Dit stukje hoeven jullie niet persé te lezen, gaat enkel over mijn persoonlijk gebruik
Sinds ik in het begin van het academiejaar min of meer een jaar pauze aan het nemen ben op vlak van "illegale drugs" (even een kleine opmerking, ik ben er absoluut niet van overtuigd dat alle illegale stoffen schadelijker of slechter zijn dan bv alcohol of wat dan ook, compleet nuchter was gewoon te veel gevraagd voor mij dus trok ik daar maar de grens.), drink ik al wat vaker een paar glazen wijn, maar is vooral mijn gebruik van koffie de hoogte in geschoten. Ik vul nu een nr.4 filter bijna volledig tot boven voor 1 grote tas. Uiteraard weet ik dat dit ongezond, slecht enz is maar tja, mijn drugmind neemt het al eens over. Vanzelfsprekend begint het dan ook z'n tol op te eisen, maaglast en darmproblemen, niets ernstig, gewoon vaker ongemak, vlottere stoelgang enz.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vraag 1:
Ik heb zojuist 150gr guarana besteld, wat dus meer caffeïne bevat dan koffiebonen. Ik vraag mij af in hoeverre dit een beter alternatief is voor koffie. Is het minder belastend voor de maag en/of darmstelsel? Worden deze ongemakken veroorzaakt door het in aanraking komen van de caffeïne met de maagwand en darmen, of ook deels door de release van noradrenaline?
Vraag 2:
Als de belasting van m'n spijsverteringsstelsel door guarana niet zal verschillen van de belasting die ik krijg van koffie, is er dan een alternatieve manier van inname die dit zou kunnen verhelpen? (Ik sta open voor alles, bommen, snuiven, pluggen, injecteren, eyeballen, opname door de huid, (neem dit niet al te serieus)).
Vraag 3:
In hoeverre zou ik de schade op mijn centraal zenuwstelsel door dagelijks gebruik van caffeïne serieus moeten nemen? Met andere woorden, hoe lang zal het bij dagelijks gebruik duren vooraleer ik psychologische last zal ondervinden? (Ik weet dat dit een heel subjectieve vraag is.)
Alvast bedankt voor jullie hulp