ik zal hier zeker niet uitleggen, hoe speed gemaakt kan worden! het gaat hier om het principe, puur educatief!
een aantal reacties volgt op elkaar tot je amfetamine hebt. deze reacties worden in een oplosmiddel uitgevoerd. bij een reactie worden niet alle grondstoffen omgezet, verder is de kans aanwezig, dat bijproducten ontstaan. na de laatste reactie-stap verwijder je de oplosmiddelen en je houd een olie of een viscose massa over afhankelijk van de hoeveelheid bijproducten en de vorige reacties. dit kan soms ook best rare kleuren hebben. dit word nu onder verlaagde druk gedestilleerd. ieder stof heeft zijn eigen kookpunt, waardoor je dit mengsel kan scheiden. de chemicus weet van te voren bij welke druk-temp-combinatie het amfetamine zied en zal alleen maar dat opvangen, wat juist bij deze temperatuur over gaat.
er zijn zeker ook labs, die het "eindproduct" niet destilleren, maar dat is onverantwoord en zeker ook niet goed voor de kwaliteit (bv. maakt een bekende route gebruik van kwik). dwz dat als je een >70% uitslag hebt, je vrij zeker kan zijn, dat deze belangrijke stap was genomen.
het goedje - een soort lichtelijk geel olie - word weer opgelost (MeOH, EtOH of Et2O zijn gebruikelijk) en in deze oplossing word dan zwavelzuur gegoten. de oplossing die net nog doorzichtig was word dan ineens troebel - het vormen zich minuscule kristallen van amfetaminesulfaat. deze zinken naar de bodem en je kan de vocht daarover weggieten (decanteren).
Een goede chemicus zal nu de kristallen weer vrij maken van vocht (dmv. vakuum) en de kristallen nog een keer (of zelfs meerdere keren) rekristalliseren. de natte kristallen zijn op zich ook niet slecht qua kwaliteit - maar zeker is deze vorm niet bedoelt voor menselijke consumptie, want de oplosmiddelen zijn meestal best giftig - vooral het vaak gebruikte methanol. ook kan er nog onverwerkte zwavelzuur in zitten.
vaak hoor je, dat natte speed van de beste kwaliteit is. je kan nou redenen bedenken, waarom men dat stelt. natte speed lijkt erop net uit het lab te komen. of je hoort, dat streekmiddelen niet met de natte speed mengen of je iig zou zien, dat er streekmiddel erbij zit. bedenk wel, dat oplosmiddel goedkoper zijn dan amfetamine en dan is het oplosmiddel die het speed nat maakt juist een streekmiddel. van je aankoop kan goed twee derde oplosmiddel zijn. een recent experiment van mij leverde van 1,6g natte speed 0,6g (38%) kurkdroog materiaal. ook is het van vermoedelijk hoge kwaliteit, betaald je bij natte speed eigenlijk te veel geld.
gelukkig kan je het oplosmiddel door simpel drogen goed eruit halen. amfetaminesulfaat kan je zonder problemen op over 100C verhitten. wel niet veel hoger gaan dan 150C, want de kans op ontleding is aanwezig. zo ver ik weet ontleed het ergens boven de 200C, iig rond de punt van vloeibaar worden. dus je kan je natte speed ook redelijk snel drogen: teflon braadpan pakken, natte speed tot een dunne laag op de bodem verspreiden, voorzichtig verwarmen tot het oplosmiddel begint te verdampen (je ruikt het, je ziet het, mss hoor je het knetteren), vuur uit en nog even laten zitten tot alles verdampt is, dan van de pannenbodem krabben - klaar. of in de bakoven bij 120C, duurt dan wel langer. magnetron kan ik niet aanbevelen, want de kans is aanwezig op lokale hotspots - plekken waar het gewoon te heet word en zo amfetamine "vernield" word. ook is het zeker niet verstandig ivm de methanol, die na je droogbeurt in het magnetron verblijft.
alleen maar bij het verwarmen van je natte speed boven de kookpunt van het oplosmiddel kan je zeker zijn, dat alles weg is. je kan je speed ook aan de lucht laten staan, maar amfetaminesulfaat is lichtelijk hygroscopisch - betekent, dat je je speed op die manier niet helemaal droog krijgt. je vervangt op die manier veel oplosmiddel door een beetje water (uit de lucht). de kans is vrij hoog, dat toch nog wat oplosmiddel erin zit. we praten hier van weinig, iig om een vergiftiging te veroorzaken - maar wie een beetje para is of bang is voor kanker of weet ik veel, die moet zijn speed echt "bakken".
overigens - ook vind mij nou weer iedereen gek - streek ik mijn gedroogde speed 1:2. dit ivm eyeballing: het verschil tussen 15 en 25mg ziet niet groot uit, het verschil tussen 45 en 75 wel! voor een goed afgewogen bommetje is dat natuurlijk onzin, maar voor buiten de deur een praktische oplossing. de goedkoopste oplossing is een paracetamol tablet in een vijzel tot poeder te maken en dan met de speed te mengen. paracetamol is op zich niet schadelijk - ook gesnoven - en in de tablet zit oa magnesiumstearaat die ervoor zorgt, dat je poeder niet klontert. en wie weet is het ook goed tegen de hoofdpijn, die je van je speed krijgt