Er is geen enkele dokter die ik ken die op onderstaande vraag kan beantwoorden. Ik heb een hele tijd morfine (fentanyl) moeten gebruiken voor een ziekte. Ik probeer er al geruime tijd van af te geraken. Afbouwen met methadon zie ik niet zitten want dat is een product dat zeer lang aan 1 stuk werkt en heel moeilijk is om vanaf te komen. Nu vanuit logisch oogpunt. Er zijn verschillende soorten morfinederivaten. Standaard morfine, oxycontin, methadon, fentanyl, subutex etc. IPV iemand met 1 product te laten afbouwen is het niet slimmer om bv iemand 4 dagen 1 product te laten nemen en dan 4 dagen een ander product en dan 4 dagen een ander product en zo wel steeds lager in dosis. Dit omdat je na 4 dagen het product nog niet lang genoeg gebruikt om afkick verschijnselen te krijgen. Dus als je zo zou afbouwen zou je zonder afkickverschijnselen kunnen afbouwen omdat het allemaal andere producten zijn.
Of is mijn logica mis. Ze zitten allemaal in de familie van de morfine. Gaat daardoor mijn logica niet op, bouw je evengoed verder afhankelijheid op omdat het in dezelfde familie zit? Het zou een goede oplossing zijn voor iedereen die problemen heeft met afbouwen.
Gewoon om het probleem tegen te gaan van af te bouwen met een product dat je al lang gebruikt waardoor het heel langzaam en moeilijk gaat om af te bouwen. Als je iedere 4 dagen zou kunnen switchen bouwt je lichaam veel sneller af. Als mijn logica opgaat. Ik ben benieuwt als iemand biologisch genoeg onderlegd is om er een antwoord over te geven.
Mvg,
Jan