Zuivere GHB is een vaste stof. GHB in vloeibare vorm is -op kamertemperatuur- een oplossing van die stof in water. Als je wilt weten hoeveel gram GHB per milliliter vloeistof je hebt, moet je de vloeistof indampen, wegen en dan weer oplossen in water. Of je moet ergens een testmonster inleveren en dan minstens twee weken wachten op de uitslag. Wie doet dat? Bijna niemand...
Zou het niet mooi zijn als je met een spuitje en een keukenweegschaal kon bepalen, hoeveel gram GHB er maximaal in jouw vloeistof zit? Volgens mij kan dat.
Op het "oude" drugsforum heb ik daarvoor de aanzet gegeven. Maar de respons was minimaal en niet altijd even nuttig. Daarom besloot ik om die discussie hier nieuw leven in te blazen.
Met de test- en meetgegevens van Telpeva kwam ik tot de volgende formule:
De aanwezige NaGHB in g/ml = (de vloeistof in g/ml - 1) * 2,073
edit 2012/01/28: De aanwezige NaGHB in g/ml = (de vloeistof in g/ml - 1) * 2,267
(lees verderop hoe deze nieuwe formule-coëfficient tot stand kwam)
edit 2012/09/14: De aanwezige NaGHB in g/ml = (de vloeistof in g/ml - 1) * 2,335
(later dat jaar gaf Snuifduif me gegevens die tot deze nieuwe coëfficient hebben geleid)
Ik bepaal de concentratie GHB tegenwoordig super simpel:
- Ik heb 3 identieke flesjes (elk ca 50 ml inhoud, materiaal PE-HD)
- Flesje 1 vul ik af met mijn GHB, flesje 2 met water en flesje 3 blijft leeg.
- Ik weeg de drie flesjes (in gram)
- (flesje 1 - flesje 3) / (flesje 2 - flesje 3) = "de vloeistof in g/ml" in de formule
Deze formule en de gevonden coëfficient 2,073 houdt geen rekening met verontreinigingen. Ongereageerde GBL in de vloeistof zal het effect versterken, toegevoegd citroenzuur voor de pH zal het effect milder maken. De formule is op zijn best een indicatie.
- weeg je vloeistof (gram)
- bepaal het volume ervan (milliliter)
- deel die twee door elkaar
- trek daar 1 van af
- vermenigvuldig het resultaat met 2,073
- eindresultaat = ergens tussen 0,0 en 0,7
Heb je je GHB laten testen (of zelf ingedampt, gewogen en weer opgelost) en heb je nog genoeg vloeistof over om te wegen en het volume te bepalen, post die gegevens dan. Hoe meer test- en meetgegevens ik van jullie krijg, des te veiliger kan ik deze formule maken.