Ik stel voor in deze thread alle weetjes te verzamelen die verantwoord paddo zoeken mogelijk maakt.
In eerste instantie was ik van mening dat er best veel risico aan verbonden zit, maar dit lijkt volgens vele bronnen best mee te vallen. (wat natuurlijk niet betekend dat je bij onoplettendheid niet pats dood om kunt vallen)
Allereerst lijkt er slechts sprake te zijn van een heel gering aantal dodelijk giftige paddestoelen. De meeste 'giftige' paddestoelen lijken slechts laxerend, of braakneigend of smaken gewoon erg slecht. De groep ernstig giftige paddos die Nederlandse psilocybines gelijken, is of nog veel kleiner, of niet bestaand...dat moet ik nog verder uitzoeken.
Volgens mij is het verstandig om deze thread verder vooral tot psilocybine paddos te beperken, aangezien b.v. de vliegenzwam in een groep paddos zit waar Juist veel dodelijke varrianten van zijn, en het kaalkopje niet (of nauwelijks) verward kan worden met giftige soorten
Het lijkt mij alvast vanzelfsprekend (aangezien ik zelf ook herhaaldelijk dezelfde fout heb gemaakt) dat het kaalkopje het meest zal worden verward met de Gazonvlekplaat (Panaeolus foenisecii).
Deze paddestoel bevat in enkele landen een héél klein beetje psylocibine..maar niet die in Nederland.

Gazonvlekplaat (Panaeolus foenisecii)

Gazonvlekplaat (Panaeolus foenisecii)

Puntig Kaalkopje (Psilocybe semilanceata)

Puntig Kaalkopje (Psilocybe semilanceata)
Vindplaats voor beide paddestoelsoorten zijn grasvelden en grazige bermen e.d.
Uiteraard is dit onderwerp oneindig breed. Zoals de tekst er nu staat is het waarschijnlijk niet echt verantwoord te laten staan. Het zou dus mooi zijn als iemand met meer ervaring er nog wat meer over vertellen kan, en mij verbeterert indien nodig. Het is nog wel leuk te vermelden dat er een onwijs potente paddo in Nederland groeit, nl de Psilocybe cyanescens.. ze houden van houtsnippers bij parkjes enzo. Ik heb alleen geen seconde gezocht naar potentiele vergissingen daaromtrent.. ik hoop dat iemand daar ook wat meer over weet te zeggen.
Als laatste nog even de tip, dat eenieder die zich hieraan waagt, er goed aan doet om ter Aller Tijde, tot 2 dagen later een klein stukje paddo in b.v. een wietzakje mee te dragen. Ik heb gekozen niet alle vergiftigingsverschijnselen te posten aangezien die veelal gaan over uitheemse soorten, of soorten die we gewoon echt nooit zouden nemen, Typerend voor paddestoel vergiftigingen is echter wel een periode van 6-12 uur of langer, waarin geen symptomen optreden, waarna de problemen kunnen beginnen, meestal beginnende bij ernstige maagkrampen. Dokters zullen geen gepaste maatregelen kunnen nemen als ze niet weten om wat voor vergiftiging het gaat. (trouwens een tip die ook voor andere drugs wel raadzaam is)
Originele post door pieter-b