Vul het gerust aan met goed geschreven en gestructureerde realisaties. Als ik het er mee eens ben (overtuig me!) dan voeg ik het toe.
Zo, tijd om te slapen.
- • Je realiseert je, je VOELT zelfs dat de wereld en het uni- of multiversum eigenlijk VEEEEEEEEL groter is dan je ooit had kunnen dromen.
- o Dus je krijgt dan ook meer waardering voor de natuur. Wat is het toch groot, machtig en majestueus.
o De aarde is zeer waarschijnlijk niet het centrum van het universum. Wij zijn waarschijnlijk ontstaan uit puur toeval en het zou daarom ook goed mogelijk zijn dat in deze oneindig grote ruimte ook ander (intelligent) leven is ontstaan.
• Jij bent niet alleen klein vergeleken met de wereld, ééncellige levensvormen, maar helemaal moleculen, atomen en quarks zijn KLEIN vergeleken met jou.
• Je komt meer in contact met je innerlijke processen.
- o Waarom voel ik X als Y gebeurt? Op wat voor andere manieren kan ik me voelen als Y gebeurt? Wat voor effecten zou dat kunnen hebben?
o Als ik adem, worden HEEL VEEL zuurstofmoleculen opgenomen door mijn longblaasjes. Als ik rook gaan al die longblaasjes kapot. Het is dus ongeveer alsof ik mezelf langzaam aan het wurgen ben. Waarom doe ik dat?
o Als ik deze spier span, maakt mijn lichaam die beweging. Om die spieren te trainen, moet ik dus die beweging maken. Of om die beweging effectiever te maken, moet ik die spieren trainen.
o Als ik naar dit kijk, neemt het een deel van mijn aandacht in beslag. Zou ik mijn aandacht, gedachtengangen en emoties beter onder controle kunnen krijgen door naar andere dingen te kijken?
• Je inlevingsvermogen vergroot:
- o Je kan je innerlijk, inclusief de percepties, emoties en gedachtengangen verplaatsen in een ander persoon.
o Je kan jezelf daarnaast beter voorstellen hoe het is om in iemands situatie te zijn, inclusief het voorstellen van het hebben van dezelfde interpersoonlijke relaties, sociale en economische omstandigheden en fysieke (on)vermogens.
o Ook realiseer je je dat je een hoop NIET weet, omdat je het niet zelf hebt meegemaakt.
• Je voelt je 1 met de natuur of het universum. Alles is namelijk op een of andere complexe manier met elkaar verbonden. Je zou het multiversum en alles wat erin is misschien zelfs in 1 GIGANTISCH netwerk of wiskundige formule kunnen omschrijven.
• Immateriele waarden worden belangrijker dan materiele. Wat is een smartphone waard vergeleken met liefde (romantische liefde, vriendschappelijke liefde, ouderlijke liefde, etc.). Wat is een dik salaris waard in vergelijking met een goede gezondheid? Wat is snelle economische groei waard als het de aarde zo erg kapot maakt dat leven niet meer mogelijk is?
• Bad trip = cognitieve overbelasting.
- o Alles wordt je even te veel. Te veel nieuwe indrukken, realisaties, te veel kleuren, te veel detail, te veel emoties, etc. Je hersenen kunnen het niet allemaal aan en je wordt bang, heel bang. Deze angst is te beïnvloeden met je cognitieve interpretatie ervan.