Vinnie schreef:Gvd jg
Puur lichamelijk gezien is sos minder schadelijk als alcohol, diev16 jarige moet alleen wel wilskracht tonen
Ojah tl;dr
1. Je schrijfwijze, zowel spelling als grammatica, in deze post van je doet geeft mij gewoon plaatsvervangende schaamte alsmede een gevoel van medelijden voor jouw intellect.
2. Cocaïne is niet "4" schadelijk en alcohol "5". De consequenties van cocaïne gebruik op jonge leeftijd, met een nog ontwikkelend brein, zijn potentieel desastreus, doordat Cocaïne het natuurlijke beloning-mechanisme, het dopaminerge systeem, van het brein beïnvloedt. Of beter gezegd, belaagt.
Wat ik daarmee wil zeggen is: Alcohol mag dan wel hersencellen doen afsterven. Gezond functionerende levercellen om kunnen zetten naar cellen enkel nog vet op kunnen slaan. De kans op kanker vergroten. Door tijdelijk lossere morele waarden je in benarde situaties doen belanden en weet ik veel wat nog meer.
Cocaïne heeft ook gewoon extreme risico's, maar op hele andere vlakken. Wat het enige relevante is in deze discussie, is dat een ontwikkelend brein met een door cocaïne gemanipuleerd beloningscentrum heel wat gevoeliger is voor verslaving op latere leeftijd. Dit, doordat je mind zich op een instant-reward heeft ingesteld. Het heeft van de verboden vrucht geproefd en kan enkel nog tevreden gesteld worden met meer van hetzelfde. Een onvervulbare vraatzucht naar coke, zou je kunnen zeggen.