Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Drugs & neurotransmitters

Hier vind je alles wat niet bij één bepaalde drug hoort. Voor vragen over combinaties kun je het best in de subfora over de aparte drugs zoeken.

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor Einstein » ma mei 23, 2011 12:46 am

Waar haal je die 50g vandaan? Ik kan zo snel niks vinden over de dosis alfa-liponzuur voor de antioxiderende werking (hoewel ik ergens las dat het een zeer sterk antioxidant is, dit kan echter ook op een medicijnmannensite met homeopathie geweest zijn), maar vind doses voor diabetici rond de 1 gram.
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor Evert » ma mei 23, 2011 7:39 am

Volgens mij ging het niet om een antioxidante werking, ik wist niet eens dat die dat had, volgens mij voorkwam een hoge dosis ALA gewoon een deel van de wijzigingen in het hersencircuit waardoor je minder tolerantie opbouwt die ook weer sneller weg ebt. Dat was volgens mij de bedoeling achter het nemen van ALA.

Maar nogmaals, er stond in die tekst dat het alleen werkte bij een relatief hoge dosis. Als iemand mij zegt dat ik ergens een relatief hoge dosis van moet nemen, dan denk ik dat een dagvoorraad wel voldoet. Daarom kwam ik op die 50 gram, want een gemiddeld persoon zou per dag wel ongeveer 50 gram vet naar binnen moeten werken.
Done: Alcohol, THC, XTC, Truffels, LSD, DMT, Paddo's, N2O, Concerta 36, Racetams, Dextro-Amfetamine, MDAI
To do: Cocaïne, MDA, MDMAI, GHB, Mescaline, Salvia, Muscimol (aka Amanita Muscaria), 5-MeO-DMT, (5-MeO)-DPT, (5-MeO)-AMT, (5-MeO)-DIPT (aka foxy), (5-MeO)-MIPT, Mephedrone (aka Meow) and Nootropics (aka smart drugs)
(No idea where I can get all that stuff XD)

Op zoek naar de ultieme seks drug/combo en naar de ultieme euforische/liefdevolle drug/combo.
Evert
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 127
Geregistreerd: zo mei 01, 2011 12:38 pm

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor Einstein » ma mei 23, 2011 8:07 am

Hmm ja, maar de eventuele heilzame werking van alfa-liponzuur lijkt mij weinig met zijn voedingswaarde (waar die 50 gram dus vandaan komt?) te maken hebben, paracetamol slik je ook niet voor de calorieën. Dat neuronale veranderingen (downregulatie) veroorzaakt door MDMA met alfa-liponzuur teruggedraaid kunnen worden lijkt mij sterk en ik vind er zo snel ook niets over, maar het werkt geloof ik zeker als antioxidant en recyclet bovendien vitamine C en E, beide antioxidanten, die dus de hersenschade (niet de tolerantie!) van MDMA enigszins teniet kunnen doen.
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor Evert » ma mei 23, 2011 10:07 am

Sorry ik vergiste mij inderdaad een beetje. ALA is inderdaad een zeer krachtige anti-oxidant, zelfs zo sterk dat die (in combinatie met vitamine C) vrijwel alle neurotoxiciteit kan voorkomen.
(Bron: http://designer-drug.com/pte/12.162.180 ... cology.pdf)
Helaas kan ik in die bron niet zo snel vinden hoe groot de dosis nou eigenlijk moet zijn, er staat alleen "a high dose", maarja, wat kan je daar nou mee.

Ik had mij echter niet helemaal vergist, volgens deze site hebben de antioxidanten ook een tolerantie-verminderend effect:
http://www.erowid.org/chemicals/mdma/md ... cle3.shtml
Misschien is een deel van de tolerantie een direct gevolg van de neurotoxiciteit, I don't know...
Done: Alcohol, THC, XTC, Truffels, LSD, DMT, Paddo's, N2O, Concerta 36, Racetams, Dextro-Amfetamine, MDAI
To do: Cocaïne, MDA, MDMAI, GHB, Mescaline, Salvia, Muscimol (aka Amanita Muscaria), 5-MeO-DMT, (5-MeO)-DPT, (5-MeO)-AMT, (5-MeO)-DIPT (aka foxy), (5-MeO)-MIPT, Mephedrone (aka Meow) and Nootropics (aka smart drugs)
(No idea where I can get all that stuff XD)

Op zoek naar de ultieme seks drug/combo en naar de ultieme euforische/liefdevolle drug/combo.
Evert
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 127
Geregistreerd: zo mei 01, 2011 12:38 pm

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor Olijfboompje » ma mei 23, 2011 10:18 am

Hashja schreef:Serieus?
Het zijn toch echt dingen die de kans en/of mate van hersenbeschadiging doen afnemen, en (daardoor) ook de kater verminderd.
Inname van serotonine voorlopers voor MDMA gebruik (of icm) wordt natuurlijk sterk afgeraden. Maar inname van deze voorlopers 24uur ná je laatste MDMA inname zorgt er enkel voor dat de serotonine weer snel op peil wordt gebracht. De periode dat MDMA zijn werk doet op je serotonine transporteurs is dan al voorbij. Antioxidanten zorgen ervoor dat schadelijke stoffen ten gevolgen van oxidative stress worden geneutraliseerd en vetzuren (a-liponzuur bijv.) zijn belangrijk voor je neuronen om te herstellen en kunnen schade bij gebruik zelfs aanzienlijk verminderen.

Dus ik zie echt even niet waarom je dit een slecht advies vond? :P

Dat meen ik serieus. :P

Ik zei niet dat het een slecht advies was, maar net als alles alleen met verantwoord gebruik ervan en voldoende inlezing. Al heb ik het idee dat jij dat wel goed hebt zitten! :D

Ik werk liever op een andere manier. Zo drink ik gewoon minstens elke 3 tot 4 koppen thee met Rooibos thee. Waarom Rooibos thee? Vanwege de vitamines, vanwege de anti oxidanten (bijna even veel als in Groene thee) en het gebrek aan cafeïne wat je dus wel hebt bij Groene thee.

Je vergeet trouwens wel dat niet ieder lichaam even snel alles verwerkt. Ik pak het liever voorzichtig aan, omdat ik ook het idee heb dat 5htp een nogal geestelijke verslavingen heeft m.b.t. lucide dromen. Maatjes van mij slikken het zelfs buiten gebruik om. :lol:
Avatar gebruiker
Olijfboompje
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 270
Geregistreerd: do feb 24, 2011 10:32 pm

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor Evert » ma mei 23, 2011 10:40 am

Ik wil nog steeds weten hoe die gozer in godsnaam ALA naar binnen werkt. Hashja, reageer eens! XD
Done: Alcohol, THC, XTC, Truffels, LSD, DMT, Paddo's, N2O, Concerta 36, Racetams, Dextro-Amfetamine, MDAI
To do: Cocaïne, MDA, MDMAI, GHB, Mescaline, Salvia, Muscimol (aka Amanita Muscaria), 5-MeO-DMT, (5-MeO)-DPT, (5-MeO)-AMT, (5-MeO)-DIPT (aka foxy), (5-MeO)-MIPT, Mephedrone (aka Meow) and Nootropics (aka smart drugs)
(No idea where I can get all that stuff XD)

Op zoek naar de ultieme seks drug/combo en naar de ultieme euforische/liefdevolle drug/combo.
Evert
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 127
Geregistreerd: zo mei 01, 2011 12:38 pm

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor Olijfboompje » ma mei 23, 2011 10:41 am

Evert schreef:Ik wil nog steeds weten hoe die gozer in godsnaam ALA naar binnen werkt. Hashja, reageer eens! XD

Je hebt dat in potjes en capsules man :P
Avatar gebruiker
Olijfboompje
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 270
Geregistreerd: do feb 24, 2011 10:32 pm

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor FRESH » ma mei 23, 2011 10:56 am

Dit onderstaand stukje had Azgaza nog geschreven in het XTC topic, kan hier ook wel bij.

Azgaza:
Ik heb weer een nieuwe ontdekking gedaan van een bruikbaar supplement: Alpha-lipoic acid (alfa-liponzuur) is een organische stof die van nature in je lichaam voorkomt en een belangrijke rol speelt in de metabolisme. Nu is deze stof ook een zeer krachtige anti-oxidant en heeft hiernaast nog veel andere mogelijk positieve werkingen. Zo wordt het bij kanker en diabetes voorgeschreven met hele positieve resultaten. Ook bij het gebruik van MDMA zijn er verbazingwekkende ontdekkingen gedaan. In een onderzoek met ratten werd bewezen dat enkele dosissen liponzuur, voorafgaand aan het mdma-gebruik, de neurotoxiciteit volledig (!) teniet deed. Hiervoor moesten wel erg hoge dosisen gebruikt worden, maar een minder grote dosis werkt ongetwijfeld ook heel goed. Het voordeel van liponzuur is dat het makkelijk wordt opgenomen in de hersenen, zodat het de hersencellen actief kan ondersteunen.
Dit is over het algemeen een goede winkel voor supplementen waar je liponzuur kunt kopen. Het kost wel een paar knaken, maar het beloofd ook wel wat!
Ik wil er ook nog aan toevoegen dat deze gids niet alleen bruikbaar is voor het gebruik van xtc, maar voor bijna alle stimulerende drugs.
Trip gezond, trip met anti-oxidanten!
FRESH
Offline
 

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor Evert » ma mei 23, 2011 11:21 am

Heb nog even verder gezocht, volgens mij heeft Einstein toch gelijk met z'n 1 gram ALA. In dat geval zouden capsules wel kunnen volgens mij, 1 gram kun je makkelijk kwijt in een capsule denk ik.

Een korte samenvatting is volgens mij gewoon:
MDMA gebruik maak je veiliger en prettiger door voor en tijdens het gebruik antioxidanten te gebruiken (voornamelijk vitamine C en ALA) om de neurotoxiciteit te verminderen en na het gebruik tryptofaan en 5-htp (in combinatie met vitamine B3 en B6) te gebruiken om het serotonine-pijl weer snel omhoog te krijgen. MDMA plundert echter niet alleen je geluksstofjes, maar ook gewoon je energievoorraad. Die kun je weer aanvullen door Q10 tijdens en na je gebruik te nemen. Daarnaast is het gewoon handig als je vaak vette vis eet waardoor je veel omega 3 EPA en DHA binnen krijgt die nodig zijn om sterke neuron-wanden te maken die beter bestand zijn tegen toxische stoffen.
Done: Alcohol, THC, XTC, Truffels, LSD, DMT, Paddo's, N2O, Concerta 36, Racetams, Dextro-Amfetamine, MDAI
To do: Cocaïne, MDA, MDMAI, GHB, Mescaline, Salvia, Muscimol (aka Amanita Muscaria), 5-MeO-DMT, (5-MeO)-DPT, (5-MeO)-AMT, (5-MeO)-DIPT (aka foxy), (5-MeO)-MIPT, Mephedrone (aka Meow) and Nootropics (aka smart drugs)
(No idea where I can get all that stuff XD)

Op zoek naar de ultieme seks drug/combo en naar de ultieme euforische/liefdevolle drug/combo.
Evert
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 127
Geregistreerd: zo mei 01, 2011 12:38 pm

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor Dopey » ma mei 23, 2011 11:26 am

FRESH schreef:Dit onderstaand stukje had Azgaza nog geschreven in het XTC topic, kan hier ook wel bij.

Azgaza:
Ik heb weer een nieuwe ontdekking gedaan van een bruikbaar supplement: Alpha-lipoic acid (alfa-liponzuur) is een organische stof die van nature in je lichaam voorkomt en een belangrijke rol speelt in de metabolisme. Nu is deze stof ook een zeer krachtige anti-oxidant en heeft hiernaast nog veel andere mogelijk positieve werkingen. Zo wordt het bij kanker en diabetes voorgeschreven met hele positieve resultaten. Ook bij het gebruik van MDMA zijn er verbazingwekkende ontdekkingen gedaan. In een onderzoek met ratten werd bewezen dat enkele dosissen liponzuur, voorafgaand aan het mdma-gebruik, de neurotoxiciteit volledig (!) teniet deed. Hiervoor moesten wel erg hoge dosisen gebruikt worden, maar een minder grote dosis werkt ongetwijfeld ook heel goed. Het voordeel van liponzuur is dat het makkelijk wordt opgenomen in de hersenen, zodat het de hersencellen actief kan ondersteunen.
Dit is over het algemeen een goede winkel voor supplementen waar je liponzuur kunt kopen. Het kost wel een paar knaken, maar het beloofd ook wel wat!
Ik wil er ook nog aan toevoegen dat deze gids niet alleen bruikbaar is voor het gebruik van xtc, maar voor bijna alle stimulerende drugs.
Trip gezond, trip met anti-oxidanten!



Ik heb het er bij gezet, als iemand het later nog kan valideren zou het fijn zijn. Om eerlijk te zijn houd ik dit topic niet echt in de gaten. Ik heb het enkel naar dit forum verplaatst.
8===D~~
Avatar gebruiker
Dopey
x Straight x Edge x
Donateur
Offline
 
Posts: 3423
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 12:39 pm

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor Hashja » ma mei 23, 2011 12:37 pm

Olijfboompje schreef:Dat meen ik serieus. :P

Ik zei niet dat het een slecht advies was, maar net als alles alleen met verantwoord gebruik ervan en voldoende inlezing. Al heb ik het idee dat jij dat wel goed hebt zitten! :D

Ik werk liever op een andere manier. Zo drink ik gewoon minstens elke 3 tot 4 koppen thee met Rooibos thee. Waarom Rooibos thee? Vanwege de vitamines, vanwege de anti oxidanten (bijna even veel als in Groene thee) en het gebrek aan cafeïne wat je dus wel hebt bij Groene thee.

Je vergeet trouwens wel dat niet ieder lichaam even snel alles verwerkt. Ik pak het liever voorzichtig aan, omdat ik ook het idee heb dat 5htp een nogal geestelijke verslavingen heeft m.b.t. lucide dromen. Maatjes van mij slikken het zelfs buiten gebruik om. :lol:

Aah op die fiets, dan heb ik je verhaal verkeerd geïnterperteerd! :beer:

Evert schreef:Ik wil nog steeds weten hoe die gozer in godsnaam ALA naar binnen werkt. Hashja, reageer eens! XD
Olijfboompje schreef:
Evert schreef:Ik wil nog steeds weten hoe die gozer in godsnaam ALA naar binnen werkt. Hashja, reageer eens! XD

Je hebt dat in potjes en capsules man :P


Ja, a-lipon zuur pluggen is the way to go! :woeh:
Avatar gebruiker
Hashja
houdt van jou!
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 647
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:19 pm
Woonplaats: Space

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor FRESH » ma mei 23, 2011 2:19 pm

Evert schreef:Daarnaast is het gewoon handig als je vaak vette vis eet waardoor je veel omega 3 EPA en DHA binnen krijgt die nodig zijn om sterke neuron-wanden te maken die beter bestand zijn tegen toxische stoffen.


Haha, klopt wel, maar dan is het weer ontzettend zonde om vis te eten aangezien vis tegenwoordig gewoon gifbommen zijn waar lekker veel zware metalen en pcb's in voorkomen....
Denk je het aan de ene kant goed te doen, ga je aan de andere kant weer onderuit.
Enige remedie is gewoon met mate en gevarieerd eten!
FRESH
Offline
 

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor Evert » ma mei 23, 2011 2:36 pm

Ja dat is inderdaad kut. Gare industrie ook gewoon.
Conclusie, leef enkel nog op supplementen!
Done: Alcohol, THC, XTC, Truffels, LSD, DMT, Paddo's, N2O, Concerta 36, Racetams, Dextro-Amfetamine, MDAI
To do: Cocaïne, MDA, MDMAI, GHB, Mescaline, Salvia, Muscimol (aka Amanita Muscaria), 5-MeO-DMT, (5-MeO)-DPT, (5-MeO)-AMT, (5-MeO)-DIPT (aka foxy), (5-MeO)-MIPT, Mephedrone (aka Meow) and Nootropics (aka smart drugs)
(No idea where I can get all that stuff XD)

Op zoek naar de ultieme seks drug/combo en naar de ultieme euforische/liefdevolle drug/combo.
Evert
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 127
Geregistreerd: zo mei 01, 2011 12:38 pm

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor pokémon » ma jun 18, 2012 3:44 pm

mooi stukje vind ik! :hulde:
Avatar gebruiker
pokémon
Experimenterende Gebruiker
Offline
 
Posts: 58
Geregistreerd: di mei 29, 2012 8:13 am

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor Dislexsik » do jun 21, 2012 12:05 am

agreed!
Avatar gebruiker
Dislexsik
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 190
Geregistreerd: zo maart 25, 2012 7:23 pm

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor Ivo » zo sep 30, 2012 9:24 am

Evert schreef:Een korte samenvatting is volgens mij gewoon:
MDMA gebruik maak je veiliger en prettiger door voor en tijdens het gebruik antioxidanten te gebruiken (voornamelijk vitamine C en ALA) om de neurotoxiciteit te verminderen en na het gebruik tryptofaan en 5-htp (in combinatie met vitamine B3 en B6) te gebruiken om het serotonine-pijl weer snel omhoog te krijgen. MDMA plundert echter niet alleen je geluksstofjes, maar ook gewoon je energievoorraad. Die kun je weer aanvullen door Q10 tijdens en na je gebruik te nemen. Daarnaast is het gewoon handig als je vaak vette vis eet waardoor je veel omega 3 EPA en DHA binnen krijgt die nodig zijn om sterke neuron-wanden te maken die beter bestand zijn tegen toxische stoffen.



Lijkt me een heel goede samenvatting. Op de lezing gisteren werd er over supplementen gesproken om de schade door xtc-gebruik te verminderen, en dit waren (als ik het mij goed herinner) alle supplementen waar over geproken is.
Ze heeft ook gezegd dat blauwe vruchten (bessen, druiven,...) antioxidanten bevatten. Misschien handig voor mensen die liever geen dure potjes kopen.

Ik heb deze samenvatting in de eerste post gezet.
No sympathy for the devil; keep that in mind. Buy the ticket, take the ride...and if it occasionally gets a little heavier than what you had in mind, well...maybe chalk it up to forced consciousness expansion: Tune in, freak out, get beaten.
Avatar gebruiker
Ivo
Midnight Toker
Site Admin
Offline
 
Posts: 7905
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 12:34 pm

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor Chevy » zo nov 25, 2012 4:22 am

FRESH schreef:
Evert schreef:Daarnaast is het gewoon handig als je vaak vette vis eet waardoor je veel omega 3 EPA en DHA binnen krijgt die nodig zijn om sterke neuron-wanden te maken die beter bestand zijn tegen toxische stoffen.


Haha, klopt wel, maar dan is het weer ontzettend zonde om vis te eten aangezien vis tegenwoordig gewoon gifbommen zijn waar lekker veel zware metalen en pcb's in voorkomen....
Denk je het aan de ene kant goed te doen, ga je aan de andere kant weer onderuit.
Enige remedie is gewoon met mate en gevarieerd eten!



Is vis serieus tegenwoordig slecht voor je???
Chevy
Belezen Gebruiker
Offline
 
Posts: 233
Geregistreerd: zo mei 20, 2012 3:40 pm

De zenuwcel en beïnvloeding door psychofarmaca

Berichtdoor Winehouse » ma feb 25, 2013 10:50 pm

Er bevinden zich in het brein zo’n 20.000 zenuwcellen per kubieke millimeter die zorgen voor de signalering tussen zenuwcellen onderling maar ook tussen zenuwcellen en spieren of inwendige organen. Die signaleringen berusten zich op een combinatie van chemische en elektrische processen. Neurotransmitters zijn nodig voor deze processen en zijn werkzaam in de zenuwcellen en in de hersenen. Deze signaleringen kunnen beïnvloedt worden van buitenaf, bijvoorbeeld door een drugs of psychoactief medicijn.

De celkern en zijn functie
Een zenuwcel bestaat uit een cellichaam met uitlopers. In het cellichaam bevindt zich de kern en het cytoplasma. Het cytoplasma bevat alle inhoud van een cel, behalve de celkern. De celkern in een zenuwcel bevat de erfelijke informatie: het DNA (desoxyribonucleïnezuur). Elk van de zenuwcellen in het lichaam bevat een celkern met het gehele DNA wat verdeeld is over de chromosomen. Dit geldt ook voor de cellen in de rest van ons lichaam. De celkern van een mens bevat 46 chromosomen, wat verdeeld is over 23 paren. Chromosomen zijn structuurelementen en zwemmen in de waterige substantie van de kern. De twee chromosomen binnen elk paar zijn voor een groot deel identiek. Verdeeld over de chromosomen liggen de genen. De genen bestaan uit basen: adenine, cytosine, guanine en thymine (A,C,G en T). Een gen bestaat uit duizenden van deze letters met een startcode aan het begin en een stopcode aan het einde. Bijvoorbeeld ATG aan het begin en TGA aan het eind. Dit wordt het start- en stoptriplet genoemd. Een triplet is het drietal basen met adenine, cytosine, guanine of thymine die een genetische code in zich dragen op het DNA. Tussen het start- en stoptriplet is de genetische informatie ook in tripletten georganiseerd, waarbij elk triplet correspondeert met een aminozuur. Er zijn twintig verschillende aminozuren bekend. Voorbeelden zijn tryptofaan, tyrosine en glutamine. Deze laatste twee aminozuren kan het lichaam zelf aanmaken en tryptofaan is een essentieel aminozuur. Deze moet van buiten in ons lichaam, en in het bijzonder in onze hersenen komen. Een gen bevat een code voor een keten van aminozuren die kan worden gecreëerd: het gen wordt als het ware afgelezen. Met behulp van start- en stopcodes wordt er een kopie gemaakt van het gen in de vorm van een stuk ribonucleïnezuur of terwijl RNA. Een RNA molecuul bestaat uit een enkelvoudige keten van nucleotiden. De functie van RNA is informatie voor de eiwitsynthese overbrengen van het DNA in de celkern naar de ribosomen in het cytoplasma. Een ribosoom is een complex van eiwitten en RNA ketens in de cel dat een belangrijke functie heeft bij de opbouw van eiwitten. RNA kan dan ook, in tegenstelling tot DNA, uit de kern komen en gaat naar het overige deel van het cellichaam, de ribosomen in. Elk triplet dat voor een aminozuur codeert leidt bij aflezing tot een proces in het aminozuur, als het daadwerkelijk beschikbaar is in de cel. Het aminozuur wordt door het ribosoom vastgeknoopt aan de keten van aminozuren die tot dan toe gecreëerd is. Als dit proces voltooid is dan is het eindproduct een afgeronde keten van aminozuren, oftewel een eiwit. Een eiwit of proteïne is van cruciaal belang voor het functioneren van het lichaam en in het bijzonder de hersenen. Veel van de proteïnen vervullen de taak als enzymen. Zij zorgen ervoor dat bepaalde (scheikundige) reacties kunnen plaatsvinden. Daardoor kunnen bouwstenen van het lichaam en vooral het brein ontwikkelen. Andere proteïnen fungeren als hormonen en andere weer als boodschapperstoffen: de neurotransmitters.

De zenuwcel en zijn functie
De functie van een zenuwcel of neuron is samen te vatten als: communiceren met andere neuronen en met andere delen van het lichaam bijvoorbeeld organen. De hele organisatie en activiteit van het neuron is daarop gericht. Een signaal van één bepaald neuron naar een ander leidt tot een serie processen in dat neuron die uiteindelijk ook weer in een signaal kunnen uitmonden in een derde neuron, waarna de hele cyclus herhaald kan worden. Alles wat ik beschrijf over één enkele zenuwcel, gebeurt op talloze plekken en op talloze neuronen in de hersenen tegelijk. Het belangrijkste in de neuronen zijn het genoemde cellichaam met daarin de celkern en de twee uitlopers: dendrieten en het axon. Dendrieten hebben een groot aantal vertakkingen en zijn niet erg uitgestrekt. Over het algemeen blijven ze dicht bij het cellichaam. Dendrieten zijn vooral betrokken bij het ontvangen van signalen van andere neuronen en imput. Het laatste kenmerk is dat veranderingen in het elektrische potentiaal trapsgewijs zijn. Een axon is een enkelvoudig, uitgestrekt en heeft weinig vertakkingen en alleen aan het eind. Het is betrokken bij het versturen van signalen naar andere neuronen. De veranderingen in elektrisch potentiaal hebben bij een axon een alles-of-nietskarakter. De signalering van neuron naar neuron vormt een onderdeel van een herhaalde cyclus.

De zenuwcel in rust
Ik leg de functie van de zenuwcel uit wanneer de zenuwcel in rust is. Eigenlijk het hele neuron kun je opvatten als een afgesloten buis. De binnen- en buitenkant worden gescheiden door een membraan en dat membraan bestaat uit twee lagen op elkaar geplakte speciale moleculen. In principe kan daar niets doorheen, maar in het membraam bevinden zich kraantjes. In rusttoestand zijn die kraantjes grotendeels gesloten. Binnen en buiten de buis zwemmen ionen met een elektrische lading. Zij zwemmen in een waterige vloeistof. De belangrijkste ionen zijn de Na+ en het K+. In rusttoestand van een zenuwcel is in de onmiddellijke nabijheid van het neuron relatief een grote hoeveelheid Na+ en een kleine hoeveelheid K+. Binnenin het neuron is de situatie omgekeerd: veel K+ en weinig Na+. De totale hoeveelheid aan plusionen is aan de buitenkant groter dan aan de binnenkant. Dit heeft drie gevolgen: doordat er meer elektrische pluslading buiten dan binnen het neuron is, zorgt dit potentiaalverschil ervoor dat zowel Na+ als K+ naar binnen willen. Het concentratieverschil van meer Na+ buiten dan binnen het neuron zorgt ervoor dat het Na+ naar binnen wil. Het derde gevolg is dat er meer K+ naar buiten wil, door het concentratieverschil in K+ Je kunt deze gevolgen verklaren met een natuurwet in de biologie en ook in de psychofarmacologie: als er ergens een verschil is, dan wil de natuur het gladstrijken. Doordat Na+ graag naar binnen wil maar wordt opgeheven door tegenwerkende krachten van het K+. Deze rustsituatie staat hierdoor op ontploffen: er hoeft maar een vonkje bij te komen en de zaak ontploft. Het vonkje heet neurotransmissie. Over neurotransmissie vertel ik straks meer. Ik vertel eerst hoe een zenuwcel vanaf de rusttoestand tot actie komt.

Het actiepotentiaal
Na+ en K+ hebben elk hun eigen kraantjes. Dit zijn de zogenaamde receptorcomplexen. Het is een poort gecombineerd de eigenlijke receptor. In rusttoestand zijn deze grotendeels gesloten, maar neurotransmissie zorgt ervoor dat een neurotransmitterstof (een molecuul) zich bindt aan de receptor. Dat leidt ertoe dat de poort open gaat en er Na+ naar binnen vliegt. De rustpotentiaal is ongeveer -70 millivolt. Het potentiaalverschil wordt altijd over de membraam gemeten en vanaf de buitenkant gezien uitgedrukt: die bevat minder positieve lading. Als Na+ ergens naar binnen stroomt, dan wordt het membraanpotentiaal kleiner en omdat het dan niet meer in rust is spreek je over depolarisatie: het verschil schuift op richting nul. Wanneer ergens op een dendriet een lichte depolarisatie optreedt, dan verspreidt het binnen gekomen Na+ zich door de rest van het dendriet en door de gehele cel. Als er dan verder niets gebeurt kunnen de Na+ poorten weer dicht en dooft de depolarisatie uit: het neuron keert terug in rusttoestand. Neurotransmissie via opening van de kanalen tot depolarisatie treedt op heel veel andere plekken op verschillende neuronen en min of meer tegelijkertijd. Al die depolarisaties worden bij elkaar opgeteld en de resulterende totale depolarisatie kan een omvang krijgen van zo’n 30 millivolt. Het membraampotentaal is dan -40 millivolt. Dit is voldoende om een volgend proces op gang te zetten waarbij er nog meer Na+ in de cel komt.

Hier verplaatst het Na+ zich naar het axonheuveltje. Dit is de plaats waar het axon het cellichaam verlaat. Daar zijn een andere soort Na+ poorten. Ze reageren niet op de neurotransmissie maar gaan wel open als de depolarisatie de drempel van -40 millivolt behaalt. Deze poortjes noem je voltagegevoelige kanalen. Het naar binnen gaan van de tweede lading aan Na+ gaat supersnel en levert ook altijd hetzelfde resultaat op. Dit noem je de actiepotentiaal. Dus als de drempelwaarde wordt bereikt gaan de voltagegevoelige kanalen open, het snel instromende Na+ zorgt dan voor een extra depolarisatie door de 0 heen tot ongeveer 30 millivolt. Op dat moment is het membraanpotentiaal dus positief en als het niveau van 30 millivolt wordt bereikt gaan de voltagegevoelige Na+ kanalen weer dicht. Het actiepotentiaal kan nu niet verder meer stijgen. Door het uitstromen van K+ gaat het membraanpotentiaal snel naar de andere kant. De elektrische kracht van K+ neemt af bij toenemende depolarisatie: K+ stroomt naar buiten. Dit uitstromen houdt nog een paar milliseconden aan: er treedt hyperpolarisatie op. In deze fase is het moeilijk om in een neuron actiepotentiaal op te wekken doordat het membraanpotentiaal immers te ver beneden de drempelwaarde ligt. De tijd en tussenpozen van een actiepotentiaal is afhankelijk van de hoeveelheid imput door het dendriet aan het neuron gegeven. Het actiepotentiaal is altijd even groot: de alles-of-nietswet, maar omdat bij depolarisaties in dendrieten de drempel niet altijd wordt gehaald kan de totale depolarisatie schommelen tussen de -70 en -40 millivolt. Na depolarisatie moet het aanwezige Na+ ergens naartoe. De Na/K-pomp is een speciaal mechanisme en bestaat uit een verzameling eiwitcomplexen die door het membraam heen steken. Hun werking is traag en daarom zijn ze vooral van belang bij het herstellen van de rustpotentiaal na actiepotentialen. Verder zorgt de Na/K-pomp voor het bewaren van de rust gedurende rusttoestand.

Sprongsgewijze impulsgeleiding
De natuur heeft wat bedacht om signalen sneller door te sturen, namelijk myelineschedes. Myeline is een witte, vetachtige substantie die wordt aangebracht door hulpcellen. Een groot aantal axonen, met name die met langeafstandsverbindingen, heeft zo’n myelineschedes. Door de isolerende werking van myeline verplaatst het binnengestroomde natriumplus zich sneller door de cel en kan grotere afstanden afleggen. Om de paar millimeter wordt zo’n myelineschede onderbroken door ‘de knopen van Ranvier’. Hier bevinden zich nog steeds voltagegevoelige Na+ kanalen, op de myeline bevinden zich deze kanalen niet. Na+ stroomt steeds voldoende ver om depolarisatie te veroorzaken bij een volgende knoop. Het actiepotentiaal springt dus van knoop tot knoop bij een axon met myeline.

Negatieve ionen
Verder zijn er ook negatieve ionen. Cl− heeft ook speciale kraantjes die worden opengedraaid door binding van de neurotransmitter GABA. De instroom van de Cl− zorgt ervoor dat het membraampotentiaal extra negatief wordt. Hierdoor is er minder kans op een actiepotentiaal. GABA heeft een remmende werking op de activiteit van neuronen en de meeste angstremmende middelen versterken de werking van GABA en daardoor het remmende effect op een neuron. Hierdoor worden ook andere delen van het brein geremd, en niet alleen de specifieke angstdelen.
Het nut van de actiepotentiaal is dat er uiteindelijk neurotransmissie tot stand komt. Hiervoor moet het actiepotentiaal worden omgezet in afgifte door het neuron van een chemische substantie. Deze chemische substantie is een neurotransmitter. Doordat het afgeven van een neurotransmitter meestal gebeurt aan het uiteinde van het axon, moet het actiepotentiaal zich naar het axonheuveltje verplaatsen.

Verplaatsing van het actiepotentiaal
Het actiepotentiaal verplaatst zich door zichzelf steeds opnieuw uit te vinden: Als op het axonheuveltje de voltagegevoelige poorten opengaan door instromend Na+, stroomt het in de cel richting axonuiteinde. Een micrometer verder bevinden zich ook voltagegoevoelige Na+ kanalen. Het Na+ dat daar aankomt (vanaf het axonheuveltje) veroorzaakt voldoende depolarisatie om die kanalen te openen. Door dit micrometer naar micrometer te herhalen verplaatst het actiepotentiaal zich over het hele axon, totdat het actiepotentiaal is aangekomen bij het axonuiteinde. Bij het axonuiteinde kan de actiepotentiaal worden omgezet in neurotransmissie. Hiervoor zijn neurotransmittermoleculen nodig die vlakbij het axonuiteinde moeten liggen en speciale voltagegevoelige kanalen in het membraan bij het axonuiteinde. Deze speciale kanalen reageren op de verandering in de membraanpotentiaal die het actiepotentiaal met zich meebrengt door open te gaan en Ca2+ door te laten. De blaasjes waarin de neurotransmitter zich bevindt kan tegen het uiteinde aankomen en de neurotransmitter kan door de cel heen.

Neurotransmissie
Depolarisatie leidt dus tot een actiepotentiaal. Via het Ca2+ mechanisme leidt een actiepotentiaal tot afgifte van de neurotransmitter vanuit het uiteinde van het axon en daar komt de neurotransmisser in de synaptische spleet. De synaps bestaat uit twee uiteinden: de spleet en een postsynaptisch element. Er zijn inmiddels tientallen neurotransmitters bekend bijvoorbeeld dopamine, serotonine, acetylcholine en GABA. Neurotransmittermoleculen verspreiden zich door de synaps. Ze kunnen sluiten op de postsynaptische receptorcomplexen en daar binden ze zich aan de receptoren. Hierdoor gaat het ionkanaaldeel van elk receptorcomplex open. Voor elke receptor is er een beperkt aantal soorten receptoren waar hij mee kan binden. Bijvoorbeeld dopamine bindt aan dopaminereceptoren maar niet aan acetylcholinereceptoren. Andersom is dit ook. Voordat een neurotransmisser zich kan binden aan de receptor moet een stof door de bloed-hersen-barrière heen kunnen. Voor het psychofarmacalogische effect in de hersenen moet de stof een letterlijke barrière door tussen de bloedbaan en de hersenen. Dat is een systeem van doorgangen tussen het bloedvatenstelsel en de hersencellen (de neuronen). De BHB is selectief doorlaatbaar en heeft daarbij als voordeel dat ongewenste stoffen zoals virussen die schade aan cellen kunnen aanrichten niet doorgelaten worden. Tenzij een stof direct in de hersenen wordt ingespoten. De BHB (bloed-hersen-barrière) wordt gevormd door een speciaal soort bekleding van de binnenkant van de bloedvaatjes die door het hersenweefsel lopen. Stoffen die voldoende oplosbaar zijn in vet kunnen voldoende door de BHB om een psychoactief effect te hebben. Het gemak waarmee een stof de BHB passeert is bepalend voor de snelheid en de intensiteit van het effect van de stof in de hersenen. Heroïne en morfine horen beide tot de klasse van opiaten en ze worden allebei gebruikt als pijnstiller. Toch is heroïne veel potenter, tevens treedt het effect sneller op. Dit komt doordat heroïne makkelijker de BHB passeert. Als de neurotransmitter bij de postsynaptische receptor aankomt dan bindt het aan het receptorgedeelte van het receptorcomplex. Deze binding heeft tot gevolg dat het ionkanaalgedeelte van het recoptorcomplex zich opent en dit is neurotransmissie.

Neurotransmitters
Neurotransmitters worden aangemaakt door de cel zelf maar daar is wel grondstof voor nodig. Gewoonlijk worden deze stoffen aangevoerd de BHB en bestaan uit precursors. Een precursor is vaak een essentieel aminozuur die van buitenaf en via voeding het lichaam binnenkomt. Wanneer zo’n precursor eenmaal in de cel is, zijn er enzymen nodig om de precursor om te zetten in een neurotransmitter. Als een essentieel aminozuur in de cel wordt omgezet moet voor de reactie wel het goede enzym aanwezig zijn. Een voorbeeld is tyrosine (aminozuur). Deze wordt door een eerste enzym omgezet naar L-dopa en mits het tweede enzym beschikbaar is verder omgezet in dopamine. Dit is de neurotransmitter, maar kan ook weer worden omgezet in noradrenaline met behulp van een derde enzym. Dit laatste proces kan maar in een beperkt aantal neuronen plaatsvinden. De oorzaak van de beperking is de beschikbaarheid van dit derde enzym, die varieert in elk neuron.

Beïnvloeding door drugs
Psychofarmaca werken door de doorgifte van één of meerdere neurotransmitters te beïnvloeden. Dit doen ze op verschillende manieren.
Binnen elke cel bevinden zich enzymen die neurotransmitters willen afbreken. Deze enzymen zetten neurotransmitters om in een ander molecuul die niet kan werken als neurotransmitter. Een voorbeeld hiervan zijn de MAO-A, de monoamine-oxydase-A. De monoaminen die worden afgebroken zijn de cetecholaminen en serotonine. MAO-remmers zorgen ervoor dat de afbraak van neurotransmitters door MOA’s wordt tegengehouden, waardoor deze in de synaptische spleet blijven. Een voorbeeld van MAO-remmers zijn een oude groep van antidepressiva, die zorgen voor meer saldo aan noradrenaline, serotonine en dopamine.
Ook buiten de cel, in de synaps, bevinden zich enzymen die neurotransmitters (die net zijn losgelaten) graag te grazen nemen. In de presynaptische, door het membraan heen stekende eiwitcomplexen vindt een zelfde toepassing plaats. Daar liggen de heropname transporters en de autoreceptoren. Heropname transporters bevinden zich op het presynaptische uiteinde en daar binden ze zich aan neurotransmittermoleculen die zojuist zijn afgegeven in de synaps. Vervolgens transporteren ze terug naar binnen. Remming van de heropnameremmers is een breed toegepast psychofarmacalogisch principe. Bekende voorbeelden zijn cocaïne en methylfenidaat, die remmen de dopamineheropname. De terugkeer naar het axon door de heropname eiwitten wordt tegengehouden, waardoor de neurotransmitters in de synaptische spleet blijven. Autoreceptoren bevinden zich buiten de synaps. Ze werken in principe hetzelfde als de postsynaptische receptor. De binding werkt hetzelfde, alleen het gevolg ervan is anders: binding aan een autoreceptor zet chemische reacties opgang wat leidt tot minder afgifte van neurotransmitters. Dit systeem is dus een negatief feedbackmechanisme. Ook kan de autoreceptor een ander subtype receptoren zijn dan de postsynaptische receptor. Dit is de reden waarom bepaalde psychofarmaca zich niet aan de post- maar wel aan de autoreceptor binden, of andersom. Er zijn dus enzymen die de neurotransmitter deactiveren binnen en buiten de presynaptische cel.
Verder kan de heropnametransport geremd worden: de terugkeer naar het axon door heropname eiwitten wordt tegengehouden.
Het kan ook zo zijn dat de receptor al bezit is door een stof van buitenaf. Bijvoorbeeld nicotine, dat als het ware concurreert met acethylcholine om te binden aan de nicotinereceptor. Het gevolg van de binding door nicotine en door ecethylcholine is globaal hetzelfde. Dit betekent dat er meer stof is om de receptor te stimuleren en tegelijkertijd (door de toediening van nicotine) de totale hoeveel cholorigene transmissie toeneemt. Nicotine is daarom een cholinerge agonist. Een agonist kan binden met de receptor en heeft dezelfde postsynaptische effecten. Er wordt verschil gemaakt in hoe goed een stof aan een receptor kan binden (affiniteit) en in receptordoelmatigheid. Receptordoelmatigheid is de mate waarin binding van een neurotransmitter aan een receptor leidt tot een postsynaptisch effect, en met name het opengaan van kanalen. Een pure antagonist is een stof die een zeer hoge affiniteit heeft en een receptordoelmatigheid van nul. Zo’n stof blokkeert alleen transmissie in het betreffende systeem.

Bronnen:
Kenemans, L., Psychofarmacologie, Boom Lemma, 2011
Trimbos
Bijlagen
scannen0003.jpg
neuronen2.jpg
neuronen4.jpg
Laatst bijgewerkt door Winehouse op di feb 26, 2013 7:01 pm, in totaal 14 keer bewerkt.
who whants to help mother with mothers little helpers?
Avatar gebruiker
Winehouse
Bewuste Gebruiker
Verbannen
 
Posts: 410
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 8:27 pm

Re: De zenuwcel en beïnvloeding door psychofarmaca

Berichtdoor Einstein » di feb 26, 2013 1:58 am

Nice :hulde: Wel een heftig stuk tekst om zo even door te lezen :P
Twee dingen die niet kloppen:
"Voordat een neurotransmitter zich kan binden aan de receptor moet de stof door de bloed-hersen-barrière heen."
Dit lijkt me onwaar, de BHB schermt de neuronen af van het bloed, maar ligt niet in de synapsspleet. Überhaupt komen veel neurotransmitters slechts met moeite door de BHB heen.

"Een pure agonist is een stof die een zeer hoge affiniteit heeft en een receptordoelmatigheid van nul. "
Hier moet antagonist staan, heb het even aangepast.
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: De zenuwcel en beïnvloeding door psychofarmaca

Berichtdoor Winehouse » di feb 26, 2013 6:36 am

Thanks. Over de BHB typ ik later nog een stukje bij. Heb nu kleine wijziging gedaan
bhb zodat het iig klopt
who whants to help mother with mothers little helpers?
Avatar gebruiker
Winehouse
Bewuste Gebruiker
Verbannen
 
Posts: 410
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 8:27 pm

Re: De zenuwcel en beïnvloeding door psychofarmaca

Berichtdoor Ivo » di feb 26, 2013 10:06 am

De eerste zin: "Er bevinden zich in het brein zo’n 20.000 zenuwcellen per kubieke". Per kubieke wat? Verder weet ik er weinig van maar als Einstein zegt dat het klopt, zal het wel :P
No sympathy for the devil; keep that in mind. Buy the ticket, take the ride...and if it occasionally gets a little heavier than what you had in mind, well...maybe chalk it up to forced consciousness expansion: Tune in, freak out, get beaten.
Avatar gebruiker
Ivo
Midnight Toker
Site Admin
Offline
 
Posts: 7905
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 12:34 pm

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor Einstein » do feb 28, 2013 6:18 pm

Samengevoegd met dit topic 8-)
Did: espresso, energy drink, jenever, sigaren
To do: meer espresso, energy drink, jenever en sigaren

Geloof het of niet, het heeft mijn derde oog geopend; ik zie wat ik zie in slowmotiondimensies
Avatar gebruiker
Einstein
Koos Kansloos
Donateur
Offline
 
Posts: 11460
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 11:57 pm
Woonplaats: Een filiaal bij u in de buurt

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor Olijfboompje » do feb 28, 2013 8:28 pm

Net stuk!

Net alsof het rechtstreeks uit mijn boek Biologische Psychologie is overgenomen. :woeh:
Avatar gebruiker
Olijfboompje
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 270
Geregistreerd: do feb 24, 2011 10:32 pm

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor FranX » vr maart 01, 2013 10:14 am

Zo ik er nog eens rustig de tijd voor genomen om het allemaal door te lezen.
Zelden zo een mooi en vooral helder geschreven stuk gelezen.
Kan zo onverkort in de inburgeringscursus voor zowel de beginnende als ervaren gebruiker.

Dank je/jullie wel!!
I have approximate answers and possible beliefs in different degrees of certainty about different things, but I’m not absolutely sure of anything
Avatar gebruiker
FranX
In Memoriam
Offline
 
Posts: 1051
Geregistreerd: wo maart 02, 2011 9:34 am
Woonplaats: Randstad

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor J0rrit » do feb 27, 2014 4:21 am

Is er nog meer behoefte aan dit soort informatie? Ik studeer zelf Geneeskunde, met 'mijn' vakgebied van interesse neurobiologie/farmacologie/neuroscience. Dus mochten mensen nog meer informatie willen over wat dan ook op dit gebied, dan bied ik mij als vrijwilliger aan om dat hier te posten. Lijkt me ook heel erg leuk om te doen!

greets
J0rrit
Experimenterende Gebruiker
Offline
 
Posts: 80
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 6:39 pm

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor Winehouse » vr maart 21, 2014 7:50 am

Voor betrouwbare informatie zou ik toch de literatuur induiken. Vooral als geneeskunde student zijnde wil ik een dokter die weet waar ie het over heeft en ik denk dat het niveau van deze topics niet aansluiten op jou studie.
Ik zeg niet dat het niet klopt wat hier staat, maar zoals ik al zei wil ik een dokter die weet waar ie het over heeft, en niet voortborduurt op een (eventuele) fout uit het drugsforum. Dit is meer voor dummies zoals ik en de rest van het zooitje (ja jullie allemaal :hulde: :hulde: :hulde: :hulde: )
Gebruikerservaringen kun je hier goed vinden, zodat je meer empathisch vermogen kan ontwikkelen en van gebruikers zelf lees hoe ze een verslaving ervaren en misschien kun je denkfouten herkennen die veel voorkomen bij een bepaalde soort gebruikers. Dit is geen verwijt naar iedereen van het drugsforum maar een tip voor een aanstaande dokter. Jullie willen toch ook dat ie weet waar ie het over heeft? Misschien kun je een onderzoekje doen, zou leuk zijn! ik doe zeker mee
who whants to help mother with mothers little helpers?
Avatar gebruiker
Winehouse
Bewuste Gebruiker
Verbannen
 
Posts: 410
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 8:27 pm

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor J0rrit » vr maart 21, 2014 4:34 pm

Winehouse schreef:Voor betrouwbare informatie zou ik toch de literatuur induiken. Vooral als geneeskunde student zijnde wil ik een dokter die weet waar ie het over heeft en ik denk dat het niveau van deze topics niet aansluiten op jou studie.
Ik zeg niet dat het niet klopt wat hier staat, maar zoals ik al zei wil ik een dokter die weet waar ie het over heeft, en niet voortborduurt op een (eventuele) fout uit het drugsforum. Dit is meer voor dummies zoals ik en de rest van het zooitje (ja jullie allemaal :hulde: :hulde: :hulde: :hulde: )
Gebruikerservaringen kun je hier goed vinden, zodat je meer empathisch vermogen kan ontwikkelen en van gebruikers zelf lees hoe ze een verslaving ervaren en misschien kun je denkfouten herkennen die veel voorkomen bij een bepaalde soort gebruikers. Dit is geen verwijt naar iedereen van het drugsforum maar een tip voor een aanstaande dokter. Jullie willen toch ook dat ie weet waar ie het over heeft? Misschien kun je een onderzoekje doen, zou leuk zijn! ik doe zeker mee


Ik heb nog niks gepost, dus lijkt me een voorbarige conclusie om te concluderen dat ik niet weet waar ik over praat. Ik ben erg veel bezig met de neurobiologie/farmacologie en daarbij heb ik al een aantal boeken bestudeerd over dit onderwerp. Verder gebruik ik altijd feiten uit de literatuur.

Wat voor een onderzoekje denk je aan?
J0rrit
Experimenterende Gebruiker
Offline
 
Posts: 80
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 6:39 pm

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor Dopaminded » vr okt 10, 2014 11:14 pm

Enige da ik hier op kan zeggen is uh... Well fuck!
Heerlijk informatief en vooral gedetailleerd stukje leesvoer over deze materie! :hulde:

Wetende dat ik heel deze biologische achtergrond 2 jaar terug nog volledig gestudeerd had voor het vak 'psychologie' .... Doet me alleen maar beseffen dat een allesomvattend (vooral gatenvrije :#: ) lange termijnsgeheugen toch niet zo evident is voor een last-minute blokbeest als ik hahaha... Bijna de helft van deze NT was ik zelfs het bestaan er van al vergeten :lol:

Nee mr anyways, enorm interessante en ook vlot lezend stukje hersenvoer! (De regelmaat aan vergelijkende stellingen met geliefkoosde middelen zal voor de meesten onder ons ook wel op appreciatie kunnen rekenen denk ik :mrgreen: )

Respect, en bij elke toekomstige'paper' heb je alvast een ijverige lezer meer, bij deze! :hulde: :hulde:
"Jusqu'ici, tout va bien"

Avatar gebruiker
Dopaminded
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 483
Geregistreerd: di jun 03, 2014 10:12 am

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor Perry » zo mei 31, 2015 2:20 am

Dopey zn deel gelezen, zal morgen dat van Winehouse erbij pakken. Erg interessant!
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: Drugs & neurotransmitters

Berichtdoor Selem » wo maart 16, 2016 12:07 pm

Bedankt voor deze nette en behoorlijk complete uitleg. Hier hebben ik, en vele andere, vast veel aan!
Fool schreef:
Selem schreef:ik ben niet helemaal gek.

Wellis
Avatar gebruiker
Selem
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 853
Geregistreerd: ma maart 14, 2016 5:27 am
Woonplaats: Overal maar toch nergens

VorigeVolgende

Keer terug naar Drugs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

Royal Queen Seeds banner