Drientje schreef:spikeycloud schreef:Nu 2 weken volledig drugsloos. Maar helaas merk ik nog niet een verbetering. Het super kutte van de eerste paar dagen is gelukkig wel voorbij maar merk nog steeds dat ik vrij negatief denk en voel met heletijd zon rotgevoel in de maag. En veel en sterke indentificaties met gedachtes.
Hoorde hier dat het langer dan een maand kan duren voordat je je wat beter voelt?
Dat je negatief denkt is denk ik niet zozeer door de drugs als wel dat je nu gewoon zo bent gaan denken.
Wat voor gedachten heb je die je als negatief ervaart?
Ik weet niet of het door de drugs komt, das eigenlijk ook al heel lang het dilemma dat het na al die jaren nog steeds onduidelijk is waar het echt door komt. Wat wel zo is, is dat ik er op stimulanten veel minder last van heb - en erna (kater) veel meer. In een kater lijk ik dus ook echt een heel ander persoon. Er is altijd wel iets waar je jezelf in herken als dit ben ik. Maar in een kater lijkt die ik verdwenen te zijn, en er is dan een andere ik voor in de plaats gekomen die verschrikkelijk is. Dus een kater is bij mij niet alleen wat moe en wat meer sip. Het is bijna een totaal tijdelijke verandering van mijn indentiteit, en dan op een extreem negatieve zin. Ik weet niet hoe ik het anders omschrijven moet. Overigens de gene waar ik me altijd goed bij voelde die is al enige tijd zoek, soms krijg ik een glimps maar dat is vaak maar voor korte duur.
Het zijn teveel gedachtes om specifiek zo op te noemen. Maar het is vooral de sterke identificatie met de gedachtes, die erg vervelend zijn. En het zijn ook met gedachtes die te hebben met sociaal zijn. Ik wil heel erg graag socialer zijn en worden. Maar ik merk gewoon dat ik op feestjes en in sociale gebeurtenissen zovaak zo stil ben. Het lukt me dan gewoon niet om sociaal te zijn. Kan als iemand zegt wel wat terugzeggen maar vaak is het niet veel en er komt vaak meteen zon negatieve voice over, overheen.
Toevallig had ik vandaag ook veel last van negatieve gedachtes -> Veel automatische zelf kritiek, bijvoorbeeld als ik al iets zeg tegen iemand komt daar vrij snel een zelf kritiek achteraan waar het altijd wel er op neer komt dat ik niet goed genoeg ben. Conceptueel weet ik dat het onzin gedachtes zijn maar toch lijkt het alsof ik ze elke keer bewust denk. En dit dan hele erg vaak en op een gegeven moment ga het gewoon verwachten waardoor het een self fuffling prophecy wordt waar je niet snel meer uit komt. Ik was ook een film aan het kijken en bijna in elke scene reflecteerde ik me negatief – en ondanks ik weet dat dit zinloos is blijft het doorgaan. Er was ook bijvoorbeeld een scene waar de hoofdrolspeler met een mooie vrouw in bed lag en zie me geweest gewoon toch mezelf negatief in die scene reflecteren. Bijvoorbeeld van als ik met de vrouw ben ga ik niet genieten, als ik bij die vrouw ben hou ik het niet lang vol, als ik bij die vrouw ben dan ben ik teleurgesteld. En zo was dat bijna bij elke scene dat er iets negatiefs uitgehaald werd. Heel naar zoiets.
En wat het ergste van allemaal nog wel is, is dat je er ook niks aan kunt doen omdat er vaak geen onderscheid lijkt te zijn tussen de "ik" de gene die, die klote gedachtes niet wil - en de rot gedachtes zelf. Dus op het moment dat realiseer dat ik negatief zit na te denken, is die realisatie van "hej ik ben automatisch negatief aan het denken" dan is ook weer een gedachte dus dan zit ik nog steeds na te denken, maar die realisatie is dan ook weer gedachte etc etc. En dan begin ik dus sterk te twijfelen of ik überhaupt er ooit wel iets aan kan doen.
PiraatPanda schreef:Misschien kun je eens beginnen met wat oefeningen cognitieve gedragstherapie en mindfulness. Zijn handige apps, werkboeken en video's over te vinden. Geeft je even wat afleiding en helpt misschien om los te komen van je negatieve gedachten. Al kan t natuurlijk geen echte therapie vervangen.
Mindfulness doe ik al een tijdje. Maar dat werkt niet echt door. Ik merk overigens in de mindfulness zelf ook dat ik onbewust mezelf elke keer op de flikker geef dat ik in gedachtes zit, dit blijft nog steeds een erg groot dilemma bij mij.