Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

EC50 waarden vaak voorkomende drugs (affiniteiten)

Hier vind je alles wat niet bij één bepaalde drug hoort. Voor vragen over combinaties kun je het best in de subfora over de aparte drugs zoeken.

EC50 waarden vaak voorkomende drugs (affiniteiten)

Berichtdoor Ivo » zo maart 17, 2013 7:26 pm

Sommige mensen zullen deze tabellen wel herkennen van een user page op Wikipedia. Ik heb de lijst gekopieerd met de toestemming van de auteur en de (volgens Einstein) onnodige tabellen er uit gehaald. Enjoy :)

affinities.php
No sympathy for the devil; keep that in mind. Buy the ticket, take the ride...and if it occasionally gets a little heavier than what you had in mind, well...maybe chalk it up to forced consciousness expansion: Tune in, freak out, get beaten.
Avatar gebruiker
Ivo
Midnight Toker
Site Admin
Offline
 
Posts: 7905
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 12:34 pm

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Azy » zo maart 17, 2013 7:47 pm

Ziet er goed uit. Erg goede upgrade voor het forum dit!
Avatar gebruiker
Azy
Donateur
Offline
 
Posts: 1950
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 6:56 pm

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Poseidon » zo maart 17, 2013 7:49 pm

Ongetwijfeld zal de tabel belangrijke waarden uitdrukken. Na enig gegoogel begrijp ik er echter nog steeds niets van. Helaas is hier geen drugs aanwezig die me wat scherpzinniger kan maken. :smokin:

Als iemand de strekking ervan in 1 zin samen kan vatten, dan houd ik me aanbevolen :#:
Wij willen onze blauwe luchten terug.
Avatar gebruiker
Poseidon
JeVader
In Memoriam
Offline
 
Posts: 10486
Geregistreerd: do maart 17, 2011 4:34 pm
Woonplaats: Liquid Universe

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Ivo » zo maart 17, 2013 7:49 pm

Voorlopig is het gewoon de tabel zoals die op Wikipedia te vinden was. Als Einstein eens tijd heeft gaat hij er een Jip en Janneke uitleg bij plaatsen :)

Voorlopig ben je hier misschien iets mee.
No sympathy for the devil; keep that in mind. Buy the ticket, take the ride...and if it occasionally gets a little heavier than what you had in mind, well...maybe chalk it up to forced consciousness expansion: Tune in, freak out, get beaten.
Avatar gebruiker
Ivo
Midnight Toker
Site Admin
Offline
 
Posts: 7905
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 12:34 pm

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor F4R7B3P » zo maart 17, 2013 7:52 pm

Zeer waardevolle informatie. Bedankt voor de bijdrage.
F4R7B3P
Experimenterende Gebruiker
Offline
 
Posts: 53
Geregistreerd: zo jan 27, 2013 6:28 pm

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Poseidon » zo maart 17, 2013 10:00 pm

Ivo schreef:Voorlopig ben je hier misschien iets mee.


Dank je Ivo. Dit werpt een verhelderend licht op de kwestie. Great topic. 8-)
Wij willen onze blauwe luchten terug.
Avatar gebruiker
Poseidon
JeVader
In Memoriam
Offline
 
Posts: 10486
Geregistreerd: do maart 17, 2011 4:34 pm
Woonplaats: Liquid Universe

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Italiano » wo maart 20, 2013 4:26 pm

Wauw! Fijne toevoeging dit!!
Avatar gebruiker
Italiano
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1049
Geregistreerd: zo jan 08, 2012 1:29 pm

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Piotr » do apr 04, 2013 1:39 am

Wordt hier vaker naar verwezen. Maar hoe moet ik dit lezen? Wat drukken de waardes precies uit en wat betekenen de (+), (-) en (±) bij de drugs?

:woeh:
L S D
Avatar gebruiker
Piotr
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1889
Geregistreerd: vr okt 26, 2012 11:23 pm

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Ivo » do apr 04, 2013 8:30 am

De Jip en Janneke uitleg van Einstein is onderweg, maar voorlopig is dit misschien wel handig.

De +, - en +- zijn de isomeren, meest bekende voor ons is R (-), S (+) en R/S (±) -ketamine.
No sympathy for the devil; keep that in mind. Buy the ticket, take the ride...and if it occasionally gets a little heavier than what you had in mind, well...maybe chalk it up to forced consciousness expansion: Tune in, freak out, get beaten.
Avatar gebruiker
Ivo
Midnight Toker
Site Admin
Offline
 
Posts: 7905
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 12:34 pm

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Schism » do apr 04, 2013 9:42 am

Ivo schreef:De +, - en +- zijn de isomeren, meest bekende voor ons is R (-), S (+) en R/S (±) -ketamine.

± staat voor de relevantie van de waardes. Des te lager de waarde van (±) hoe hoger 'zekerder' ze zijn over de affiniteit was de desbetreffende waardes. Eigenlijk kun je bij de meeste waardes dit ontzien.

Om een voorbeeld te geven;
NET - DAT - SERT
(+)-Amphetamine 7.07 ± 0.95 - 24.8 ± 3.5 - 1,765 ± 94
Allen zijn zodanig laag dat het je het nog kunt ontzien en het voor ons dus niet echt relevant is.


(Stuctuur levo-amfetamine (links -) - Structuur dextro-amfetamine (rechts +)

Straatkwaliteit amfetamine is meestal een racemische mix van levo- en dexamfetamine. "Levo" is afgeleidt van de Latijnse woord "Laevus" (links) en "Dex" is afgeleidt van de Latijnse woord "Dextro", wat voor de draairichting van de moleculen van de moleculen staat. De letters zijn afkortingen van de Latijnse woorden Rectus (rechts) en Sinister (links) zijn gebaseerd op de prioriteitsregels van Ingold, Chan en Prelog.

Beide moleculen zijn stereoisomeren, wat betekent spiegelbeelden van elkaar. Ze bezitten dezelfde atomen met exact dezelfde verbindingen. Enkel de opzet van de structuur verschilt en heeft daardoor een klein verschil in farmacologische werking.

Je kunt hier nog even een kijkje nemen voor extra informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Optische_isomerie
Laatst bijgewerkt door Schism op za apr 06, 2013 10:02 am, in totaal 3 keer bewerkt.
Schism
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 2694
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 10:28 pm

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Ivo » do apr 04, 2013 10:13 am

Pascal schreef:
Ivo schreef:De +, - en +- zijn de isomeren, meest bekende voor ons is R (-), S (+) en R/S (±) -ketamine.

± staat voor de relevantie van de waardes. Des te lager de waarde van (±) hoe hoger 'zekerder' ze zijn over de affiniteit was de desbetreffende waardes. Eigenlijk kun je bij de meeste waardes dit ontzien.

(±)-Pseudophenmetrazine ;)

Compleet verkeerd verwoord natuurlijk. + en - zijn de isomeren. ± is racemisch.
No sympathy for the devil; keep that in mind. Buy the ticket, take the ride...and if it occasionally gets a little heavier than what you had in mind, well...maybe chalk it up to forced consciousness expansion: Tune in, freak out, get beaten.
Avatar gebruiker
Ivo
Midnight Toker
Site Admin
Offline
 
Posts: 7905
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 12:34 pm

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Piotr » do apr 04, 2013 1:22 pm

Heeft elke drug dan een isomeer? Als over speed gesproken wordt komt dex soms wel aan bod, maar bij bijvoorbeeld MDMA heb ik hier nog nooit van gehoord.

Kan iemand deze waardes verduidelijken:
Pascal schreef:(+)-Amphetamine 7.07 ± 0.95 - 24.8 ± 3.5 - 1,765 ± 94
L S D
Avatar gebruiker
Piotr
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1889
Geregistreerd: vr okt 26, 2012 11:23 pm

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Einstein » do apr 04, 2013 1:32 pm

MDMA, amfetamine, ketamine zijn alledrie mengsels (racematen) van twee isomeren, of soms één gezuiverde isomeer. Omdat MDMA bijna nooit isomeerzuiver wordt gemaakt is het nooit als zuivere S- of R-isomeer te koop; de zuivere isomeren van MDMA schijnen - volgens Shulgin - ook een veel minder spannend effect te geven dan het racemisch mengsel. Van morfine en cocaïne zijn ook verschillende isomeren te bedenken, maar beide stoffen komen in de natuur maar als één isomeer voor.
Bijvoorbeeld 2C-B vertoont dan weer geen stereo-isomerie.
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Ivo » do apr 04, 2013 2:15 pm

pjenis schreef:Kan iemand deze waardes verduidelijken:
Pascal schreef:(+)-Amphetamine 7.07 ± 0.95 - 24.8 ± 3.5 - 1,765 ± 94

Speed werkt vooral op noradrenaline en dopamine en véél minder op serotonine. Om te zien hoeveel het er op inwerkt zal je moeten vergelijken met andere stoffen.
No sympathy for the devil; keep that in mind. Buy the ticket, take the ride...and if it occasionally gets a little heavier than what you had in mind, well...maybe chalk it up to forced consciousness expansion: Tune in, freak out, get beaten.
Avatar gebruiker
Ivo
Midnight Toker
Site Admin
Offline
 
Posts: 7905
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 12:34 pm

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Piotr » do apr 04, 2013 2:19 pm

Ivo schreef:Speed werkt vooral op noradrenaline en dopamine en véél minder op serotonine. Om te zien hoeveel het er op inwerkt zal je moeten vergelijken met andere stoffen.


Ja maar per receptor staan er 2 getallen X,X ± X,X, wat betekenen beide getallen.
L S D
Avatar gebruiker
Piotr
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1889
Geregistreerd: vr okt 26, 2012 11:23 pm

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Einstein » do apr 04, 2013 2:31 pm

Het linker getal is de EC50, het rechter getal is de onzekerheid daarin. Dit zijn allemaal experimentele resultaten en uit een experiment komt nooit een exacte waarde rollen, er zal altijd wat spreiding in zitten.
Als ik een stuk kaas op een weegschaal legt en de weegschaal geeft aan dat het stuk kaas 720 gram weegt, betekent dat niet dat de kaas exact 720.0000... gram weegt, maar dat de massa van de kaas ergens tussen bijvoorbeeld 719 gram en 721 gram ligt. Een onderzoeker zou de massa van de kaas dan weergeven als 720±1.0 gram.
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Piotr » do apr 04, 2013 2:40 pm

Stom dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken...
L S D
Avatar gebruiker
Piotr
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1889
Geregistreerd: vr okt 26, 2012 11:23 pm

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Ivo » do apr 04, 2013 3:10 pm

pjenis schreef:Stom dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken...

En dat had Schism al uitgelegd :P
No sympathy for the devil; keep that in mind. Buy the ticket, take the ride...and if it occasionally gets a little heavier than what you had in mind, well...maybe chalk it up to forced consciousness expansion: Tune in, freak out, get beaten.
Avatar gebruiker
Ivo
Midnight Toker
Site Admin
Offline
 
Posts: 7905
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 12:34 pm

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Schism » do apr 04, 2013 5:10 pm

Ivo schreef:
pjenis schreef:Stom dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken...

En dat had Pascal al uitgelegd :P

De blok-kaas methode is nog meer Jip en Janneke taal uiteraard. Zo kan zelfs die rooie uit Gestel het begrijpen. :P
Schism
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 2694
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 10:28 pm

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Piotr » do apr 04, 2013 11:03 pm

Pascal schreef:De blok-kaas methode is nog meer Jip en Janneke taal uiteraard. Zo kan zelfs die rooie uit Gestel het begrijpen. :P


:lol:
Laatst bijgewerkt door Piotr op vr jan 09, 2015 11:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
L S D
Avatar gebruiker
Piotr
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1889
Geregistreerd: vr okt 26, 2012 11:23 pm

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Addictechemie » wo apr 10, 2013 6:12 pm

Einstein schreef:MDMA, amfetamine, ketamine zijn alledrie mengsels (racematen) van twee isomeren, of soms één gezuiverde isomeer. Omdat MDMA bijna nooit isomeerzuiver wordt gemaakt is het nooit als zuivere S- of R-isomeer te koop; de zuivere isomeren van MDMA schijnen - volgens Shulgin - ook een veel minder spannend effect te geven dan het racemisch mengsel. Van morfine en cocaïne zijn ook verschillende isomeren te bedenken, maar beide stoffen komen in de natuur maar als één isomeer voor.
Bijvoorbeeld 2C-B vertoont dan weer geen stereo-isomerie.


Ik had altijd de gedachte: MDMA=MDMA (-->het enige verschil tussen bijv. een paarse partyflock en een witte nintendo is het aantal mg MDMA in de pil). Maar daar zou dus ook nog verschil tussen zitten.

Want (+)-MDMA releast ongeveer 3 keer zo makkelijk serotonine dan (-)-MDMA.

Zou je dus 300 mg (-)-MDMA moeten nemen om het zelfde effect te krijgen (net zo strak te staan) als dat je 100 mg (+)-MDMA neemt...
Solide 4/4's
Avatar gebruiker
Addictechemie
Newbie
Offline
 
Posts: 6
Geregistreerd: wo apr 10, 2013 12:42 pm
Woonplaats: Groningen

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Einstein » wo apr 10, 2013 6:19 pm

Mwa, zo makkelijk is het niet, (-)-MDMA heeft alleen een ander effect dan (+)-MDMA, maar ik denk dat je van 300 mg (-)-MDMA al behoorlijk de weg kwijt kan zijn. Het racemische mengsel (50:50 (+)-MDMA en (-)-MDMA) schijnt wel het leukste effect te geven.
In pillen zal alleen racemische MDMA zitten, het kost extra moeite om de isomeren uit elkaar te halen, ik denk niet dat er producenten zijn die daar zin in hebben. Er is ook niet echt een markt voor isomeerzuivere MDMA.
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor Ivo » di apr 16, 2013 6:58 pm

Nu met uitleg zodat iedereen het kan snappen :hulde:
No sympathy for the devil; keep that in mind. Buy the ticket, take the ride...and if it occasionally gets a little heavier than what you had in mind, well...maybe chalk it up to forced consciousness expansion: Tune in, freak out, get beaten.
Avatar gebruiker
Ivo
Midnight Toker
Site Admin
Offline
 
Posts: 7905
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 12:34 pm

Re: EC50 waarden vaak voorkomende drugs

Berichtdoor XM77 » vr apr 19, 2013 1:56 pm

Einstein schreef:Mwa, zo makkelijk is het niet, (-)-MDMA heeft alleen een ander effect dan (+)-MDMA, maar ik denk dat je van 300 mg (-)-MDMA al behoorlijk de weg kwijt kan zijn. Het racemische mengsel (50:50 (+)-MDMA en (-)-MDMA) schijnt wel het leukste effect te geven.
In pillen zal alleen racemische MDMA zitten, het kost extra moeite om de isomeren uit elkaar te halen, ik denk niet dat er producenten zijn die daar zin in hebben. Er is ook niet echt een markt voor isomeerzuivere MDMA.


Ik moet bekennen dat ik dit ook nooit heb geweten. Dat amfetamine en ketamine stereo-isomerie vertonen was me wel bekend. Maar goed, voor alle MDMA die in de praktijk op de markt te krijgen is geldt dus nog wel steeds dat MDMA = MDMA.
XM77
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 246
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 2:41 pm


Keer terug naar Drugs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

Royal Queen Seeds banner