Uit eigen ervaringen wil ik je aanraden om af te bouwen met GHB in plaats van benzodiazepines te nemen om de ontwenningsverschijnselen te onderdrukken.
Als je langere tijd 24/7 gebruikt heb je ook een geestelijke afhankelijkheid ontwikkeld en door de GHB in een keer weg te nemen is de kans op klachten zoals motivatie/concentratie problemen en depresieve klachten en een terugval groter. Probeer eerst je dosis stabiel te krijgen, bijvoorbeeld 5 ml per 2 uur, dan iedere dag, of om de dag 0.2 ml omlaag gaan. Geen hoge hartslag, niet zweten of trillen is het uitgangspunt. Luister naar je lichaam, lukt het die ene dag niet om iets omlaag te gaan doe dat dan ook niet. Neem de tijd maar ga je zelf niet voor de gek houden. Neem geen dosis om je goed te voelen want deze cyclus probeer je te doorbreken.
Als je op ong 1.5 ml per 2 uur zit zou je wel kunnen overwegen om een paar dagen benzo's te gebruiken ipv GHB aangezien die dosis geestelijk weinig effect meer geeft. Gebruik de benzo's max 2 weken. Als je daarna nog problemen hebt met slapen accepteer deze. Je lichaam moet zichzelf herstellen en met de tijd zal het beter worden.
Side note: "Beloon" jezelf na een dag stabiel op bijv 2 ml per 2 uur 's avonds niet op "een keer" 4 ml. Dit verkloot zowel je lichamelijke als geestelijke afbouw.
Pro tip: Nu je de beslissing hebt genomen om te stoppen met g ga dan geen benzo's gebruiken om 's nachts goed te kunnen slapen en geen g te hoeven nemen. Als je poging om te stoppen mislukt zit je met twee verslavingen te kijken.
Ik merkte dat stimulerende stoffen zoals caffeine en nicotine een vervelend gevoel kunnen geven tijdens de afkick. Ik zou de blikjes redbull, bakjes koffie mijden en niet al te veel roken. In sommige topics op df worden supplementen als L-theanine, Beta alanine en phenibut aangeraden. L-theanine vond ik geen meerwaarde hebben, beta alanine werkte wel iets maar gaf het gevoel geprikt te worden door 1000'en spelden, een ergere versie van jeuk. Phenibut werkt goed maar het risico van de ene verslaving inruilen voor de andere is groot. Ook zijn de ontwenningsverschijnselen vele malen vervelender dan van GHB.
Gezonde voeding en sporten zijn je vrienden in dit proces. Als ik na het avond eten ging sporten had ik minder last van ontwenningsverschijnselen en hoefde ik vaak geen dosis meer te pakken tot voor het slapen gaan. Ga niet als een gek op de crosstrainer of loopband. Ook hier geldt dat het belangrijk is om naar je lichaam te luisteren.
Bij mij was achteraf gezien de eerste keer dat ik stopte relatief makkelijk. Maak niet dezelfde fout om "af en toe" weer een keer te gebruiken. Het duurt lang voordat je receptoren zich helemaal herstelt hebben en als je eenmaal verslaafd ben geweest bouw je super snel tolerantie op. Een flugeltje kan dan al zorgen voor een slapeloze nacht en lichte ontwenningsverschijnselen de dag erop wat de kans op een terugval aanzienlijk vergroot.
Mocht je na je afkick de drang ghb niet kunnen weerstaan ga dan naar je huisarts en probeer baclofen op recept te krijgen. Dit onderdrukt de zucht en is altijd beter dan terugvallen in je gebruik.
Mocht je na het stoppen last krijgen van bijvoorbeeld een depressieve stemming, vermoeidheid, slaapproblemen, motivatieproblemen weet dan dat dit slechts tijdelijk is en na een tijdje beter wordt. Zoek geen vervangend middel maar eet gezond ga sporten en zoek afleiding.
Verder wens ik je veel sterkte, het zal niet makkelijk worden maar het is het meer dan waard.
*Je kan me altijd een pb sturen als je nog iets wilt weten