Hey feestbeest,
Ik zal eerst even de situatie proberen te schetsen, deels uit wat ik van je lees en deels uit eigen ervaringen.
Het kan inderdaad zo zijn dat er in eerste instantie een paniekaanval is getriggerd door mdma.
Ik vermoed dat je hier erg mee hebt gezeten en er veel over gepiekerd hebt, wat ik totaal begrijpelijk vindt.
Als je dan weer in een soortgelijke situatie kwam zullen deze gedachtes weer bovenkomen wat tot een paniekaanval kan leiden, waardoor je waarschijnlijk deze situaties zou willen vermijden uit angst voor een paniekaanval.
Je ontwikkeld eigenlijk een soort angst voor de paniekaanval waardoor het eigenlijk alleen maar erger lijkt te worden en je ook paniekaanvallen krijgt buiten de situatie waar je het voor het eerst hebt gehad.
Je zit nu dus met een soort kettingreactie die je paniek en angst voor de paniek steeds verergeren.
In zo'n situatie zou je het liefst gewoon weg willen gaan naar een veilige omgeving, zoals thuis
( vluchten ).
Nu dan. Wat kun je er wél aan doen?
AdemhalingsoefeningenAls je paniekerig bent ga je sneller en via je borst ademhalen, dit is simpelweg door de extra adrenaline in je lichaam en het geeft je ook die vluchtreactie.
Bij een paniekaanval doe je er goed aan om je op je ademhaling te concentreren:
Adem rustig in door je neus, adem rustig uit via je mond en probeer dit via de buikademhaling te doen in plaats van je borstademhaling.
Dit ontspant het lichaam en zorgt er dus voor dat je paniek sneller zal verminderen.
SportenDoor veel te sporten reguleer je de adrenalineconcentraties in je lichaam, je zult dus bij een paniekaanval een minder hoge piek adrenaline krijgen wat zorgt voor een minder heftige paniekaanval.
Ook zorgt het voor verhoogde dopamineconcentraties en serotonineconcentraties in je lichaam, wat goed is voor zelfvertrouwen, geluk en angsten tegenwerkt. ( en je ziet er ook nog is beter uit

)
Rust & regelmaatZorg voor voldoende rust over je dag, je kunt natuurlijk een dag hard werken maar zorg dat je daarna een uur of 2 gewoon iets voor je zelf doet wat je leuk vindt.
Ga op vaste tijden slapen en wordt op vaste tijden wakker, zorg dat je ook minstens 7 uur slaapt.
Melatonine kan misschien helpen voor een goede nachtrust, maar probeer het eerst maar is zonder.
VoedingZorg dat je genoeg en gezond blijft eten, dit draagt bij aan een beter lichamelijk en psychisch welbevinden.
Dit is ook simpelweg omdat je gezond bezig bent en je netjes al je vitaminen binnenkrijgt.
SchrijvenSchrijf gewoon op waarom je vandaag een paniekaanval hebt gehad.
Ik vond het altijd erg suf klinken maar het werkt echt goed en je kunt achteraf de verbeteringen duidelijk teruglezen.
Het helpt je namelijk goed de angst te relativeren.
Je mag me ook gewoon PMen hoe het ging of waar je tegen aan liep, misschien heb ik nog wel een tip.
En verder...Het lijkt me duidelijk dat je beter even van de xtc af kunt blijven omdat dat voor problemen gaat zorgen met je serotoninepeil.
Vermeid geen situaties puur door de angst voor een paniekaanval, dit maakt je angst namelijk alleen maar erger.
Jezelf proberen af te leiden werkt ook goed, concentreer je bijvoorbeeld op een persoon bij je in de buurt. ( wat voor kleren heeft hij/zij aan? wat voor dag zou hij/zij gehad hebben?)
Zo. Hele lap tekst maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat je er iets mee kunt.
Het werkte voor mij in ieder geval erg goed.
Als je nog vragen of zoals ik al zei het van je af wil schrijven dan stuur maar een PM, dan maak ik mezelf ook nog is nuttig