Deze kweeksetjes hebben het grootste deel van de groeicyclus doorlopen onder optimale en steriele omstandigheden. Ik heb het dus over de kant en klare kweeksetjes, waar het mycelium al gevormd is.
De kans op besmetting is daardoor vrij klein.
Mochten er onverhoopt toch problemen optreden dan kan deze foutenanalyse misschien uitkomst bieden. De diagnose-lijst kan voor alle kweeksetjes dienen.
-Als er dikke witte draden uit de grond omhoog steken dan is je temperatuur te hoog, verlaag deze naar 24° C.
-Zie je groene vlekken op het vermiculite dan heb je een besmetting met een schimmel, hier doe je niks tegen. Je oogst kan toch nog redelijk zijn.
-Ruik je een verrottingslucht dan heb je een besmetting met bacterien, je vochtigheid is veel te hoog geweest, ook hier is geen oplossing voor. Je kunt je bakje weggooien. (Zonder waterverwarming is dit haast niet mogelijk tenzij er spatwater in het bakje is gekomen.)
-Vertonen de paddo`s scheurtjes in de hoeden dan is je luchtvochtigheid te laag, controleer of er nog voldoende water in de zak zit en sluit het folie nog wat verder af.
-Zie je witte schimmeldraden op de hoeden van de paddestoelen dan is je luchtvochtigheid te hoog of te laag, als de hoeden glimmen is deze waarschijnlijk te hoog, maak de opening in het folie wat groter.
-Zitten er witte pluizen op de stelen van de paddestoelen, dit is normaal tot circa 1-2 cm hoogte. Als de hele stam pluizig is, is de luchtvochtigheid te hoog, maak dan de opening in het folie wat groter.
-Zie je afwijkingen van paddestoelen? Dit is normaal, vooral een tweede steeltje zonder wortels, los aan een hoed komt regelmatig voor.
-Krijgen je paddestoelen zwarte hoeden dan zijn ze overrijp. De paddo`s gaan zichzelf afbreken. Oogst deze paddenstoelen direct, ze kunnen nog gegeten worden.
-Als de stammetjes zwart worden zijn er sporen uit de hoeden gevallen, deze paddestoelen kunnen gewoon gegeten worden.
-Als het bakje na 3 weken nog niks doet is het waarschijnlijk te koud in je ruimte, zet je zak op een warmere plek.
sleepwalker schreef:ik heb een kant en klare kweekset voor mexicaanse paddo's maar er groeien maar 4 paddo's in totaal ? kan ik hier iets aan doen?
hangt van de grootte af,
- zijn het nog pins ( pas uitgekomen paddo's) dan is er geen enkel probleem, de andere zullen snel ook wel zichtbaar worden.
- zijn het al paddo's met een bepaalde grootte, nog niet oogst klaar, dan zou ik wachten.
De kans is toch nog vrij groot dat er nog pins tevoorschijn zullen komen.
- zijn de paddo's oogst klaar, dan zou ik ze plukken, en de bak weer soaken.
aangezien paddo's in flushen komen, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je oogstklare paddo's hebt staan en dat er nog pins moeten komen.