Originele post door RobdebobIk heb een stukje geschreven over mijn bevindingen over AD/HD in verband met verslaving.
Hier staat de pdf-versie
ADD en verslavingIk lees al enige tijd mee op dit forum en het is me opgevallen dat veel mensen hier de diagnose AD/HD hebben. Ik heb wat research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat AD/HD vaak samengaat met drugsgebruik en –verslaving. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat bijna 50% van de mensen met AD/HD een drugsverslaving heeft of heeft meegemaakt. Ook is het zo dat tussen de 15 en 25 procent van de mensen die in therapie gaan voor een verslaving AD/HD hebben.
Ik zal eerst wat vertellen over AD/HD. Vervolgens zal ik vertellen waarom deze mensen gevoelig zijn voor verslavingen. Daarna zal ik uitleggen waarom behandeling gunstig kan zijn voor de problemen.
AD/HDAD/HD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Deze stoornis is nog niet zo lang geleden ontdekt en er word op het moment nog veel onderzoek naar gedaan. Het is een neurobiologische stoornis die wordt veroorzaakt door afwijkingen in bepaalde hersengebieden en neurotransmitters. De gebieden in de hersenen die aandacht en de controle over gedachtes regelen werkt minder goed als bij normale mensen. Er bestaan verschillende soorten AD/HD, waarvan ADHD en ADD het bekendst zijn. Bij ADHD is er sprake van hyperactiviteit, bij ADD is dit niet het geval. Bij beide types is er sprake van een concentratiestoornis. Beide stoornissen gaan gepaard met veel andere symptomen die niet altijd voor buitenstaanders te zien zijn.
Gevoeligheid voor verslavingenMensen met AD/HD hebben bepaalde afwijkingen in hun hersenen waardoor ze gevoelig zijn voor verslavingen. Er zijn verschillende theorieen over de oorzaak, maar de meeste hiervan concluderen dat er een tekort is aan de neurotransmitter dopamine. Mensen met AD/HD zijn hierdoor eigenlijk altijd op zoek naar middelen om meer dopamine te produceren. Dit kan bereikt worden door eten, spannende situaties, sport en drugs. Omdat drugs zo gemakkelijk een grote hoeveelheid dopamine kunnen vrijmaken is het niet meer dan logisch dat mensen met AD/HD hier erg vatbaar voor zijn. Drugs worden in het begin dan vooral gebruikt als zelf-medicatie. De drugs zorgen er voor dat deze mensen zich eindelijk ‘normaal’ voelen. Dit kan resulteren in overmatig gebruik en een verslaving.
Behandeling van AD/HDDe meest toegepaste behandeling voor AD/HD is het gebruik van psychostimulantia, zoals methylfenidaat (Ritalin, of Rilatine in Belgie) en dextro-amfetamine. Deze middelen verhogen de dopamine productie en zorgen er voor dat er meer dopamine in de hersenen aanwezig is. Hierdoor kan de persoon zich beter concentreren en ervaart een rust in zijn hoofd. Doordat er niet langer een tekort is aan dopamine zal er minder behoefte zijn aan middelen die ook dopamine vrijmaken. In theorie zou hierdoor de drugsverslaving beter onder controle gehouden kunnen worden. Uit onderzoeken is gebleken dat kinderen die behandeld werden met psychostimulantia minder kans hebben om later een drugsprobleem te ontwikkelen.
Veel behandelaars zijn echter sceptisch om stimulantia te geven aan mensen met een drugsprobleem, omdat ze bang zijn dat deze verkeerd worden gebruikt. Er bestaat nog veel onenigheid over de juiste behandeling, maar voor mensen met AD/HD én een verslaving is het van belang om in ieder geval hulp te zoeken bij het behandelen van AD/HD.
Heb ik AD/HD?Het probleem met de diagnose van AD/HD is dat er geen perfect gestandaardiseerde test is om te ontdekken of iemand de stoornis heeft. De symptomen van de stoornis zijn heel erg uiteenlopend en bestaat uit dingen waar iedereen wel eens last van heeft. Aan de hand van de volgende vragen zou er misschien een lichtje moeten gaan branden en zou je er meer informatie over kunnen opzoeken of een test doen.
- Ben je heel erg vergeetachtig en ben je vaak belangrijke spullen kwijt?
- Word je snel afgeleid?
- Kan je niet goed met kritiek omgaan?
- Krijg je vaak te horen dat je beter kan presteren?
- Ben je vaak te laat bij belangrijke afspraken?
- Heb je heel erg veel moeite met het bijhouden van administratieve zaken, zoals financieen?
- Ben je geneigd om spannende situaties op te zoeken?
- Stel je je werk altijd tot op het laatste moment uit?
- Vind je het moeilijk om je aandacht bij een saai onderwerp tehouden, maar kan je je juist heel goed concentreren als je iets leuk of interessant vind?
- Krijg je vaak te horen dat je afwezig of ongeïnteresseerd overkomt?
- Heb je erg weinig geduld en ben je snel teleurgesteld?
Er zijn nog veel meer symptomen die worden veroorzaakt door AD/HD, er zijn verschillende sites waarop je meer informatie kunt vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adhdhttp://www.levente.nl/Op deze site kan je een vragenlijst invullen om jezelf te testen:
http://www.de-poort.be/cgi-bin/Vragentest.pl?id=3
ConclusieIk denk dat het belangrijk is dat op dit forum aandacht wordt besteed aan dit onderwerp. Misschien zijn er heel veel mensen die nog niet de diagnose AD/HD hebben en problemen hebben met hun verslaving. Het lijkt me goed als iedereen die kampt met een drugsprobleem voor zichzelf gaat uitzoeken of hij wellicht AD/HD heeft.
Bronnen:
- Substance Abuse in Patients With Attention-Deficit/Hyperactivity DisorderOscar Bukstein, MD, Associate Professor, Medscape J Med. 2008; 10(1): 24.
- A qualitative review of issues arising in the use of psycho-stimulant medications in patients with ADHD and co-morbid substance use disorders. Kollins SH. Department of Psychiatry 2008 May;24(5):1345-57
Originele post door Robdebob