Devil Fish schreef:Amfetamine is wel degelijk geurloos hoor..
Dat denk ik eigenlijk ook, om een bepaalde stof te kunnen ruiken moet ze ten eerste vluchtig zijn, ze moet daarnaast kunnen oplossen in de slijmlaag die door het reukepitheel wordt aangemaakt én ze moet vetoplosbaar zijn om de membraan van de trilhaartjes te kunnen passeren (uitlopers van zenuwcellen).
Nu zie ik dat amfetamine een smeltpunt van 285 °C heeft, dus niet echt vluchtig volgens mij. En ik veronderstel dat het tamelijk wateroplosbaar is, anders zou die beruchte pep-neusspray niet goed werken. Volgens mij is het amfetamine molecule tamelijk polair door de aminegroep, dus weinig vetoplosbaar.
Ook is er echt maar een kleine hoeveelheid van een bepaalde stof nodig om de geur te kunnen waarnemen. Dus zo lang er nog een kleine 'vervuiling' (die een bepaalde geur heeft) in je amfetamine zit, zal je het ruiken volgens mij. Ik denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een geurstof aan aardgas, omdat aardgas op zich reukloos is. Van wikipedia gehaald:
wikipedia schreef:Tetrahydrothiofeen wordt in Nederland en een aantal andere landen toegepast om aardgas te voorzien van een geur. Zonder deze toevoeging zou het voor gebruik bewerkte aardgas nagenoeg reukloos zijn. De concentratie in Nederland bedraagt 18 mg/m3, ongeveer een druppel per twee kubieke meter gas.
Wat de geur dan wél zou kunnen zijn.. geen idee. Volgens mij kan alleen een amfetamine producent daar een deftig antwoord op geven. Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat amfetamine freebase wél een geur heeft, dus misschien ruik je restanten freebase die niet in zout zijn omgezet? Waarschijnlijk is het een combinatie van verschillende geuren.
Dit is enkel mijn kleine theorie natuurlijk.

The future's uncertain and the end is always near.