Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Oorzaak verslaving

Ben je verslaafd aan speed, coke, mdma of een andere stimulant? Wil je info over dit type verslavingen? Hier moet je zijn.

Oorzaak verslaving

Berichtdoor Buck Carson » zo sep 13, 2015 2:54 am

Vraag komt uit het 'vraag voor degene die na jou post'-topic:

Is verslaving een ziekte?

Zelf heb ik een aantal opnames meegemaakt. Waaronder een in Castle Craig (Schotland). Waar ze werken volgens het 12-stappenprogramma (Het Minnesota-model). Castle Craig noemt zichzelf een ziekenhuis en de mensen die ze behandelen patiënten.

Tijdens de detox kregen we een bewijsvoering voorgeschoteld.

ik heb even snel wat dingen bij elkaar gezocht om jullie van die bewijsvoering een idee te geven.

Ook misschien nuttig, een definitie van ziekte.

Ziekte

Ziekte is een schadelijke lichamelijke of psychische afwijking van een organisme. Meer specifiek is het een verstoring van de homeostase, het zelfregulerend proces waarbij biologische systemen hun stabiliteit bewaren door zich aan te passen aan de omstandigheden. Dit gaat vaak gepaard met symptomen die wijzen op de abnormale toestand. Gezien de vele verschillende ziekten is een eenduidige definitie echter niet goed mogelijk en is een scherpe afbakening tussen ziekte en gezondheid niet altijd duidelijk.[1] Daarbij speelt ook een rol dat het begrip ten dele cultureel is bepaald, wat bijvoorbeeld blijkt uit de medicalisering van de samenleving.



Dopamine

Verslaving is een goed te behandelen hersenziekte

Verslaving is een chronische hersenziekte die mentaal, fysiek en spiritueel ongemak tot gevolg heeft. Wanneer iemand alcohol of drugs gebruikt komt er in de hersenen dopamine vrij. Dopamine is een zogenaamde 'neurotransmitter' (boodschapper) in de hersenen die het ‘beloningssysteem’ van de hersenen stimuleert. De hersenen associëren het nemen van alcohol en sommige varianten van drugs met een aangename beloning. Andere drugs hebben een verdovend, pijnstillend of hallucinerend effect. Omdat de hersenen blijvende herinneringen van deze ‘beloningen’ bewaart, kan het stoppen met alcohol of het nemen van drugs dwangmatig zijn waardoor het zeer moeilijk is om te stoppen. (CastleCraig.nl)




Erfelijkheid

Overerving

Uit onderzoek blijkt ook dat de gevoeligheid voor verslaving overerfbaar is. Er zijn bepaalde genen die het drinkgedrag van mensen beïnvloeden. Uit een onderzoek met ratten blijken echter niet alleen de genen bepalend te zijn. Ook de omstandigheden bepalen de gevoeligheid voor verslaving. Uit onderzoek blijkt dat ratten en muizen in stressvolle situaties meer drinken. En vermoedelijk is dat bij mensen hetzelfde. En als zwangere ratten cocaïne (ook een verslavende stof) kregen toegediend, dan zijn de nakomelingen gevoeliger om verslaafd te raken.(NRC)




Allergie
Verslaving is wat makkelijker te begrijpen door het te zien als een omgekeerde allergie. Niemand heeft er moeite mee om een allergie als een ziekte te zien: het feit dat je lichaam heftig reageert: bijvoorbeeld huiduitslag krijgen van varkensvlees, noten of aardbeien.[...] Bij ons verslaafden gebeurt eigenlijk hetzelfde: ons lichaam reageert heel heftig op bepaalde stoffen. Alleen is de aard van de reactie omgekeerd: in plaats van een afstotingsreactie hebben we een aantrekkingsreactie. Daardoor krijgt een verslaving ook veel meer grip op je leven dan een allergie. Als je eenmaal weet dat je doodziek wordt van pinda’s, eet je ze niet meer. Maar als je eenmaal weet dat je je heerlijk gaat voelen na een paar biertjes, wil je dat steeds vaker. (Mirage verslavingszorg)


Slagingspercentage

Voordat ik bij Castle Craig terecht kwam, heb ik bij Parnassia een week op de detox doorgebracht, dit was geen prettige ervaring, er was geen programma, veel hardcore-junkies die pauze kwamen houden voor de 40e keer, veel doorloop/wisselingen, agressie, succespercentage van puur alleen de detox was iets van 2 a 3 procent, volgens de staff daar. Ik vond dat zelf aannemelijk, maar dat is mijn weinig wetenschappelijke, persoonlijke ervaring. Hier heb ik ook geen bron van. Het zou eerlijker zijn om de cijfers van Castle Craig tegenover een daadwerkelijk programma te zetten, maar ik kan zo gauw geen cijfers vinden. Castle Craig claimt een slagingspercentage van, nou, kijk maar:



DSM

DSM-IV-criteria

In de DSM-IV-TR staan de middelen-gerelateerde stoornissen beschreven op As I, Klinische stoornissen. Diagnostische criteria voor drugsmisbruik en afhankelijkheid (DSM-IV-TR): Middelenmisbruik:

Misbruikpatroon van het middelgebruik leidt tot klinisch significante beperkingen of distress wat zich laat zien door één of meer van de volgende karakteristieken binnen een periode van 12 maanden:

Terugkerend middelmisbruik wat resulteert in het niet kunnen voldoen aan grote eisen van het werk, op school of thuis.
Terugkerend middelenmisbruik in situaties waarin het fysiek gevaarlijk is
Terugkerend middelenmisbruik-gerelateerde legale problemen
Doorgaan met het middelenmisbruik desondanks terugkerende sociale of interpersoonlijke problemen te hebben die veroorzaakt zijn door of verergerd zijn door de effecten van het misbruik.

Symptomen voldoen niet aan de criteria van drugsverslaving voor dit type middel.

Middelenverslaving wordt gediagnosticeerd als 3 of meer van de volgende symptomen zich tegelijkertijd voordoen binnen 12 maanden:

Tolerantie treedt op, dat wil zeggen dat er steeds meer van het verslavende middel nodig is om het gewenste effect te bereiken of dat steeds minder effect optreedt bij het gebruik van eenzelfde hoeveelheid van het verslavende middel
Er treden ontwenningsverschijnselen op, specifiek voor dat middel, of er worden gelijksoortige middelen genomen om de ontwenningsverschijnselen het hoofd te bieden.
Het middel wordt in steeds grotere hoeveelheden genomen, over een langere tijd dan eigenlijk de bedoeling was
Er is de drang om te stoppen met het middel, verschillende (mislukte) pogingen zijn ondernomen om te stoppen, te minderen
Veel tijd wordt gestoken in het verkrijgen van het middel en/of het gebruiken van het middel
Belangrijke sociale activiteiten, werk en/of vrijetijdsbesteding worden opgegeven of verminderd voor het middelengebruik
Ook al weet de persoon dat het middel dat wordt genomen zorgt voor fysieke of psychologische aandoeningen of verslechtering daarvan, hij of zij blijft doorgaan met het gebruik ervan.
(Wiki)


[mocht iemand betere bronnen hebben, post ze a.u.b.]

Nu ben ik vrij wantrouwig van aard en vind ik de bewijsvoering 'discutabel' at best, het probleem met een deel van de psychiatrische stoornissen is de gebrekkige of zelfs afwezige fysieke grondslag. Voor bijv. persoonlijkheidsstoornissen is (nog) geen oorzaak te vinden, ADHD is controversieel, depressie is aan inflatie onderhevig. Het is erg moeilijk om psychiatrische stoornissen 'hard' te maken. Dit is ook voor de kritiek van toepassing.

Een bekend voorbeeld dat vaak door tegenstanders wordt aangehaald is Mao Zedong

De Chinese dictator Mao Zedong was de beste verslavingstherapeut ter wereld, grapt Dalrymple half serieus. Toen Mao begon met het executeren van drugsdealers en verslaafden was het opiumprobleem in dat land immers snel genoeg voorbij. De gebruikers die overleefden, kozen vanzelf eieren voor hun geld.-Theodore Dalrymple (NRC)


Het internet staat vol met artikelen en meningen van mensen die menen dat de psychiatrie een grote hoop leugens is. Bij het woord ziekte denken sommige mensen aan kanker en diabetes en dat staat in schril contrast met iemand die drugs gebruikt tot diep in de nacht en z'n bed niet uit wilt 's ochtends. Die mensen hebben geen ziekte en ook geen arbeidsethos, is een veelgehoorde opvatting.

Stemming, motivatie, inhibitie, concentratie, et cetera. zijn afhankelijk van een goed functionerend brein, daar kan van alles mis zijn. Dat is waar want het rijmt. Dat iemand drugs gaat gebruiken kan dus evengoed een gevolg zijn van een een tekort/overschot aan [x] of gebrekkig ontwikkelde hersengebieden die bijv. impulscontrole regelen. Depressie, Borderline en ADHD zijn met verslaving in verband gebracht.

Het idee dat verslaving enkel en alleen aan keuzes ten grondslag ligt, roept bij mij de vraag op waarom de een wel verslaafd raakt en de ander niet terwijl ze dezelfde keuzes maken.

Uit mijn eigen omgeving: we blowden allemaal iedere dag, ieder weekend werd er gezopen, xtc geslikt, coke of pep gesnoven. Sommigen zijn gestopt zonder enig probleem hiermee te hebben, naar eigen zeggen. Anderen hebben hulp gezocht en zijn nu ook gestopt of geminderd. En een paar zijn echt naar de klote gegaan.

Discipline is te smal om het allemaal mee af te doen, Castle Craig zat/zit vol succesvolle zakenmannen met gezinnen.

Dat iemand een ziekte heeft wil echter niet zeggen dat het verder een toffe dude is, sommige liegen, stelen, manipuleren. En het is goed mogelijk om te stoppen wanneer de verslaafde zelf voldoende gemotiveerd is. Iemand veroordelen omdat hij z'n afspraken niet nakomt of anderen meesleurt in ellende is dus wat mij betreft ook niet verkeerd omdat iemand een ziekte/stoornis heeft waar dit uit voortvloeit.

Wel vind ik het kortzichtig om de ziekte/stoornis hierom te ontkennen. Net zoals de mensen die er heilig van overtuigd zijn dat het wel zo is omdat ze dit zelf zo hebben ervaren.

De behandeling op basis van het 12-stappenprogramma schijnt effectiever te zijn, maar het zou me niets verbazen als deze cijfers op een of andere manier rammelen. Zo stuurt Castle Craig mij nog regelmatig vragenlijsten die ik maar 1 of 2 keer heb ingevuld, als dat de onderzoeksmethode is kun je je afvragen hoeveel mensen zo'n vragenlijst invullen en hoeveel dat eerlijk doen.

Om niet helemaal agnostisch in vertwijfeling te eindigen,

ik werk zelf in de ouderenzorg. Ik zie dagelijks de effecten van Alzheimer, Vasculaire Dementie, hersenbloedingen, Parkinson. Een hersenbloeding kan een totale karaktertransformatie tot gevolg hebben, mensen met frontaalkwabdementie raken hun impulscontrole kwijt.

De' ziel' als los van het lichaam ben ik ongeloofwaardig gaan vinden, ik denk dat mensen hun hersenen zijn en afhankelijk van hoe die in elkaar zitten.

Ik geloof dat stoppen voor de een moeilijker is dan voor de ander en dus eigenlijk ook dat verslaving een stoornis of onderdeel van een stoornis genoemd kan worden, maar ook dat iedereen verslaafd kan raken aan bijv. heroïne. Dat maakt het lastig.
A "cunt" is a large lamp. Example: The "cunt" switched off and the room got all dark.
Avatar gebruiker
Buck Carson
Experimenterende Gebruiker
Offline
 
Posts: 31
Geregistreerd: wo aug 26, 2015 8:45 am

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Partypipo » zo sep 13, 2015 6:40 am

Is het bij ratten niet zo dat ze alleen maar drugs pakken als er niks anders te doen is? En is dat dan bij mensen niet net zo?

Zouden er nog verslaafden zijn als je iedere dag je eten bij elkaar moet jagen en verzamelen? Na een zombie apocalyps ofzo.

Maar ben nu te moe om er echt goed over na te denken.
Ted Bundy schreef:Mochten quotes van mede df'ers in je onderschrift plaatsen weer 'in' worden. Dan is deze de mijne.
Avatar gebruiker
Partypipo
Doneer-meneer
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4155
Geregistreerd: di sep 06, 2011 1:36 am

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Maus » zo sep 13, 2015 8:54 am

Waardevolle bijdrage, Buck Carson :hulde:

Ik kan mij vinden in wat je schrijft over verslavingen. Met name mensen die grote hoeveelheden schadelijke drugs tot zich nemen, zijn zieker dan ze vaak zelf beseffen... :#:

In dit kader zijn verslavingen waar de psychiatrie verantwoordelijk voor is, het onderzoeken waard. Robert Whitaker heeft daar een goed boek over geschreven: "Mad in America". Imo absoluut het lezen waard.

http://www.amazon.com/Mad-America-Medic ... in+America
Maus schreef:Wees liev voor elkaar en leef in vrede :stoned:


Albert Einstein schreef:
Der hauptgrund für stress ist der tägliche kontakt mit idioten


Leo Gura from http://www.actualized.org schreef:
Society is an amusementpark for the ego to distract you from truth
Avatar gebruiker
Maus
RIP lieve Poseidon...
DF God
Offline
 
Posts: 10325
Geregistreerd: vr mei 18, 2012 10:53 am
Woonplaats: Vrijstaat www.drugsforum.info

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Poseidon » zo sep 13, 2015 11:51 am

Partypipo schreef:Is het bij ratten niet zo dat ze alleen maar drugs pakken als er niks anders te doen is? En is dat dan bij mensen niet net zo?


Persoonlijk pak ik voornamelijk dope nadat ik mooie vrouwen voorover heb zien bukken in de supermarkt of hun topjes bezweet raken op zonovergoten terassen :-P

Aan een groot deel van dat geëxperimenteer met ratten hecht ik weinig tot geen waarde aangezien er in gevangenschap met ze gewerkt wordt. In vrijheid, wanneer ze in hun natuurlijke habitat vertoeven, eten ze gewoon wat ze altijd eten. Als er wekenlang voedsel met bijvoorbeeld cocaïne erin ligt laten ze dat liggen. Zelfs nadat ze er van geproefd hebben en high geworden zijn.

In 1 waarheid geloof ik niet Buck Carson. Daarom ga ik je ook niet tegenspreken. Misschien wel het accent ietsje wijzigen. Zie chronisch drugsgebruik primair als een bad habit. Uit hersenonderzoek bij mensen is gebleken dat het keer op keer volgen van dit patroon van ongezonde gewoontes tot tijdelijke wijzigingen in het netwerk van neurotransmitters voeren. Wanneer je stopt met het veelvuldig nemen van zieke hoeveelheden drugs, herstelt de boel in onze bovenkamer zich weer geleidelijk. Bij de een verloopt dit proces sneller dan de ander. Wanneer men uit escapistische motieven gebruikt, is het vaak moeilijker te stoppen dan wanneer men al gelukkig is en via drugs op zoek gaat naar nog meer genot en euforie.

Ik zie datgene wat 'verslaving' genoemd word meer als een kwestie van slecht passende schoenen waardoor je regelmatig in de goot of berm belandt dan als een ongeneeslijke ziekte. Ik adviseer dan ook Nike Airs als remedie. :wink:

Hoe dan ook, het doet me goed te lezen dat je opname in Castle Craig succesvol gebleken is. Ga zo in de Sint Nicolaaskerk een kaars voor je branden zodat je sterk in je schoenen blijft staan. 8-)
Wij willen onze blauwe luchten terug.
Avatar gebruiker
Poseidon
JeVader
In Memoriam
Offline
 
Posts: 10486
Geregistreerd: do maart 17, 2011 4:34 pm
Woonplaats: Liquid Universe

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Maus » zo sep 13, 2015 2:28 pm

Een kennis van mij is hoogleraar neuropsychologie. Hij heeft mij eens hersenscans van mensen met Korsakov (kun je krijgen na een zeer zware alcoholverslaving) laten zien. Deze lijken op die van zwaar schizofrene patienten... :rock:

Ook die Korsakov-patiënten zijn of worden vaak zo gek als een deur.

En dan heb ik het niet over zware crack-gebruikers met crack-longen :rock:
Maus schreef:Wees liev voor elkaar en leef in vrede :stoned:


Albert Einstein schreef:
Der hauptgrund für stress ist der tägliche kontakt mit idioten


Leo Gura from http://www.actualized.org schreef:
Society is an amusementpark for the ego to distract you from truth
Avatar gebruiker
Maus
RIP lieve Poseidon...
DF God
Offline
 
Posts: 10325
Geregistreerd: vr mei 18, 2012 10:53 am
Woonplaats: Vrijstaat www.drugsforum.info

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Hunk » zo sep 13, 2015 2:55 pm

Maurits schreef:
En dan heb ik het niet over zware crack-gebruikers met crack-longen :rock:


Sigarettenroken leidt dikwijls tot longkanker maar beter haalt U consumptiegedrag en de eventuele schadelijke gevolgen niet door elkaar. :smokin:
D.O.A.
Avatar gebruiker
Hunk
Bewuste Gebruiker
Verbannen
 
Posts: 558
Geregistreerd: zo jul 15, 2012 4:50 pm
Woonplaats: Bergeijk

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Vinnie » zo sep 13, 2015 3:54 pm

het leven is de ziekte en drugs de medicatie
Liever dood dan .nl
Avatar gebruiker
Vinnie
DF Addict
Offline
 
Posts: 5137
Geregistreerd: zo feb 26, 2012 1:26 am
Woonplaats: †G-Town †

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Buck Carson » zo sep 13, 2015 5:26 pm

Van die ratten weet ik ook niet zo goed wat ik er mee aan moet, geen idee hoe vergelijkbaar ratten/mensen zijn op dit vlak. En weet ik wat voor variabelen er verder nog bij komen kijken.
A "cunt" is a large lamp. Example: The "cunt" switched off and the room got all dark.
Avatar gebruiker
Buck Carson
Experimenterende Gebruiker
Offline
 
Posts: 31
Geregistreerd: wo aug 26, 2015 8:45 am

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Buck Carson » zo sep 13, 2015 5:33 pm

Poseidon schreef:Hoe dan ook, het doet me goed te lezen dat je opname in Castle Craig succesvol gebleken is. Ga zo in de Sint Nicolaaskerk een kaars voor je branden zodat je sterk in je schoenen blijft staan. 8-)


Je bent een goed katholiek, Poseidon. :rock:
A "cunt" is a large lamp. Example: The "cunt" switched off and the room got all dark.
Avatar gebruiker
Buck Carson
Experimenterende Gebruiker
Offline
 
Posts: 31
Geregistreerd: wo aug 26, 2015 8:45 am

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Einstein » zo sep 13, 2015 11:55 pm

Buck Carson schreef:Van die ratten weet ik ook niet zo goed wat ik er mee aan moet, geen idee hoe vergelijkbaar ratten/mensen zijn op dit vlak.

Misschien stopt de mens ook wel met het gebruiken van drugs als wij al onze gevangenschap geslecht hebben :s
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Maus » ma sep 14, 2015 8:22 am

voldie schreef:het leven is de ziekte en drugs de medicatie

Hahaha, wat is het toppunt van cynisme (of realiteitszin)? :roll:
Maus schreef:Wees liev voor elkaar en leef in vrede :stoned:


Albert Einstein schreef:
Der hauptgrund für stress ist der tägliche kontakt mit idioten


Leo Gura from http://www.actualized.org schreef:
Society is an amusementpark for the ego to distract you from truth
Avatar gebruiker
Maus
RIP lieve Poseidon...
DF God
Offline
 
Posts: 10325
Geregistreerd: vr mei 18, 2012 10:53 am
Woonplaats: Vrijstaat www.drugsforum.info

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Poseidon » ma sep 14, 2015 2:09 pm

Einstein schreef:
Buck Carson schreef:Van die ratten weet ik ook niet zo goed wat ik er mee aan moet, geen idee hoe vergelijkbaar ratten/mensen zijn op dit vlak.

Misschien stopt de mens ook wel met het gebruiken van drugs als wij al onze gevangenschap geslecht hebben :s


Welk mes is scherp genoeg om strengen met oeroude evolutionaire lagen in ons brein door te snijden en de gevestigde orde die eerder tot zelfvervreemding dan geluk leidt de doodsteek te geven?
Wij willen onze blauwe luchten terug.
Avatar gebruiker
Poseidon
JeVader
In Memoriam
Offline
 
Posts: 10486
Geregistreerd: do maart 17, 2011 4:34 pm
Woonplaats: Liquid Universe

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Schepje » ma sep 14, 2015 2:25 pm

De pen,
Endorfine junky,
Avatar gebruiker
Schepje
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 711
Geregistreerd: do mei 15, 2014 8:00 pm

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Buck Carson » ma sep 14, 2015 3:17 pm

Einstein schreef:
Buck Carson schreef:Van die ratten weet ik ook niet zo goed wat ik er mee aan moet, geen idee hoe vergelijkbaar ratten/mensen zijn op dit vlak.

Misschien stopt de mens ook wel met het gebruiken van drugs als wij al onze gevangenschap geslecht hebben :s


Wat bedoel je met gevangenschap?
A "cunt" is a large lamp. Example: The "cunt" switched off and the room got all dark.
Avatar gebruiker
Buck Carson
Experimenterende Gebruiker
Offline
 
Posts: 31
Geregistreerd: wo aug 26, 2015 8:45 am

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Poseidon » ma sep 14, 2015 4:10 pm

Naphtha schreef:De pen,


:hulde:
Wij willen onze blauwe luchten terug.
Avatar gebruiker
Poseidon
JeVader
In Memoriam
Offline
 
Posts: 10486
Geregistreerd: do maart 17, 2011 4:34 pm
Woonplaats: Liquid Universe

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Einstein » di sep 15, 2015 9:30 pm

Buck Carson schreef:Wat bedoel je met gevangenschap?

Het was een soort metafoor voor al wat het leven nodeloos (?) ingewikkeld maakt; sociale conventies, een verwrongen zelfbeeld, onredelijke ambities en meer van dat soort dingen :s :s :s
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Spectrum » di mei 10, 2016 3:00 pm

Ik begrijp natuurlijk dat het niet zo bedoeld is.. Maar als verslaving als ziekte bestempeld wordt, vind ik het meteen zo hulpeloos klinken. Ik geloof wel dat sommige mensen genetisch gezien meer aanleg hebben om verslaafd te raken. Er zullen ook vast genoeg mensen zijn die er aanleg voor hebben en die er niet aan beginnen of die er op tijd mee stoppen.

Ik denk dat het er gewoon ergens tussenin zit. Het een ziekte noemen is voor mij te makkelijk, maar daarmee wil ik ook niet zeggen dat iemand 't volledig zelf in de hand heeft. Ik denk dat verslavingsgevoeligheid een soort handicap is waar je mee moet leren omgaan.

Om die allergie als voorbeeld te nemen. Ik weet dat ik hooikoorts heb en ik doe van alles om er geen last van te hebben. Ik heb geen last van mijn hooikoorts, tenzij ik zelf besluit om bijvoorbeeld door het gras te gaan rollen. Ben ik dan niet zelf degene die mijn 'ziekte' veroorzaakt? Ondanks dat ik zelf geen invloed heb op het feit dat die hooikoorts er nu eenmaal is?

Overigens hoop ik niet dat ik nu iemand beledigd heb ofzo, dat was namelijk niet mijn intentie.
“I desire to be with you. I miss you. I feel lonely when I can't see you. I am obsessed with you, fascinated by you, infatuated with you. I hunger for your taste, your smell, the feel of your soul touching mine.”
Avatar gebruiker
Spectrum
Donateur
Offline
 
Posts: 1105
Geregistreerd: di mei 10, 2016 7:22 am

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Poseidon » di mei 10, 2016 3:39 pm

Spectrum schreef:Overigens hoop ik niet dat ik nu iemand beledigd heb ofzo, dat was namelijk niet mijn intentie.


Wel mooi dat je jezelf zo bescheiden opstelt maar dat is niet nodig. Zeg gewoon wat je belangrijk vindt. Maak van je hart geen moordkuil.

De maatschappij is ziek door zijn harde meedogenloze karakter en het bestaan niet te bevatten. Meer dan een slimme strategie om degenen die in drugs ontspanning voor die harde werkelijkheid zoeken als ziek te bestempelen is het in wezen niet. Ja, hoe ondragelijker je de wereld om je ervaart, des te buitensporiger kan je gebruik worden. Dan botst je gedrag harder met de normen die de heersende sociale orde vastgelegd heeft. En dikwijls hebben de middelen die we gebruiken schaduwkanten als je ze te vaak of teveel pakt.
Drugsverslaving als hersenziekte bestempelen... laat die zogenaamde wetenschappers eerst een lijst maken waar mensen nog meer van in de ban zijn. Wat nog meer in het dagelijks leven met ze op de loop gaat.
Wij willen onze blauwe luchten terug.
Avatar gebruiker
Poseidon
JeVader
In Memoriam
Offline
 
Posts: 10486
Geregistreerd: do maart 17, 2011 4:34 pm
Woonplaats: Liquid Universe

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor acuut » di feb 21, 2017 5:14 pm

Mijn mening is dat verslaving als chronische ziekte moet worden erkent
Vaak is de drug het medicijn wat gevoel onderdrukt en je even uit de shit haalt
Zelf medicatie noem ik het
De 'verslaafde' zullen altijd gevoelig blijven voor middelen
Het is een constante strijd.

Ik zal even een korte omschrijving geven van mijn verloop
10-14 was het medicatie
14-16 speed
Opname ten gevolg zoveel mogelijk medicatie lis peuteren
Toen drugs en medicijnen afgezworen
Zwaar aan de alcohol gegaan
Afgekickt onder andere met mezelf binnen houden
En refusal en als het te heftig werd een lorazepam
Dit was meer omdat ik na zeer veel drinken per dag cold turkey ben gekapt
Niet slim lichaam kreeg vaagste klachten en licht psychotisch tegen delirium aan
Toen 5 maanden sober van alles relatie ging op voor mij een nare manier stuk
Toen was er coke...

Ik vind het byzonder vervelend dat je altijd word afgerekend op de drugs
Niemand beseft wat erachter zit of bedenkt zich dat gewoon niet
Roepen meteen kliniek etc
Heb er heel wat gehad en zit er nog mee
Heb het geaccepteerd dat het om de zoveel tijd fout gaat tot ik het niet meer trek
En dan kick ik weer af
Als er verdere vragen zijn doe maar via pb ik wil niet teveel moeilijk te geloven info delen
acuut
Belezen Gebruiker
Verbannen
 
Posts: 109
Geregistreerd: di nov 29, 2016 7:05 pm

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Vinnie » di feb 21, 2017 5:28 pm

acuut schreef:Mijn mening is dat verslaving als chronische ziekte moet worden erkent
Vaak is de drug het medicijn wat gevoel onderdrukt en je even uit de shit haalt
Zelf medicatie noem ik het


is die 'shit' waarin je zit dat niet de ziekte en de verslaving een symptoom? aangezien de 'shit' de oorzaak is en de verslaving het gevolg ervan?

daarnaast lijkt mij dat je verslaving niet als ziekte kan bestempelen om het volgende: Bijna heel Nederland is verslaafd aan suiker zijn wij dus allemaal chronisch ziek?
Liever dood dan .nl
Avatar gebruiker
Vinnie
DF Addict
Offline
 
Posts: 5137
Geregistreerd: zo feb 26, 2012 1:26 am
Woonplaats: †G-Town †

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor acuut » di feb 21, 2017 6:11 pm

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/genotmiddelen-in-de-hersenen

Alstu wetenschappelijk onderbouwde diep doortastende informatie succes
Je brein is veranderd en dus altijd bezig om je in de maling te nemen
acuut
Belezen Gebruiker
Verbannen
 
Posts: 109
Geregistreerd: di nov 29, 2016 7:05 pm

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Vinnie » di feb 21, 2017 6:22 pm

acuut schreef:https://www.nemokennislink.nl/publicaties/genotmiddelen-in-de-hersenen

Alstu wetenschappelijk onderbouwde diep doortastende informatie succes


hahah wat een kut onderbouwing, nergens in dit artikel wordt verslaving een ziekte genoemd.
wat zijn enkel zeggen is dat overmatig gebruik blijvend letsel kan achterlaten waardoor ze steeds de neiging hebben om weer opnieuw te gebruiken. en dat ADHD'ers gevoeliger zijn voor verslaving en nog een hoop andere feiten.

misschien dat ik er over heen lees maar zou je misschien het stukje kunnen aanhalen wat je bedoeld?

lekker simpel om hier een hele wetenschappelijke pagina over van alles en nog wat omtrent verslaving neer te pleuren en te zeggen, hier diepe wetenschap ik heb gelijk :#:
Liever dood dan .nl
Avatar gebruiker
Vinnie
DF Addict
Offline
 
Posts: 5137
Geregistreerd: zo feb 26, 2012 1:26 am
Woonplaats: †G-Town †

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor acuut » di feb 21, 2017 8:35 pm

Nee slimmerd nergens zal benoemd worden dat het een ziekte is
Enkel door de mensen die ermee in aanraking komen of behandelen
Zei die de onmacht drama en tyfuszooi mee maken die zien het wel zo
Maar ik ben van mening dat wij het hier lekker bij laten
Jij hebt jou mening ik heb mijn mening en ervaring.


Het toont indd niet aan hoe het komt!
Maar als het eenmaal aanwezig is zal het zo danige verandering aanbrengen

Door herhaaldelijke blootstelling aan verslavende stoffen treden langdurige veranderingen op in netwerken van zenuwcellen. Dat leidt tot een toename van de kwetsbaarheid voor verslaving en het risico van terugvallen op verslavende middelen na een periode van onthouding.

Ratten die met morfine zijn behandeld, vertonen bij elektrische stimulatie van het hersenweefsel een verhoogde afgifte van dopamine. Datzelfde geldt voor ratten die gedurende twee weken dagelijks een hoeveelheid alcohol moeten drinken. Daarbij maakt het niet uit of de dieren gedwongen of uit eigen beweging alcohol innemen. De dieren zijn bovendien nog gevoeliger voor morfine wanneer zij vooraf alcohol te drinken krijgen.

Deze experimenten leren ons dat bepaalde zenuwsystemen door het herhaaldelijke gebruik van verslavende stoffen overgevoelig worden. Op den duur uit zich dat ook in het gedrag: een hunkering naar de verslavende stof. De hunkering treedt op zodra het dier in een omgeving komt die eerder met de verslavende stof samenhing. Een voorbeeld hiervan is de kooi waarin het dier eerder de verslavende stof heeft ontvangen.


Dat een film fragment waarin iemand snuift (ondanks dat je ontspannen en relax bent)
Toch de controle overnemen soms is je lichaam al half strak en waus nog voor dat je heb gebeld
Dit even eruit geknipt:

CRAVING: De obsessie en de dwangmatigheid monden naast het onophoudelijk denken aan een cocarush uit in een explosieve FYSIEKE craving. De kenmerken van deze lichamelijke craving zijn krachtige symptonen van onrust, een versnelde hartslag, transpiratie, en soms zelfs het ruiken of proeven van cocaine terwijl de drug absoluut niet in de buurt is. Dit fysieke deel van de craving is meestal zeer krachtig. Het jaagt je onafgebroken op, niet zelden naar de wc om je darmen te ledigen, het is er verantwoordelijk voor dat je niet of slecht slaapt en eet, het kan je echt tot diepe wanhoop drijven.

Bron:
http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=18855

En suiker met drugs vergeljjken??
Wat wil je nou eigenlijk??
Lekker dom eigenwijs en tegendraads overkomen?
Of ff iemand proberen te kakken te zetten
Verl geluk maat
acuut
Belezen Gebruiker
Verbannen
 
Posts: 109
Geregistreerd: di nov 29, 2016 7:05 pm

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Vinnie » di feb 21, 2017 8:51 pm

acuut schreef:En suiker met drugs vergeljjken??
Lekker dom eigenwijs en tegendraads overkomen?
Of ff iemand proberen te kakken te zetten
Verl geluk maat


volgens mij ben jij de gene die dom wilt overkomen :wave:


Uit onderzoek van het Academisch Medisch Centrum met ratten blijkt dat suikers het brein op dezelfde manier beïnvloeden als verdovende middelen. Onze hersenen veranderen, waardoor het systeem dat reguleert hoeveel eten we nodig hebben minder actief wordt.
,,Door het eten van suikers wordt een beloningssysteem in het lichaam geactiveerd. Dit gebeurt ook bij het roken van wiet. Je eet dan niet om voldoende voedsel binnen te krijgen, maar om het beloningssysteem tevreden te stellen’’, zegt Aart Jan van der Lelij, hoogleraar endocrinologie bij het Erasmus Medisch Centrum.

bron: http://www.gezondheidenco.nl/73411/snoe ... erkt-drug/
Liever dood dan .nl
Avatar gebruiker
Vinnie
DF Addict
Offline
 
Posts: 5137
Geregistreerd: zo feb 26, 2012 1:26 am
Woonplaats: †G-Town †

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Maus » di feb 21, 2017 8:53 pm

En verslaving is ook handel.

Alles is handel :#:
Maus schreef:Wees liev voor elkaar en leef in vrede :stoned:


Albert Einstein schreef:
Der hauptgrund für stress ist der tägliche kontakt mit idioten


Leo Gura from http://www.actualized.org schreef:
Society is an amusementpark for the ego to distract you from truth
Avatar gebruiker
Maus
RIP lieve Poseidon...
DF God
Offline
 
Posts: 10325
Geregistreerd: vr mei 18, 2012 10:53 am
Woonplaats: Vrijstaat www.drugsforum.info

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Vinnie » di feb 21, 2017 9:03 pm

acuut schreef:Zei die de onmacht drama en tyfuszooi mee maken die zien het wel zo


tuurlijk want dan ligt het niet aan hun zelf maar aan de 'ziekte'



raad iedereen aan die denkt dat verslaving een ziekte is deze aflevering van south park te kijken seizoen 9 episode 14.

btw
als verslaving een ziekte is dan is iedereen in nederland chronisch ziek want suiker verslaafd, dus complete bullshit
Liever dood dan .nl
Avatar gebruiker
Vinnie
DF Addict
Offline
 
Posts: 5137
Geregistreerd: zo feb 26, 2012 1:26 am
Woonplaats: †G-Town †

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor Maus » di feb 21, 2017 9:26 pm

Vinnie schreef:
acuut schreef:Zei die de onmacht drama en tyfuszooi mee maken die zien het wel zo


tuurlijk want dan ligt het niet aan hun zelf maar aan de 'ziekte'



raad iedereen aan die denkt dat verslaving een ziekte is deze aflevering van south park te kijken seizoen 9 episode 14.

btw
als verslaving een ziekte is dan is iedereen in nederland chronisch ziek want suiker verslaafd, dus complete bullshit

Ik wil het feestje niet al te veel verpesten en zal zeker -als ik weer nuchter ben- je linkje van South Park bekijken, maar ik vrees dat idd bijna heel NL verslaafd is. En met name aan suiker en fabrieks-eten... :#:

Kijk eens naar de stijging van Diabetis bij kinderen... :shock:
Maus schreef:Wees liev voor elkaar en leef in vrede :stoned:


Albert Einstein schreef:
Der hauptgrund für stress ist der tägliche kontakt mit idioten


Leo Gura from http://www.actualized.org schreef:
Society is an amusementpark for the ego to distract you from truth
Avatar gebruiker
Maus
RIP lieve Poseidon...
DF God
Offline
 
Posts: 10325
Geregistreerd: vr mei 18, 2012 10:53 am
Woonplaats: Vrijstaat www.drugsforum.info

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor acuut » di feb 21, 2017 9:45 pm

Vinnie je mening mag je indd aan houden en zal het ook echt niet verder tegen spreken
Je taal en eerlijkheid bevalt me wel eigenlijk
Ik heb nergens gezegd dat je de verslaving overal als kut smoes kan gebruiken
Heb ook de twaalf stappen gedaan en stap 1 maakt heel duidelijk en overzichtelijk
Wat het je brengt als je er niets aan doet en je dus zielig vind etc overall tegen aan schopt
En alles afschuift op de verslaving!
Belangrijkste is je verslaving erkennen maargoed dats heel wat anders
In mijn eerste post zei ik al zullen altijd gevoelig blijven voor een soort kick of wat dan ook
En daardoor dus een constante strijd moeten aangaan
Veel ervarings deskundigen aan gehoord pik er even 1 uit
Was een amerikaan zwaar aan de hero coke en soms meth na 14 jaar op straat afgekickt
Nu na 26 jaar clean komt het verlangen of de rush/kick willen
Nog bijna maandelijks voor
acuut
Belezen Gebruiker
Verbannen
 
Posts: 109
Geregistreerd: di nov 29, 2016 7:05 pm

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor PiraatPanda » wo feb 22, 2017 2:26 am

Verslaving is net als met alle eigenschappen van je brein: deels genetisch en deels door omgeving.
Als jij je brein al van jongsaf aan leert om bij het eerst beetje stress naar middelen zoals drank en sigaretten te grijpen, dan worden die verbidingen tussen genotsmiddelen en omgaan met stress hee sterk in je brein vastgelegd. Je hebt er dus zelf invloed op.

Wel heeft de een van nature een iets sterker ontwikkelde prefrontale cortex dan de ander, of juist een overactieve amygdala of whatever (er kunnen 100 verschillen van invloed zijn), waardoor de één gevoeliger is voor verslavingen dan de ander.

Maarja.. wel beetje saai zo.. om altijd maar te antwoorden genen+omgeving :#: Helaas weet ik geen beter antwoord. Ik denk iig niet dat t wordt veroorzaakt door een virusinfectie ofzo

♥♥♥
Avatar gebruiker
PiraatPanda
nepduif
Wijs Gebruiker
Offline
 
Posts: 1819
Geregistreerd: wo sep 21, 2016 6:14 pm
Woonplaats: MS-DOS

Re: Oorzaak verslaving

Berichtdoor verneukeratief » wo feb 22, 2017 2:29 am

Is dat uit eigen ervaring of heb je weer rapporten gelezen ? :geek:
Info > nl.
Avatar gebruiker
verneukeratief
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 3155
Geregistreerd: di maart 08, 2011 5:09 pm
Woonplaats: Geel(B)

Volgende

  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Verslaving - Uppers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

Royal Queen Seeds banner