Einstein schreef:Hmm, nicotine en THC zijn in principe ongeveer even wateroplosbaar (grotendeels verantwoordelijk voor de snelheid van absorptie) en de hoeveelheid nicotine in tabak is een kwestie van slechts enkele milligrammen, dus ik geloof dit nog niet helemaal, maar het kan wel zijn dat er iets in die trant gebeurt
Maar zijn er geen andere factoren die een rol spelen bij de snelheid van het bereiken van de hersenen?
De daadwerkelijke opname in het bloed vind al plaats in de aveolen, vooral hier is wateroplosbaarheid belangrijk lijkt me. (hiervoor in de mond en keel ook al, in minder belangrijke mate)
Hierna bereiken de psychoactieve stoffen de hersenen, waarbij (gok ik) het verschil gaat plaats vinden.
Als voorbeeld: Ketamine en speed zijn ook beide goed wateroplosbaar, maar toch begint de amfetamine sneller te werken dan ketamine. Hoewel beide zo door het neusslijmvlies worden opgenomen. Ketamine is (als het goed is) ook nog eens veel minder in volume, waardoor het sneller opgenomen zou moeten worden.