Het officiële 2C-D topic, voor alles wat betreft 2C-D

2C-D is een synthetische fenethylamine (2,5-dimethoxy-4-methylfenethylamine), een psychoactieve drug die nog redelijk onbekend is.Toch bestaat het al heel wat jaartjes, rond 1980 werd het onder de naam LE-25 gebruikt door de Duitse onderzoeksgroep van Hanscarl Leuner als een hulpmiddel in de psychotherapie.
Effecten
Alexander Shulgin beschrijft 2C-D als een mild psychedelicum dat kort werkt en weinig neveneffecten heeft.
Over het algemeen vergelijkt men het effect van 2C-D met dat van 2C-B. Men rapporteert ook empathogene entactogene effecten, die men dan weer vergelijkt met MDMA. Redelijk logisch als je bedenkt dat ze 2C-B ook associëren met MDMA.
Verder schijnt het een mild psychedelicum te zijn, er is wel een zekere verandering van perceptie, maar geen grote mindfucks zoals bij LSD of psilocybine. Bij een hoge dosis, of nasaal gebruik, is dat weer totaal anders. Dan zijn er juist wel grote mindfucks en dergelijke.
Positieve effecten
Mentale en fysieke stimulatie, euforie, cognitieve verbetering (het beter begrijpen van dingen), verhoogde mentale helderheid, gevoelesn van empathie, verbeterde tastzin, zintuigelijke waarneming verbetert, de perceptie van kleuren verandert/verbeterde visuele waarnemeing, bij lage dosis een toegenomen gezelligheid, introspectie en filosofische inzichten, lachkicks, spontaniteit, verhoogde intellectuele belangstelling en een gevoel van mentale helderheid.
Neutrale effecten
Algemene verandering in het bewustzijn, pupipverwijding, verwarring, moeite met concentreren, mogelijkheid tot sterke visuals, stimulatie zowel mentaal als fysiek, een lichte verhoging van de hartfrequentie, verandering in perceptie van tijd en een verhoogd of verlaagd seksuele opwinding.
Negatieve effecten
Men vermoedt dat de negatieve bijwerkingen toenemen naarmate de dosis hoger wordt.
Hoofdpijn, concentratieproblemen, maagklachten (misselijkheid/braken), spierspasmen, duizeligheid, motorische stoornissen, ernstige geestelijke verwarring, serieuze en ongemakkelijke stimulatie (zowel mentaal als fysiek), zweten/koude rillingen, paranoia, gevoel van onzerheid en angst.
Dosering
2C-D is een potente fenethylamine die meestal oraal wordt gebruikt, nasaal gebruik is mogelijk maar daar is nog maar weinig over bekend.
Orale dosering
Lichte dosis: 10-25 mg
Gebruikelijke dosis: 25-50 mg
Zeer sterke dosis: 50-100 mg
De zeer sterke dosis is alleen voor zeer ervaren trippers.
Nasale dosering
Over de nasale dosis van 2C-D is maar heel weinig bekend, de nasale dosis is drie keer sterker dan dezelfde dosis oraal. Voorzichtigheid hiermee is dus zeer belangrijk. 25 mg nasaal zou al een sterke dosis zijn, maar er zijn geen concrete richtlijnen voor de nasale dosis. Be carefull !
Werkingsduur
De volgende gegevens gaan over een orale dosis.
Totale duur: 3,5-5u
Aanvang: 15-45 min.
Coming up: 30-90 min.
Plateau: 45-180 min.
Coming down: 30-60 min.
After effects: 10-60 min.
Bij hoge dosissen kan de trip makkelijk 8u duren i.p.v. van 3-6u.
Wetgeving
In Nederland en België staat het niet expiciet vermeld in de wet. Ook in Amerika staat het niet expliciet vermeld, maar daar is vervolging voor bezit wel mogelijk.
Verslaving
Ik betwijfel of je hier verslaafd aan kan raken, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit...
Bronnen
DHPforum
Wikipedia
Erowid 2C-D vault
Disclaimer
Tenslotte wil ik iedereen waarschuwen dat het nog altijd een stof is waar zeer weinig over bekend is, ik heb geprobeerd zo goed mogelijk alle informatie erover samen te voegen. Maar of die informatie compleet correct is, dat weet niemand. Het scheelt niet veel of we zij gewoon proefkonijnen. Nu zijn er een hoop mensen die dit al gebruikt hebben zonder er naderhand last van te hebben. Maar toch wil ik je jullie allemaal waarschuwen, echt wetenschappelijk bewijs dat de juistheid van die resultaten onderbouwd is er niet. Maar voorlopig is dat alles wat we hebben, please be carefull ! Zeker als je ooit zou besluiten om het nasaal te doen.
Persoonlijk vond ik er eigenlijk niks aan, het had zeker wel wat leuke kantjes, maar het was te zwak om er echt plezier van hebben. Misschien dat ik eerdaags nog wel eens een tripreport erover schrijf.

Nogmaals, wees voorzichtig. Dit is slechts theorie, de praktijk kan heel ander uitdraaien.
Zie je fouten staan, zowel informatief als spellingfouten, stuur maar een pb en dan pas ik het wel aan. Ook eventuele aanvullingen zijn welkom.
Doel van dit topic
Hetgene waar ik het meest geïntereseerd in ben is naar ervaringen van andere mensen, maar ik dacht dat dit heel wat beter uitziet dan een topic met de simpele vraag wat de rest ervan denkt. Nu is er tenminste wat informatie beschikbaar.

- Sublimo -