Hey vork,
Inderdaad vind ik het beter dat je nu stopt dan pas over 10 jaar als je lever naar de galamiesen blijkt te gaan. Ik zeg zelf nog niet alles, maar ook ik zit te overwegen om een opname in de kliniek te doen. Stoppen met alcohol, als het al zo'n gewenning is (en dat is het bij jou, je hebt professionele afkickverschijnselen namelijk), moet je met ondersteuning stoppen. Je hebt zelf wel gemerkt, dat als je onbehandeld stopt, je weer erg snel terugvalt...
Die week detox en 3 maanden nuchter met alles kan je goede ondersteuning bieden, en hou ook in de gaten of je daarna weer erg sterk trek krijgt. Daar zijn behandelplannen voor. Het begint natuurlijk nu al, met je plan om te klinieken, maar de echte (vaak moeilijke) praktijk zal beginnen als je weer de sleutel van je voordeur omdraait en je weer in je vertrouwde omgeving stapt. Dat kan een raar gevoel opleveren, was ook mijn ervaring 5 jaar geleden. Toen had ik 9 maanden in de kliniek gezeten, inclusief detox, diagnose, 3 maanden therapie en daarna de 'klinische behandeling A' (oftewel KB A). Dan krijg je zo'n beetje het volste programma met therapieën.
Bij jou hoeft het natuurlijk niet zo lang te duren. Mijn eigen probleem was een gecompliceerd volwassen probleem met jeugdige trekjes waardoor ik de KB A ook echt als oplossing moest doen. Da's mijn eigen uitzondering geweest. Je leert ook nog wel uit te puzzelen waar je tegenaan loopt.
In ieder geval, een nieuw onderdeel in je leven heb je zelf op gang gezet, dus geef ik het een kans van slagen. Mensen die vrij rondlopen en niks er aan doen zijn kansloos als je het mij vraagt.
Ik moet zeggen: Sjappoo! Knap dat je eraan begint.
groeten van een amateur -ervaringsdeskundige,
Wietsmoker.