Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Ghb-verslaving, laatste stand van zaken

Voor alle verslavingsverhalen over wiet, alcohol, heroïne, GHB, benzo's ,...

Ghb-verslaving, laatste stand van zaken

Berichtdoor someone » zo mei 04, 2014 4:20 pm

Enkele weken geleden was in het journaal te zien dat Novadic-Kentron, in samenwerking met de Radboud universiteit te Nijmegen, (eindelijk) een trial doet naar de effectiviteit van baclofen bij ghb-ontwenning en terugvalpreventie, de eerste resultaten blijken veelbelovend te zijn.
Dat is ook niet meer dan logisch want in het verleden werd tijdens het afbouwen van het ghb-gebruik hoofdzakelijk Valium ingezet om de ontwenningsverschijnselen op te vangen. Valium is werkzaam op de gaba-a receptor terwijl baclofen, net als ghb, werkzaam is op de gaba-b receptor, een kind kan de was doen.

Ook werd er niets gedaan aan medicamenteuze terugvalpreventie waardoor 2/3 van de verslaafden binnen 3 maanden weer terug viel in hun gebruik. Ook nogal wiedes, want als je een heroïneverslaafde op tijd van een paar weken afkickt en hem met lege handen naar huis stuurt dan valt hij ook geheid heel snel terug. Dat kwartje is dus blijkbaar ook al gevallen.
Helaas wordt er maximaal 60mg/dag baclofen gegeven als terugvalpreventie, iets wat voor de zwaarder verslaafden, zeker in het begin, veel te weinig blijkt te zijn. Een zware heroïneverslaafde stuur je immers ook niet met een paar mg methadon/buprenorfine naar huis.

Bij alcoholverslaving worden ook al heel goede resultaten met baclofen geboekt (de Ameisen methode), want alcohol werkt ook op de gaba-b receptor. Een begindosering van 250mg/dag is hierbij, zeker voor de zwaarder verslaafden, niet ongebruikelijk, waarna er LANGZAAM (maanden/jaar) wordt afgebouwd naar een onderhoudsdosering van 75 tot 100mg/dag, net zoals er bij heroïneverslaving ook vanaf een hoge dosis methadon/buprenorfine langzaam wordt afgebouwd naar een onderhoudsdosering waarbij men zich nog prettig voelt.
Ik weet zeker dat het maar een kwestie van tijd is voordat ook dit kwartje ook bij N-K valt.

Voor extreem zwaar verslaafden (zoals ik zelf destijds was) is het helaas een ander verhaal, voor deze groep zal baclofen, zelfs in hoge dosering, vaak niet toereikend zijn.
Ghb werkt niet alleen op de gaba-b receptor maar ook op de ghb-receptor, ghb is een lichaamseigen stof. Hierdoor zijn niet alleen de gaba-b receptoren maar ook de ghb-receptoren flink ongevoeliger geworden (downregulatie) en vang je dat met alleen baclofen niet meer op.
Wat dat betreft heb ik ontdekt dat de combinatie van baclofen met Lyrica een uitkomst kan bieden, en dat is op zich ook helemaal niet zo verwonderlijk want de molecuulstructuur van Lyrica (pregabaline) lijkt heel erg veel op die van ghb. Lyrica is een anti-epilepticum dat werkzaam is op het gaba-systeem waarvan de werking nog niet helemaal bekend is, en ik vermoed dat een mogelijke interactie (wisselwerking) met baclofen ook een werking geeft op de ghb-receptoren.

Ik deel mijn ervaring al een tijdje met Trinka Porrata, de voorzitter van projectghb.org, en ze heeft me laten weten dat er in de VS inmiddels al met lange termijn Lyrica/baclofen wordt gewerkt, met name door dr. Stalcup van het New Leaf Treatment Centre te Californië.
Dus ik verwacht dat ook dit een kwestie van tijd zal zijn voordat dit hier ook gebeurt.

Ik heb mijn ervaringen en referenties ook met professor De Jong en Novadic-Kentron gedeeld, dus ik hoop dat er straks niemand meer in de kou hoeft te staan.

Tot dan wil ik iedereen heel veel sterkte en succes toe wensen!
someone
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 116
Geregistreerd: zo dec 01, 2013 7:13 pm

Re: Ghb-verslaving, laatste stand van zaken

Berichtdoor Toxic » di mei 06, 2014 3:43 pm

Mooi stukje en zeker mensen met ghb-verslaving kunnen er wat aan hebben.

Benzo's werken op gaba-a

Baclofen, Phenibut en GHB op gaba-b ( GHB ook nog op de GHB-receptoren)

Idd hebben Gabapentine en Pregabaline ( Lyrica) ook een werking op het GABA-systeem die nog niet helemaal opgehelderd is, kan dat het tezamen met baclofen een effect heeft op GHB-receptoren....

Dacht vroeger dat Gabapentin en Pregabaline, op^zowel gaba-a als de gaba-b units werkten, maar blijlkt dat ze op geen van beiden specifiek werken, onopgehelderd dus.

Maar werkt alcohol (ethanol) niet op de gaba-a subunit? Je schreef gaba-b?


Er blijken ook gaba-c subunits te bestaan, iets wat ook nog niet zolang opgehelderd is.

Heb even op Wikipedia gekeken, biedt wel geen garantie natuurlijk

daar had ik even gezocht naar GABA-agonisten en vond a,b en c agonisten:

bij de c-agonisten;

(Z)-4-Amino-2-butenoic acid
(+)-cis-2-Aminomethylcyclopropane carboxylic acid
N4-Chloroacetylcytosine arabinoside
GABOB (γ-Amino-beta-hydroxybutyric acid)
progabide

Enkel van de laatste twee al wel wat gelezen ( van GABOB op erowid en progabide weet ik niet meer, is toch een anti-epilepticum, maar is het ook in Benelux als medicijn beschikbaar?

Bij de gaba-b naast Baclofen en GHB + analogen ( GHV,GVL en GBL natuurlijk) inderdaad ook phenibut gevonden ( nooit gebruikt, maar al van gehoord), verder nog 1,4 butaandiol ( ook al van gehoord en ook veel over te vinden hier) en dan een minder gekende stof, lesogaberan.


bIJ de gaba-a agonisten las ik

acamprosate
methaqualone
muscimol
picamilon
progabide
tiagabine


Hmmm, wel vreemd, vond ik, dus geen alcohol/ethanol of benzodiazepines ( dacht altijd dat dezen op die receptoren werkten)

Ook hier weer progabide te vinden dus, lijkt me als deze wiki-info klopt dus zeker wel een interessante stof ook tiagabine ( Gabitril), ook een anti-epilepticum, dat in belgie in de handel is.
Een vriendin van me neemt het zelfs

Acamprosaat ( Campral) wist ik wel van dat het gebruikt werd bij alcoholisme, maar niet dat het ook een gaba-a agonist is, klopt dit dan wel degelijk?

Van methaqualone dacht ik dit wel, maar is toch al lang niet meer beschikbaar omdat het toch heelerg verslavend enzo is.

benzodiazepines, alcohol, barbituraten ( en ook de z-middelen: zolpidem,zaleplon,zopiclon) werden op wiki ( engelstalige) toch nog vermeld, maar zij vielen onder een aparte categorie

Positief allosterische modulators/modulatoren, wordt ook geschreven dat veel mensen dus denken dat ze op een subunit inwerken, maar dat ze eigenlijk dus geen agonisten zijn, maar het GABA-systeem wel beinvloeden (via ion-kanalen ?), door pas te binden aan een specifieke gaba-receptor als er reeds een agonist aanwezig is....ze zouden het positieve effect van agonisten dus versterken, als ik het goed vertaalde/las

Stond er ook nog zo:

Positive allosteric modulators work by increasing the frequency with which the chlorine channel opens when an agonist binds to its own site on the GABA receptor. The resulting increase in the concentration of Cl- ions in the postsynaptic neuron immediately hyperpolarizes this neuron, making it less excitable and thus inhibiting the possibility of an action-potential

Dit is voor mezelf een heel nieuw gegeven, klopt dit?

Heb zelf nog niet verder gezocht op andere specifieke sites, maar misschien weten leden met kennis van scheikunde of toch van de GABAnerge activiteit en stoffen hier meer vanaf...


Dacht dus altijd dat alcohol,benzo's,barbituraten gaba-a agonisten waren
baclofen, ghb gaba- b agonisten
van gaba-c receptoren wist ik niet
Van gabapentine en pregabaline dachtik dat ze op geen specifieke receptoren werkten, en ook niet rechtstreeks op het gaba-systeem, alleen dat het mechanisme nog heel vaag was

Dacht wel dat Depakine ( valproaat/natriumvalproaat) een soort allosterische modulator was of toch de gabanerge activiteit verhoogde?


Iemand die hier verder wat opheldering kan geven.


Ben het verder wel met je eens Someone: Baclofen lijkt me buiten de spasmolytische eigenschappen zeker ook wel positieve resultaten te boeken bij mensen met GHB/alcohol verslaving ( stoffen die op GABA-systeem werken).
Jammer dat de stof al lang zn patent kwijt is en er nog weinig onderzoch wordt, al heb ik het gevoel dat dit de laatste jaren toch terug meer gebeurt?
Ook mss dankzij het goede boek van dr.Ameisen
Van de combi pregabaline/baclofen weet ik eigenlijk niets af.....maar wel dat pregabaline effect heeft op het GABA^complex.
Is het niet moeilijk om aan Lyrica-recepten te komen ( als het voor deze indicatie wordt voorgeschreven, dacht dat je dan een attest ofzo nodig had?
Maar dat het iets minder gesofisticeerde Gabapentine dan wel uitkomst bood, vanwege de vader/zoon-relatie op farmacologisch gebied.

De doseringen lijken me zeker wel op de hoogtes die jij noemde horen te zitten , om toch een goed resultaat te boeken.
En daaruit denkende lijkt het me ook logisch en belangrijk dat je een hogere dosis neemt gedurende lange tijd als onderhoudsdosering.
Avatar gebruiker
Toxic
Experimenterende Gebruiker
Offline
 
Posts: 25
Geregistreerd: di nov 27, 2012 5:38 pm

Re: Ghb-verslaving, laatste stand van zaken

Berichtdoor someone » di mei 06, 2014 9:57 pm

Bedankt voor je compliment Toxic, en zo te zien heb jij je huiswerk ook goed gedaan.

Alcohol is toch echt een gaba-b agonist.

Inderdaad, er blijkt ook een gaba-c receptortype te bestaan, en het zal me niet verbazen als er in de toekomst nog veel meer receptor types worden ontdekt. Wat dat betreft zijn onze hersenen (en hun werking) nog voor een groot deel braakliggend terrein, net zoals de daaraan verwante verslavingsgeneeskunde dat ook nog is. Vandaar dat de behandeling van ghb-verslaving ook nog in de kinderschoenen staat.

Ik wil er verder geen al te technisch verhaal van gaan maken want ik denk dat dit de meeste lezers niet al te veel boeit.

Het AMC doet al enkele jaren een wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van baclofen bij alcoholontwenning, dus als dit is afgerond, en de positieve werking wetenschappelijk is aangetoond, dan is de toepassing een feit. Nu is het gebruik nog off-label, maar vanwege de vele positieve ervaringen, i.c.m. het lage risicoprofiel, wordt het hiervoor toch al steeds vaker voorgeschreven.
Vanwege het verlopen octrooi financiert de farmaceutische industrie dergelijke onderzoeken niet, maar het onderzoek van het AMC wordt mede gefinancierd door een royale donatie van een vermogend zakenman die dankzij baclofen van zijn alcoholverslaving is verlost.

Lyrica en baclofen zijn beiden receptplichtig, en ik denk dat er weinig artsen zijn die hun medewerking verlenen aan een dergelijk recept bij ghb-ontwenning, daarvoor is er nog veel te weinig (en in Nederland geen) ervaring mee. Aanvankelijk was ik daarom dan ook op alternatieve bronnen aangewezen, maar toen bleek dat ik er verbluffend goede resultaten mee had geboekt, en geen last van bijwerkingen had, heeft mijn huisarts uiteindelijk medewerking verleend.

De hoogte van de door mij genoemde baclofen doseringen zijn zeker niet te hoog, dat heeft Ameisen al aangetoond. Daarbij is gebleken dat baclofen een veilig middel is, fatale overdosering blijkt zo goed als onmogelijk te zijn.
In een vijf jaar oude topic op dit forum heeft een baclofen naïeve gebruiker het zelfs over een dosering van 400 mg (voor zover betrouwbaar). Het is overigens interessant om te lezen dat Lyrica (pregabaline), net als baclofen, toen ook al bekend stond vanwege de positieve bijdrage bij ghb-ontwenning: http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php?f=25&t=23429

Met Lyrica wordt ook wel vaker als recreatieve toepassing geëxperimenteerd, en daarbij zijn doseringen van 1000 mg vaak geen uitzondering.
Vanwege het feit dat ik zelf met een dosering van 25 mg baclofen en 150 mg Lyrica acuut met mijn extreem hoge gbl-consumptie (2 ml/uur, 24/7) kon stoppen geeft volgens mij aan dat er vrijwel zeker een interactie tussen deze middelen moet zijn. Met een dergelijke verslaving hebben je ghb- en gaba-b receproren immers een behoorlijk hoge tolerantie opgebouwd. Iets wat me op zeer onaangename wijze duidelijk werd toen ik deze middelen afzonderlijk (en in veel hogere doseringen) nam.
Een uiteindelijke onderhoudsdosering van 75-100 mg baclofen/dag is zeker geen overbodige luxe en is afhankelijk van de ernst en duur van de voorafgaande verslaving. Wat dat betreft moet je deze in goed overleg met de patiënt bepalen. Deze is hoog genoeg als er geen sprake van zucht en (lange termijn) ontwenningsverschijnselen meer is. Je kan niet zo maar stellen dat je niet meer dan 60 mg/dag wilt voorschrijven, dat zal vaak ontoereikend blijken te zijn. Maar luisteren is ook een kunst.
someone
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 116
Geregistreerd: zo dec 01, 2013 7:13 pm

Re: Ghb-verslaving, laatste stand van zaken

Berichtdoor someone » wo mei 07, 2014 12:42 pm

Blijkbaar ben ik niet de enige hier die zijn ghb/gbl-verslaving heeft overwonnen d.m.v. de combinatie baclofen/Lyrica!

Zie: verslaving-downers/ghb-verslaving-overwonnen-t8476.html#p475741

Het lukte French-Tic-Tac met de traditionele methode ook niet om clean te blijven, met baclofen/Lyrica blijkt dit geen probleem te zijn, daarbij neemt deze combo blijkbaar ook (net als bij mij) onderliggende klachten van de oorzaak van het gebruik weg.

Spread the word!!!
someone
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 116
Geregistreerd: zo dec 01, 2013 7:13 pm

Re: Ghb-verslaving, laatste stand van zaken

Berichtdoor French-tic-tacs » vr mei 09, 2014 3:46 pm

Je bent dus niet de enige ( toch al zeker ook niet hier op dit forum) ;)

Herken me net als jij bij mij in jouw verhaal, ben het met je opvatting eens wel, knap van je kerel dat het je gelukt is.

Volhouden nu is de boodschap he,

Welke dosering neem je momenteel van deze medicatiecombi ( pregabaline en baclofen)

Hoe sta jij tegenover andere medicatie ( gabanerge medicijnen) buiten benzodiazepines en barbituraten dan en de eerder genoemde combinatie en ook buiten medicijnen die hier niet in omloop zijn ( phenibut en picamilon bv;) of analogen zoals in het lijstje bij mijn topic.
Ben overigens gestopt met zelfmedicatie

Bedoel eerder Tiagabine ( Gabitril), Lamotrigine ( Lamictal), Vigabatrine, topiramaat ( staan ingedeeld bij de anti-epiletptische medicijnen, net als gabapentine & pregabaline dus , Lyrica

Of Riluzol? staat als baclofen bij de spasmolytische meds ingedeeld, in Belgie op voorschrift te krijgen onder de naam Rilutek, 50 milligram.

Rilutek en Gabitril heb ik al over gesproken met mijn arts, niet om deze te nemen in plaats van lyrica of lioresal,maar gewoon erbij, zonder de dosering van voorgaande te wijzigen.

Goed wel dat je zo strijdt om erkenning voor deze stoffen, bij profs enzo! :hulde:
Avatar gebruiker
French-tic-tacs
Experimenterende Gebruiker
Offline
 
Posts: 29
Geregistreerd: ma mei 07, 2012 7:49 am

Re: Ghb-verslaving, laatste stand van zaken

Berichtdoor someone » vr mei 09, 2014 5:13 pm

Ik heb mijn dosering Lyrica heel langzaam gehalveerd, zit nu dus op 225 mg/dag en gebruik nog 75 mg baclofen per dag.
Mijn streven is om de Lyrica helemaal af te bouwen en de baclofen zo lang als nodig op deze dosering te handhaven.
Verder weet ik uit ervaring dat je met buprenorfine relatief makkelijk van een opiaat-afhankelijkheid kan afkomen, en dat de gevolgen van langdurig benzo-gebruik ook heel erg vervelend kunnen zijn.
Wat dat betreft vind ik dat ik meer dan genoeg ervaring met middelengebruik heb opgedaan en heb ik er mijn buik meer dan vol van, voor mij hoeft het echt niet meer!
someone
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 116
Geregistreerd: zo dec 01, 2013 7:13 pm

Re: Ghb-verslaving, laatste stand van zaken

Berichtdoor French-tic-tacs » za mei 10, 2014 6:46 pm

someone schreef:Ik heb mijn dosering Lyrica heel langzaam gehalveerd, zit nu dus op 225 mg/dag en gebruik nog 75 mg baclofen per dag.
Mijn streven is om de Lyrica helemaal af te bouwen en de baclofen zo lang als nodig op deze dosering te handhaven.
Verder weet ik uit ervaring dat je met buprenorfine relatief makkelijk van een opiaat-afhankelijkheid kan afkomen, en dat de gevolgen van langdurig benzo-gebruik ook heel erg vervelend kunnen zijn.
Wat dat betreft vind ik dat ik meer dan genoeg ervaring met middelengebruik heb opgedaan en heb ik er mijn buik meer dan vol van, voor mij hoeft het echt niet meer!


Mijn props voor jou kerel, 225 mg en 75 van pregabaline en baclofen valt mee, wens je alle succes bij de afbouw van de lyrica/pregabaline EN zeker een GOED idee om onderhoudsdosis baclofen te blijven innemen

Buprenorfine is een goed middel ja ( beter dan Methadon imo) om een heroinegewoonte of ander zwaar opiaat mee af te bouwen en de craving te onderdrukken.

Ja heb ook mn ervaringen o.a. wat betreft benzo-misbruik of detox, zeker niet te onderschatten, goed dat je de wijsheid hebt opgedaan ( jammer maar ja meestal uit eigen ervaring, niet eens iedereen leert het zo) en deze middelen dan aan de kant laat.


Hoe zie je verder je toekomst?

Heb je een bezigheid, werk als ik vragen mag ( of een pb is misschien wat discreter)
Heb je een actieve hobby ofzo of een interesse, of een vriendin ( pm me maar)
Hoe zie jij je toekomst dan wat betreft je medicatie en ook je gebruik van drugs?
Je liet iig al verstaan liefst geen drugs meer en enkel dan die 75 mg baclofen.
Succes
Avatar gebruiker
French-tic-tacs
Experimenterende Gebruiker
Offline
 
Posts: 29
Geregistreerd: ma mei 07, 2012 7:49 am

Re: Ghb-verslaving, laatste stand van zaken

Berichtdoor someone » zo mei 11, 2014 2:10 pm

Sorry French, maar zoals je wellicht wel begrijpt ga ik mijn privésituatie hier niet met iedereen delen, dat kan inderdaad via een pb.
Zoals ik al schreef hoop ik de Lyrica helemaal af te bouwen, dit doe ik langzaam, met maar 10% mindering per maand. Lyrica aan zich is ook verslavend (google "Lyrica withdrawal" maar eens), en daarbij hebben mijn receptoren nu eenmaal de tijd nodig om te herstellen, die heb ik immers flink mishandeld door mijn forse gbl-gebruik.
Omdat ik van mezelf weet dat ik verslavingsgevoelig ben, en maar al te goed weet wat zucht is, denk ik dat ik voor de rest van mijn leven wel op baclofen zal zijn aangewezen, dit is immers een uitstekende zuchtremmer.
En zoals ik eerder al schreef; het gebruik van drugs is definitief verleden tijd voor mij.

Nu aan jou dezelfde vraag: hoe zie jij je toekomst qua medicatie en drugsgebruik?
someone
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 116
Geregistreerd: zo dec 01, 2013 7:13 pm


  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Verslaving - Downers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

Royal Queen Seeds banner