Dag Yomabo,
Zelf heb ik beide stoffen zeer vaak gebruikt in het verleden en me er aardig op ingelezen al zeg ik het zelf. Eveneens consumeer ik eveneens hierbij altijd braaf mijn supplementen, wellicht dat je iets hebt aan mijn ervaring er mee en kijk er op.
Er is weinig zwart wit informatie over de werking van 6-APB te vinden maar ik denk dat we ondertussen rustig aan voorzichtig mogen concluderen dat 6-APB een vrijwel identieke werking heeft aan MDMA met als verschil dat het trager op komt, minder hard piekt en langer aan houdt.
Zelf heb ik vroeger aardig wat MDMA gebruikt maar tegenwoordig heb ik het permanent vervangen met 6-APB om de volgende redenen: Doordat het minder hard piekt is er naar mijn overtuiging relatief gezien aanzienlijk minder sprake van tolerantie vorming en belasting van het lichaam/kater. Eveneens vind ik aan MDMA onwenselijk dat de duratie gevoelsmatig zeer kort is door de sterke piek in effecten. Ik kan echter begrijpen dat sommige mensen die piek juist plezierig vinden aangezien dit korte tijd intense euforie geeft, op 'de lange termijn' lijkt dit me echter minder wenselijk, ik zie het dus als een investering.
Zelf doe ik aan 'postloaden' maar 'preloaden' laat ik persoonlijk liever achterwege omdat ik mijn lichaam niet aan de extra stress wil onderwerpen. Zoals je waarschijnlijk al weet forceert consumptie van 5HTP de aanmaak van serotonine in de hersens. Als je 'preload' zal er dus in theorie en ik geloof ook wel in de praktijk een ietsjes sterkere trip plaats vinden wanneer je MDMA of 6-APB consumeert.
Zelf ben ik niet zo'n fan van sjoemelen met mijn serotonine huishouden omdat dit toch wel effect heeft op mijn algemeen welzijn, men schat het serotogeen systeem zo'n 20x kleiner dan het dopageen systeem, het duurt dus even voordat je lichaam volledig hersteld is. Door preloaden zal de piek nog harder wezen, dus meer tolerantie en belasting op het lichaam / serotogeen systeem.
Mijn supplementen cocktail ziet er uit als volgt:
Als methylfenidaat zoveel op amfetamine lijkt, werken anti-oxidanten dan mijn medicatie tegen?
Anti-oxidanten werken op geen enkele manier het effect van je medicatie tegen, ze voorkomen enkel eventueel bijkomende negatieve effecten, no worries dus.
Is het waar dat methylfenidaat na xtc, extra oxiderende stress veroorzaakt?
De theorie is dat zodra MDMA of 6-APB je serotonine er doorheen heeft geramd dopamine gaat zitten in de serotonine 'kanalen' wat op zijn beurt schade geeft hieraan. Amfetamine en methylfenidaat verhogen allbei de aanwezigheid van dopamine en dat zou deze negatieve werking die neurotoxiteit met zich mee brengt in de hand kunnen helpen.
Zelf zie ik dit niet als een hoofd effect echter maar wel iets dat mee speelt.
Ik zou me voornamelijk zorgen maken over dat je je lichaam genoeg rust gunt om weer bij te komen, ga niet terwijl je vermoeid bent van een MDMA/6-APB trip meteen weer aan de methylfenidaat, dan gun je je lichaam namelijk niet de tijd die het nodig heeft om bij te komen. Persoonlijk zou ik er minimaal 2 dagen tussen houden voordat je weer met methylfenidaat begint.
Ik weet niet of je vraag ook betrekking heeft op het combineren van MDMA/6-APB met methylfenidaat maar dit lijkt me onwenselijk. Het zal aanzienlijk meer stress op je lichaam werpen (waarschijnlijk voornamelijk door noradrenaline verhoging) en het zal de gewenste effecten vrijwel niet versterken. Voor de meeste mensen heeft methylfenidaat weinig recreatieve/euforische waarde en voegt het wel aanzienlijk toe aan de stimulering/belasting van je lichaam. Kun je beter 'gewoon' meer MDMA/6-APB nemen al wil ik hier wel als sidenote aan toevoegen dat ik persoonlijk niet zo geloof in extreme doseringen. Maar ik heb er vertrouwen in dat je dit voor jezelf kunt rationaliseren.
Is mijn pre/post load methode eigenlijk veilig (binnen de termen van drugsgebruiker)?
Je Preload methode zal zorgen voor extra belasting op je lichaam / serotogeen systeem, tot op welke hoogte valt moeilijk exact te zeggen. Je postloaden is zeer wenselijk voor je lichaam zolang je de 5HTP niet te snel na je tripje neemt. Dit zal je lichaam in staat stellen de verloren serotonine veel sneller bij te vullen dan normaal. Er is mij verteld dat een zeer kleine hoeveelheid vitamine C wordt gebruikt door het lichaam bij het omzetten van 5HTP naar serotonine, wellicht interessant.
En kan het zo zijn dat 5-HTP invloed heeft op methylfenidaat?
5HTP forceert enkel de aanmaak van serotonine in je hersens, methylfenidaat heeft een zwaar verwaarloosbaar effect op serotonine (lees: geen effect). 5HTP en methylfenidaat gaan dus geen interactie aan.
Ik stel mijn vragen aan de hand van xtc/mdma i.v.m. het feit dat er bijna geen onderzoek is gedaan naar 6-apb.
Ik denk dat je naar 6-APB op dezelfde manier kunt kijken als naar MDMA op de meeste vlakken.
Wat ik hierbij nog wil toevoegen is dat 'fatsoenlijk' eten waarschijnlijk de grootste protectieve factor zal wezen bij het voorkomen van neurotoxiteit / lichaamsbelasting. Zorg van tevoren dat je een fatsoenlijke maaltijd naar binnen hebt gewerkt en dat je fatsoenlijk voedsel beschikbaar hebt voor achteraf.