@Partypipo
Nee, het is
7 % van 132 incidenten op 300.000 gebruikers. Dat zou dus iets van 9 ernstige incidenten moeten zijn op 300.000 gebruikers. Het is niet dat 7 % van alle 4FA-gebruikers ernstige incidenten meemaakt. Ik denk niet dat veel mensen het dan nog zouden willen gebruiken eerlijk gezegd. Maar ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
En dat is een groot risico op acute toxiciteit? BULLSHIT.
Enfin ik zet wel even de precieze tekst. Het is gewoon een groepje mensen wat zelf nog nooit 4FA gebruikt heeft die betaald worden door diezelfde overheid die ze opdracht geeft.
Lees maar, er zit niemand die onafhankelijk is bij. Ze worden allemaal betaald door de overheid die ze min of meer de opdracht geeft om 4FA te verbieden. Daarvoor zitten ze er....
Mw. dr. M.W. van Laar, Trimbos-instituut, Nationale Drug Monitor en Focal Point; tevens voorzitter1,2,3)
Dhr. dr. L.A.G.J.M. van Aerts, College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG)1,2,3)
Dhr. dr. J. van den Berg , Ministerie van Veiligheid en Justitie: Nederlands Forensisch Instituut (NFI)1,2,3)
Dhr. drs. V. van Beest, Ministerie van Veiligheid en Justitie2,4)
Dhr. J.A.H.M. van den Besselaar, Landelijke eenheid van de nationale politie1)
Dhr. drs. W. Best, Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ)1,2,3)
Mw dr. J. Biesterbos, Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)1)
Dhr. A.J.J. de Bruin, Openbaar ministerie (OM)2,4)
Dhr. dr. T. Brunt, Trimbos-instituut, Drugs Informatie en Monitoring Systeem (DIMS)2,4)
Dhr. drs. M. Buster, GGD Amsterdam1,2,3)
Dhr. dr. V. J. A. Buwalda, geneesheer-directeur psychiater Novadic-Kentron1,2,3)
Mw. dr. M. van Elk, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu2,7)
Mw. ing. M. L. van Grootel, Landelijke eenheid van de nationale politie2,3,4)
Mw. mr. drs. S. Hulscher, Ministerie van Veiligheid en Justitie1)
Mw. dr. J. Hulshof, Ministerie van Veiligheid en Justitie: Nederlands Forensisch Instituut (NFI)4)
Dhr. dr. P. H. J. Keizers, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu2,5)
Dhr. dr. M. Kooijman, Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)2,3,4)
Dhr. prof. dr. D.J. Korf, Universiteit van Amsterdam: Criminologisch Instituut Bonger4)
Dhr. mr. drs. D. Kumpe, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport4)
Dhr. dr. J.H.C.M. Lammers, Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ)4)
Dhr. dr. T. Nabben, Universiteit van Amsterdam: Criminologisch Instituut Bonger1,2,3)
Dhr. dr. R.J.M. Niesink, Trimbos-instituut, Drugs Informatie en Monitoring Systeem (DIMS) 1,2,3)
Mw. drs. J.J. Nugteren-van Lonkhuyzen, Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (NVIC)2,4)
Dhr. drs. J. Osté, GGD Amsterdam4)
Dhr. dr. E.J.M. Pennings, toxicoloog, op persoonlijke titel1,2,3)
Mw. drs. A. van Riel, Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (NVIC) 1,2,3)
Dhr. dr. B.J. Venhuis, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu6)
Dhr. P. Vossenberg, verslavingszorginstelling Tactus1)
Mw. N.G. van de Waterbeemd, Openbaar Ministerie (OM) 1,2,3)
Dhr. drs. M. Wolters, verslavingszorginstelling Tactus2,3,4)
Mw. drs. W.M. de Zwart, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Directie Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie1,
FF nu letterlijk wat er staat. Goed lezen!
Pagina 53
Het risico op acute toxiciteit lijkt aanzienlijk te zijn. Dit komt vooral naar voren door de relatief lage gebruiksfrequentie maar de -in korte tijd- hoge incidentie van (ernstige) gezondheidsincidenten. Acute toxische effecten omvatten hoofdpijn, stoornissen aan hart en bloedvaten en hersenbloedingen, zoals beschreven in casuïstiek.
Ernstige casussen met een hersenbloeding lijken relatief vaak voor te komen na het gebruik van 4-FA. Deze gevolgen zijn mogelijk afhankelijk van de ingenomen dosis, maar blijken in een enkel geval ook na relatief lage dosering (het gebruik van een enkele tablet of capsule) op te treden.
Zo is er in 3 van de 4 geanalyseerde ernstige gevallen slechts 1 capsule geslikt en vond er geen combinatiegebruik met andere middelen plaats. Het is lastig voor EHBO-behandelaars om in te schatten hoe ernstig de klachten zijn en of een gebruiker doorgestuurd moet worden naar de SEH van het ziekenhuis. Zo is het volgens de medische experts regelmatig gebeurd dat een “gewone” hoofdpijn ontaarde in een hersenbloeding.
Regelmatig daar bedoelen ze dan 2 hersenbloedingen per jaar mee op basis van combinatiegebruik en overdosering en in een enkel geval alleen 4FA. Op 100.000 mensen zijn er gemiddeld al 5 hersenbloedingen per jaar. Dus....
De ernst van de acute toxiciteit en de onverwachtheid van sommige ernstige lichamelijke aandoeningen maken dat dit risico als groot wordt ingeschat. Het aantal bekende gevallen is echter nog gering en betrouwbare gegevens over de prevalentie van gezondheidsschade ontbreken. Het blijft daarom lastig om de acute toxiciteit goed in het perspectief van de prevalentie van het gebruik te plaatsen. Aangezien het gebruik op populatieniveau relatief laag lijkt te zijn en een relatief kleine groep mensen verantwoordelijk is voor het gebruik, lijkt de toxiciteit groter dan eerder gedacht werd.
@Amvitaminetje.
Er staat dus helemaal niet in het rapport dat er een groot tot zeer groot risico is op acute toxiciteit.
Er staat dat het risico als groot wordt
ingeschat of groot
lijkt. Het aantal bekende gevallen is gering. Laat ik het zo zeggen, geen enkel Medicijn zou worden goedgekeurd op basis van dit onderzoek. Er zijn te weinig cijfers om iets wetenschappelijks te kunnen zeggen. Er kunnen dus ook geen harde conclusies worden getrokken. Dus dan kan je ook iets niet verbieden schat ik dan zo in of lijkt me.
We praten over 4 geanalyseerde gevallen met een mediaan van 4FA gebruik van 350!! milligram. Ik heb nog nooit in mijn leven 350 milligram genomen. Wie neemt dat nou? Een paard? Of een domme eikel?
Ik maak me eerlijk gezegd druk om dat iedereen het hier maar voor gesneden koek gewoon aanneemt. En dat een PvdA staatssecretaris in zijn brief naar de 2e kamer, gewoon keihard zit te liegen. Ik had van de Pvda meer verwacht. Zeker omdat ze voor legalisering zijn en regeren samen met de VVD. Die ook niet echt tegen legalisering is. Als ze nou met de CDA of zo zouden regeren.
Ik maak me druk dat domme eikels en domme trutten (er staat iets in over een domme trut die 1,75 gram 4FA innam???) die blijkbaar maar van alles in hun mik gooien zonder enig nadenken het voor mij en anderen weer moeten verpesten.
Ik maak me druk dat op 4 geanalyseerde gevallen er conclusies worden getrokken.
Die 4 gevallen zijn eigenlijk 6 gevallen...lees maar
In deze paragraaf wordt de best gedocumenteerde casuïstiek tot nu toe beschreven, verkregen uit een nog actief NVIC onderzoek naar NPS intoxicaties i.s.m. het Trimbos-Instituut en RIVM. Omdat het een actief onderzoek betreft is de informatie in deze paragraaf vooralsnog uitsluitend bedoeld voor intern gebruik (= CAM) bij de risicoschatting. De betrokken organisaties besluiten zelf over publicatie van de gegevens die zij gegenereerd hebben. De Commissie heeft bij haar beoordeling de beschikking gehad over een zestal casus met ernstige gezondheidsschade. In de eerste helft van 2016 zijn er 6 ongevallen geweest waarbij in 4 gevallen de aanwezigheid van 4-FA in lichaamsmateriaal is bevestigd. Deze gevallen van acuut hartfalen, hartritmestoornis, twee hersenbloedingen en twee sterfgevallen betroffen drie mannen en drie vrouwen. Onder deze gevallen zijn er een aantal waarbij een enkele dosis 4-FA is gebruikt en geen andere middelen.
Dat is dus een geheim onderzoek voor intern gebruik. Niet te controleren. Hmmm...
Het lijkt, het is niet aangetoond en op basis van 132 gevallen (waarvan 76 % licht, en 17 % matig en op 300.000 gebruikers zonder enige goede voorlichting en zonder dat je iedereen bereikt vind ik 4Fa vrij veilig te noemen.
Tussen januari en juli 2016 zijn door EHBO-organisaties 132 incidenten gemeld waarbij 4-FA betrokken was (als enige drug of in combinatie met andere drugs). Dit betreft 8,8% van alle incidenten op EHBO-posten op feesten in 2016 (vergelijk: 0,2% (2012), 0,9% (2013), 2,2% (2014), 6,8% (2015). Ten opzichte van dezelfde periode in 2015 is dat een toename van ruim 1,5 maal.
De verdeling in mate van intoxicatie van de gemelde 4-FA incidenten (met 4-FA als enige drug) op EHBO-posten tussen 2009 en 2016 was: licht 76%, matig 17% en ernstig 7%.
Als laatste maak ik me druk dat een verbod niet werkt om mensen te beschermen. Integendeel zelfs er zullen meer doden vallen...
Dus op basis van inschattingen op precies 4 geanalyseerde gevallen door mensen die betaald worden door de overheid word er door middel van een algemene maatregel van bestuur iets verboden terwijl het niet werkt voor de volksgezondheid en alleen de criminelen er rijker van worden.
Ja, daar maak ik me druk om.
Ik heb dit van het begin af aan gevolgd en wat mij betreft klopt er geen bal van. Mij lijkt het dus van niet dat 4FA schadelijk is. En wordt 4FA nu legaal want lijken en inschattingen daar kun je toch van alles mee bereiken? Zelfs hier op dit forum wordt gewoon weer gezegd dat dingen zijn aangetoond en het blijkt. Nope, dat staat NIET IN HET RAPPORT. Zelfs die mensen betaalt door de overheid zeggen dat helemaal niet.
Mij lijkt het dus van niet. Nu dan is het toch vanaf nu aangetoond. 4FA is niet schadelijk, want dat lijkt me zo. Ik heb nog nooit niemand in mijn omgeving (op de ongeveer 60 mensen die ik ken) te hard zien gaan. Ok, een keer iemand een beetje heet. Dat was alles. Die gozer nam ook inderdaad te veel. Beetje gekke gozer. We hebben zijn polsen gekoeld en hij loopt nog elk weekend vrolijk rond. Ik vraag op elke EHBO of ze iets weten, nooit iets meegemaakt zeggen ze. Ja, en ze weten er wel van, want ze moesten erop letten. Nu mijn inschatting is van niet.