DoriOli schreef:Er is wat van dat dik wit pluizig mycelium-achtig (schimmel?) ding gaan groeien helemaal onderaan de stammen van de paddo's (zowel op de grote als op de kleintjes, en ook tussenin groepjes).
Heb/had gelezen dat dat te maken heeft met een te hoge luchtvochtigheid, en dat het de verdere groei van de paddo's kan belemmeren.
Verder nog wat onderzoek hiernaar gedaan (meeste info uit Shroomery gehaald) en blijkbaar ligt die "white fuzz" fenomeen niet aan een te hoge luchtvochtigheid. Veel mensen zijn die verkeerde informatie over "white fuzz" en een te hoge luchtvochtigheid door de jaren heen gaan verspreiden, en daar zijn de echte experts niet zo blij mee.
Veel mensen vergissen zich ook door "white fuzz" (wat eigenlijk mycelium is) te gaan etiketteren voor "cobweb". Zijn twee totaal verschillende aandoeningen.
Sommige experts beweren nu dat "white fuzz" aan FAE (fresh air exchange) gelinkt is. Wilt zeggen dat er te veel co2 (en dus te weinig zuurstof) is opgebouwd in de zak/terrarium. Moet dus via FAE worden opgelost door frisse/verse lucht te gaan toedienen zodat het co2 niveau kan dalen.
Andere beweren dan dat het puur en alleen genetisch en "strain" verbonden is. Is blijkbaar een teken van goede en gezonde genetica.
Alleszins, beiden komen overeen dat het helemaal geen kwaad kan. Kan gemakkelijk worden afgeschrapt van de paddo's na het plukken of kan zelfs gewoon worden opgegeten ook want is eigenlijk enkel en alleen overtollige mycelium.
DoriOli schreef:Heb het bijsproeien uiteraard overgeslagen, dus niet meer gesproeid sinds 10u30 deze voormiddag.
Wat ik wel heb gedaan is de zak en stuk langer verlucht tot ik bijna alle condensatie heb doen verdwijnen vanuit de binnenkanten van de zak.
Ben niet meer van plan nog te sproeien tot morgen rond dit uur (binnen 24 uur). Zal dus in het totaal dan 36 uur worden zonder sproeien sinds de laatste keer.
Misschien sproei ik gewoon helemaal niets meer tot oogsttijd. Ik zie nog wel ..
Heb dus uiteindelijk wel hier en daar wel nog wat lichtjes bijgesproeid want, apart van alle info te hebben gelezen, merkte ik ook dat het toch wel nodig was.
"White fuzz" is daarna ook niet verder gaan groeien of zo. De paddo's zijn daarentegen wel mooi verder gegroeid.