wo sep 24, 2014 7:27 pm
JongGeleerd schreef:voldie? Ik zeg nergens dat hij het niet moet doen, ik geef enkel aan waar hij voor op moet passen... Voorkomen dat het fout gaat is beter dan achteraf zeggen: Had ik het maar gezegd! Al is dit persoon 25893 waartegen ik het zeg, ik wil het gezegd hebben.
wo sep 24, 2014 7:28 pm
Druks schreef:voldie schreef:kan je even een wetenschappelijk artikel opzoeken dat dat zegt?
in mijn 16de levensjaar heb ik 2 keer M gebruikt met 5 maanden ertussen, het is dan ook bullshit om te zeggen dat dit te jong is want ik heb er nooit hinder van ondervonden en 2 geweldige nachten gehad.
bovendien kan je zoiets vaak niet eens aan leeftijd relateren aangezien de ene 18 jarige jonge (zowel lichamelijk als geestelijk) jonger kan zijn als iemand van 16
In zijn algemeenheid zegt die leeftijd wel wat over een persoon, uitzonderingen daar gelaten. Je hersenen zijn pas uitgegroeid tussen de 20 en 25 jaar. (bron). Om dan al op 16 jarige leeftijd met zulke heftige stoffen te werken (qua belasting van het brein) lijkt me gewoon niet verstandig. Daarbij zijn puber hersens slecht in het inschatten van risico's op de lange termijn en gevoelig voor groepsdruk. Wat de kans op verslaving of misbruik groter maakt.
Waarom gewoon niet even wachten?..
wo sep 24, 2014 7:31 pm
wo sep 24, 2014 7:33 pm
wo sep 24, 2014 7:35 pm
voldie schreef:ik bedoel jij loopt nu als 18 jarig ventje ( of 19/20) te zeggen dat 16 jarige mensen geen drugs moeten gebruiken omdat ze jong zijn..... heel hypocriet maar ook super irritant, hoe zou jij het vinden als iemand van 23 tegen jou gaat zeggen dat je te jong bent voor drugs?
ik weet wel dat ik als 16 jarig jochie er een schijthekel aan had, helemaal omdat ik het 'verstandig gebruikte'
wo sep 24, 2014 7:36 pm
Druks schreef:Ja, met de kennis van nu had ik ook later begonnen met blowen.
wo sep 24, 2014 7:38 pm
Tomjour schreef:
Ik kan wel even googlen naar een leuk wetenschappelijk onderzoek. Dat stelt dat wietgebruik op jonge leeftijd aanzienlijk het risico vergroot op verslaving op oudere leeftijd.
wo sep 24, 2014 7:40 pm
voldie schreef:Druks schreef:Ja, met de kennis van nu had ik ook later begonnen met blowen.
en wat is als nu iemand van 23 zou zeggen dat jij moet stoppen met drugs omdat jij te jong bent?
en als je echt meent dat je wou dat je later begonnen was zou je nu niet meer blowen![]()
want eigenlijk heb je spijt dat je op jonge leeftijd begonnen bent met blowen maar gaat er ook gewoon nog mee door op jonge leeftijd (want ja je bent nog jong)
wo sep 24, 2014 7:41 pm
Druks schreef:voldie schreef:Druks schreef:Ja, met de kennis van nu had ik ook later begonnen met blowen.
en wat is als nu iemand van 23 zou zeggen dat jij moet stoppen met drugs omdat jij te jong bent?
en als je echt meent dat je wou dat je later begonnen was zou je nu niet meer blowen![]()
want eigenlijk heb je spijt dat je op jonge leeftijd begonnen bent met blowen maar gaat er ook gewoon nog mee door op jonge leeftijd (want ja je bent nog jong)
Oke wijsneus, waar leg jij de grens qua harddrugs en leeftijd?
wo sep 24, 2014 7:42 pm
voldie schreef:Tomjour schreef:
Ik kan wel even googlen naar een leuk wetenschappelijk onderzoek. Dat stelt dat wietgebruik op jonge leeftijd aanzienlijk het risico vergroot op verslaving op oudere leeftijd.
had het trouwens over M
wo sep 24, 2014 7:50 pm
wo sep 24, 2014 7:55 pm
Druks schreef:voldie schreef:Druks schreef:Oke wijsneus, waar leg jij de grens qua harddrugs en leeftijd?
dat is een moeilijke vraag, maar ik ga niet tegen 16 jarige schreeuwen dat ze geen drugs moeten gebruiken omdat ze te jong zijn en dat het daarom super schadelijk is en 2 jaar later tegen ze zeggen dat drugs prima te gebruiken zijn als je het maar regelmaat en verstand doet
Dus je valt een ander wel aan, die nagedacht heeft over zijn mening, terwijl je zelf niet eens een mening erover kan vormen?![]()
Je laat het daarbij wel heel zwart wit overkomen. Alsof ik iemand op zijn 18e verjaardag helemaal vol stop met drugs en iemand die 17 is alles verbied.
In zijn algemeenheid vind ik 16 jaar gewoon te jong om te beginnen. Op die leeftijd zijn er genoeg andere dingen waar je je mee bezig zou moeten houden.
wo sep 24, 2014 8:02 pm
Druks schreef:In zijn algemeenheid vind ik 16 jaar gewoon te jong
Druks schreef:om te beginnen. Op die leeftijd zijn er genoeg andere dingen waar je je mee bezig zou moeten houden.
wo sep 24, 2014 8:12 pm
voldie schreef:Druks schreef:In zijn algemeenheid vind ik 16 jaar gewoon te jong
wat jij vind is niet echt relevantDruks schreef:om te beginnen. Op die leeftijd zijn er genoeg andere dingen waar je je mee bezig zou moeten houden.
ooow en op deze leeftijd zijn die dingen er opeens niet meer? behalve dat er nu ook nog een studie bijkomt en huishouden? dus dit argument raakt helemaal kan noch wal![]()
![]()
wo sep 24, 2014 8:16 pm
wo sep 24, 2014 9:21 pm
wo sep 24, 2014 10:34 pm
Tomjour schreef:- Veel hogere schooluitval
- Veel grotere sociale problemen en problemen binnen het gezin
wo sep 24, 2014 10:40 pm
Hydroxy schreef:Tomjour schreef:- Veel hogere schooluitval
Ik ben het met de meeste punten eens, echter heb ik moeite met deze twee punten.
volgens mij zijn dit namelijk geen causale verbanden, maar slechts correlatie.
Je kan dus niet zeggen dat drugsgebruik voor meer uitval zorgt, maar slechts dat er veel jongeren die drugs gebruiken uitvallen, wat echter ook een andere oorzaak kan hebben, zoals problemen in het gezin.
Dit betekent dus dat de oorzaak van het drugsgebruik de aanleiding van de uitval kan zijn ipv het drugsgebruik zelf.
Als je deze twee dingen scheidt dan zul je zien dat het percentage dat uitvalt puur door drugsgebruik een stuk lager zal liggen.
wo sep 24, 2014 10:52 pm
Tomjour schreef:Hydroxy schreef:Tomjour schreef:- Veel hogere schooluitval
Ik ben het met de meeste punten eens, echter heb ik moeite met deze twee punten.
volgens mij zijn dit namelijk geen causale verbanden, maar slechts correlatie.
Je kan dus niet zeggen dat drugsgebruik voor meer uitval zorgt, maar slechts dat er veel jongeren die drugs gebruiken uitvallen, wat echter ook een andere oorzaak kan hebben, zoals problemen in het gezin.
Dit betekent dus dat de oorzaak van het drugsgebruik de aanleiding van de uitval kan zijn ipv het drugsgebruik zelf.
Als je deze twee dingen scheidt dan zul je zien dat het percentage dat uitvalt puur door drugsgebruik een stuk lager zal liggen.
Mee eens, het kip of het ei verhaal. Geen idee of daar rekening mee gehouden is in dat onderzoek.
Onomstotelijk is het dus inderdaad niet, maar gezien de effecten van wiet is het idee dat wiet het veroorzaakt in een deel van de gevallen ook een aannemelijk scenario. Misschien niet letterlijk de oorzaak van die problemen, maar wel een middel om problemen uit de weg te gaan en de problemen te laten liggen in plaats van de nood te voelen om ze op te lossen.
Toch vind ik het daarom wel een risicopuntje als je het over wiet en jongeren hebt.Maar verder heb je gelijk.
do sep 25, 2014 3:07 am
Druks schreef:voldie schreef:Druks schreef:Ja, met de kennis van nu had ik ook later begonnen met blowen.
Oke wijsneus, waar leg jij de grens qua harddrugs en leeftijd?
do sep 25, 2014 8:45 am
prototype schreef:Hypocriet of niet: goed advies is goed advies
Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat je hette zo laat mogelijk met drugs kunt beginnen
do sep 25, 2014 10:35 am
do sep 25, 2014 11:45 am
voldie schreef:Zeggen 16 is te jong voor harddrugs. Daarmee scheer je alle harddrugs over een kam en alle 16 jarige, niet echt wat we willen.dus
do sep 25, 2014 1:38 pm
do sep 25, 2014 2:38 pm
do sep 25, 2014 4:22 pm
do sep 25, 2014 4:35 pm
do sep 25, 2014 5:56 pm
Ano schreef:Ik pakte op mijn 13e voor het eerst harddrugs.
do sep 25, 2014 6:04 pm
voldie schreef:prototype schreef:Hypocriet of niet: goed advies is goed advies
Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat je hette zo laat mogelijk met drugs kunt beginnen
Nee ik ben het er niet mee eens, het best kan je nooit beginnen
En voor al die rest van jullie ellelange verhalen, mijn punt was alleen dat je niet kan zeggen dat 16 gewoon te jong is aangezien dit voor ieder mens anders is en ook heel erg afhangt hoe je met bepaalde stoffen omgaat, ik denk ook niet echt dat dit een discussie punt is
Zeggen 16 is te jong voor harddrugs. Daarmee scheer je alle harddrugs over een kam en alle 16 jarige, niet echt wat we willen.dus
do sep 25, 2014 9:21 pm
voldie schreef:Ano schreef:Ik pakte op mijn 13e voor het eerst harddrugs.
maar om nou te zeggen dar jou hersenen nog normaal functioneren