Komt ie:1. Wat voor harddrugs gebruik je?XTC, Speed, Coke, Keta, 2C-B, 4-FMP, Mephedrone
2. Wanneer en waarmee ben je begonnen?Op 28 Augustus 2007, toen was ik 15 en ging ik voor het eerst naar Mysteryland. Daar een lijntje pep gedaan.
3. Hoe kwam je aan de drugs?Eerst altijd via via regelen en de hoofdprijs betalen, later m'n eigen contactjes gelegd en nu haal ik het heel goedkoop bij iemand die dicht bij de maker zit.
4. Kende je voordat je zelf harddrugs gebruikte al mensen die gebruikten?Ja
5. Hadden zij invloed op je? Ja, want bij m'n eerste gebruik kwam de drugs van die persoon af waarvan ik wist dat hij gebruikte
6. Wat was voor jou de motivatie om te gaan gebruiken?Het is leuk, geeft een kick, je houd het langer vol en je voelt je er gewoon fijn door. Het geeft net dat beetje extra waardoor een feest geweldig kan zijn..
7. Zijn er mensen ook begonnen met gebruiken nadat jij bent begonnen?Ja genoeg, veel mensen uit m'n omgeving wisten het en noemde me dan junk of snuifduif. Dan zie je ze 2 jaar later zelf helemaal uit hun stekker rondlopen op een feest, beetje jammer dan weer..
8. Zo ja, heb jij ze gemotiveerd of waren ze zelf nieuwsgierig?Ze waren voornamelijk ook zelf nieuwsgierig en ik heb wel een paar keer aangeboden om dan samen eens een avondje te gebruiken. Dan kon ik mooi op die persoon letten en weet ik ook dat hij/zij goed kwaliteitsspul naar binnen krijgen
9. Hoeveel drugs gebruik je per maand? Vind je jezelf verslaafd?Bijna elk weekend wel, hoewel ik nu even een lange stop heb ingelast, omdat het uit de hand liep. Ik vind mij in die zin verslaafd dat een feestje gewoon zoveel leuker is met drugs, dat ik vrijwel elk feest er wat ingooi. Ik zou prima (zoals nu, 6 weken nuchter) van de zooi af kunnen blijven, maar het is veelste leuk
10. Vind je jezelf verslavingsgevoelig?Nee, ik ben niet snel verslavingsgevoelig, want ik ken mijn grenzen. Ik ben alleen wel erg snel over te halen om te gaan gebruiken. Maar dat ik het elke dag nodig zou moeten hebben?? Nee zie ik niet gebeuren..
11. Wil je er mee stoppen? Voorlopig heb ik al een stop ingelast, maar zoals ik al zei: het is veels te leuk en het verreikt wel je kijk op de wereld. Dus stoppen zit er voorlopig voor mij nog niet in..
12. Wat doe je in het dagelijks leven? (School, werk, etc.)Ik zit op school, laatste jaar Havo (Examenjaar) en werk part-time bij een callcenter.
13. Kunnen instanties verslaving onder jongeren voorkomen denk je?Nee, want de jongeren bepalen zelf wat ze nuttign, in welke mate en hoe vaak ze dit doen. Instanties kunnen verslavende wel helpen er vanaf te komen..
14. Hoe denk je dat verslavingsgevoelige jongeren het beste bereikt kunnen worden?Door een campagne op te zetten die laat zien wat de gevolgen van drugsgebruik en dan met name veel drugsgebruik met zich mee brengt.
15. Hoe oud ben je?20 lentes jong