tijdens werk, of om prestaties te verbeteren) ben je een recreatieve gebruiker, lijkt me.



My point exactly. :beer:
Did: Alcohol, wiet, hasj, boter, olie, lachgas, pammetjes, slaapmiddelen, ritalin, cocaine, pep, dexamfetamine, 4-ma, 4-fa, 6-apb, 3-mmc, 2c-i, lsd, paddo's, mdma kristallen, xtc.

Todo: 5-apb, mxe, 4-mmc, cactus, dmt, keta, ghb, poppers en aantal kruiden/planten.
Avatar gebruiker
Koekwaus
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 393
Geregistreerd: za jun 23, 2012 12:23 pm


  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Nieuws en Actualiteiten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

Royal Queen Seeds banner
cron