Mijn vraag is dus als volgt;
Is het verstandiger om nu gewoon 1x te blowen, even ontspannen om daarna weer hard aan het werk te gaan, of kan ik beter even doorzetten en dan pas later weer goed kunnen leren?
Probleem is dat wiet je korte termijn geheugen beinvloed, wat het bruggetje naar je lange termijn geheugen vormt. Wellicht dat je van je concentratie problemen af bent, ik vraag me echter alleen af of je studeren eronder zal lijden. Het zou dus goed mogelijk zijn dat je veel vaker zult moeten herhalen voordat je het onthoud. Ik kies er zelf altijd voor om niet te gebruiken rond mijn tentamen weken.
Hoeveel uur per nacht slaap je? Ik merk zelf dat als ik langer dan 8 uur slaap, vooral als het tussen 9-10 uur is dat ik regelmatig totaal "wazig" wakker word. Dan kan ik mij ook nergens op concentreren zonder dat het moeite kost.
Ook het blijven liggen nadat je wakker word en van die kleine sluimerslaapjes doen vlak nadat je wekker is afgegaan helpen mij totaal niet wat betreft concentratie. Dit is natuurlijk iets heel persoonlijks maar misschien kun je daar bij jezelf ook eens naar kijken.
Daarnaast is het verstandig om te zorgen dat je iets van suiker bij de hand hebt tijdens stevige studie sessies. Bijvoorbeeld cola drinken of in ieder geval iets anders dat suiker bevat. Glucose is namelijk de brandstof voor je hersenen en regelmatig bij tanken is dus wel een goed idee. Zelf neem ik daarbij om het uur ook meestal een pauze waarbij ik iets totaal anders doe. Ook als ik merk dat ik moe ben en mijn studeren eronder lijd dan neem ik weleens een "power-nap" van 30-40 minuten, werkt vaak ook heel verfrissend.
Zoals ook al eerder vermeld zou intensief sporten ook een oplossing kunnen bieden. Er bestaat namelijk een relatie tussen mentale fitheid en fysieke fitheid. Je zult merken dat als je flink intensief sport je na de sessie vanzelf zult ontspannen, koppel dat aan een goede slaap routine en dan zou toch zeker na een tijdje verschil te merken moeten zijn.
Veel succes!
“Scientists do not speak in absolutes, they present the results that support the hypothesis and the tolerance for error.”