Internetverslaving (ook wel cyberfrenie of cyberaddiction) is een benaming voor problematisch veel internetgebruik, dat niet langer voortkomt uit noodzaak, maar vanuit een innerlijke drang.
Internetverslaving wordt een steeds groter probleem. Uit onderzoek is gebleken dat één op de zes internettende Nederlanders verslaafd is.
Internetverslaving begint vaak als hobby waar steeds meer tijd in gestoken wordt. De internetgebruiker heeft vaak het gevoel dingen te kunnen bereiken op het internet die ze niet kunnen bereiken in het echte leven. Daarom gaan ze steeds meer in de virtuele wereld "leven". Vermoedelijk zijn sommige mensen gevoeliger voor verslavingen dan anderen. Zeker mensen die op hun werk de hele dag achter de PC zitten zullen minder geneigd zijn thuis nog eens hetzelfde te doen. Een groot risico lopen de mensen met problemen. Het huwelijk loopt slecht, ze zijn ontslagen door de baas, langdurig zieken of personen met geestelijke aandoeningen. Of iemand lijdt al aan een andere verslaving, en gaat door de problemen die hij dáármee heeft, het internet op. Zo kan men van de ene in de andere verslaving rollen.
Symptomen:
Langer online zijn dan gewoonlijk.
Erger verdiept zijn (bv. in een spel) dan normaal is.
Internet- of spelgebruik ontkennen en verstoppen voor anderen.
Ongehoorzaamheid aan tijdslimiet (of andere limieten, bv. opgelegd door ouders).
Afname aan interesse voor offline recreatie, zoals sport e.d.
Afname aan interesse voor zelfverzorging zoals hygiëne, slaap en voedsel.
Sociale terugtrekking van familie en vrienden, terugtrekking van werk en/of school.
Geen plezier beleven aan activiteiten, tenzij online.
Voortzetten van een activiteit (bv. online spel), ondanks zijn negatieve fysieke, emotionele, relationele of professionele gevolgen.
Bron: wikipedia
Ben jij verslaafd aan het internet? Of zit je er tegen aan?
Ik ben dagelijks wel online, maar als ik andere verplichtingen heb binnens of buitenshuis (of met mezelf/andere) dan gaan deze voor het internet. Internet is puur hobby, tijdverdrijf, ontspanning, functioneel voor mij