voldie schreef:partypipo je loopt echt alleen maar de details te neuken, je weet best wat jg bedoeld je mag gewoon onder invloed van lsd zijn mits je je niet in het verkeer begeeft of op de werkvloer (ook dan is het niet wettelijk strafbaar)
Het mag, het is niet strafbaar.
Het is alleen wel zo dat het je wél aangerekend kan worden. Bijvoorbeeld doordat het dan verzwarend werkt op andere strafbare feiten, of dat bepaalde dingen niet mogen. Wettelijk gezien mag je onder invloed zijn, dus misschien ook wel op je werk, maar als je baas je naar huis stuurt omdat je onder invloed aan het werk bent zal de beste advocaat er niks tegenin kunnen brengen, denk ik. En dan ligt het ook nog aan wat voor werk. Volgens mij mag je als leraar wettelijk gezien ook niet onder invloed zijn, maar ik heb geen zin nu om al die onderwijs wetten door te spitten. Meen het wel eens tegengekomen te zijn...
Gaat niet over neuken over details, gaat over het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Wettelijk gezien mag je naast het bord dat je de bebouwde kom verlaat gewoon wildplassen, maar als je het doet en de politie ziet het, dan geven ze je toch een boete. Wel voor iets anders dan wildplassen, maar voor één of ander kapstok artikel. Je hebt gelijk, maar je krijgt het niet.
Zo denken mensen ook niet opgeladen te worden door de politie bij het uiten van hun mening op basis van vrijheid van meningsuiting. "Ik vind jou een incompetente zakkenwasser en ik vind dat je wel wat anders met je tijd kan doen zoals echte boeven vangen" zou je zonder problemen moeten kunnen zeggen. Je hebt gelijk, je mag je mening uiten. Je krijgt het niet... Je mag gewoon mee, zit een halve dag in voorarrest en misschien krijg je ook nog een boete.
Dus: JG heeft in principe gelijk. En er zijn heel veel situaties te bedenken waarin je geen gelijk zult krijgen.