Hallo,
zoals het onderwerp al een beetje aangeeft, ben ik al wel tijdje bewust van het feit
dat mijn gebruik van speed al een tijd problematische is.
Maar hulp inschakelen is door mijn eigen schuld nog complexer & moeilijker (om de stap daadwerkelijke te maken) gemaakt dan die opzich al zou zijn.
Ik zal het zo kort en volledig de situatie uitleggen in de hoop dat iemand misschien wat adviezen heeft, want het probleem is dat ik bij niemand persoonlijk het hele verhaal compleet kan vertellen.
Situatie:
Rond mijn 16e ben ik begonnen met speed, en bleef netjes tot alleen gebruik in het weekend. En dan heel soms vrijdags en zaterdags of alleen zaterdags. Als het beide waren sliep ik meestal zaterdagmiddag nog wel paar uurtjes(voor zover dat lukte maar zoiezo wel op bed liggen en ogen dicht) Zondag dan meestal bed dag en maandag was 1e deel van de dag standard moeizaam opgang komen maar verder nergens last van. Dit bleef eigenlijk wel zo tot me 19e.
Vanaf me 19e ben ik in loondienst gegaan voro 40 uur per week, ik had fysiek niet heel zwaar werk maar omdat ik verhuisd was 135 km verder op moest ik ook eigenlijk weer sociale contacten opbouwen, wat achteraf nooit echt gelukt is. Maar toen ik me proeftijd had gehad en jaar-contract kreeg, merkte ik dat ik het fijner vond om op kantoor over te werken dan om thuis te zijn. Dus ik begon dagen te werken van 9 uur beginnen en tegen 23:00 af te sluiten.
Dat begon ik na een weekje of 2 niet meer vol te houden, en toen heb ik de fout gemaakt door speed doordeweeks in te gaan zetten, want de opdrachten die ik voor me baas maakte had ik door overwerken altijd heel snel en zorgvuldig af. En ik wilde hem maar wat graag tevreden houden.
Ik dus mijn gebruik omgedraaid. Gebruik doordeweeks stoppen in het weekend. Dit heb ik ruim 3 jaar volgehouden tot me 22.(ik ging 1x per maand weekend naar mijn ouders toe, en ging altijd langs de dealer die ik daarkende en nam voor een maand steeds mee)
Toen zijn er dingen gebeurd binnen het gezin wat heel moeilijk voor mij was en ik raakte heel erg depresief en werd heel suicidaal. Ben toen gestopt met werken(ziektewet) en uiteindelijk besloten om uit veiligheid tijdelijk terug te gaan naar ouderlijk huis. En ondertussen (vanaf het moment dat de problemen begonnen) kwam het gebruik in het weekend er bij. Ben bij mijn ouders 7 weken opgenomen geweest in GGZ kliniek maar op de openafdeling, en heb daar dus gewoon door gebruikt en het is nooit opgevallen. Hier is borderline geconstateerd en een eetstoornis. Dit was gebasseerd op mijn denken over eten,lichaamsbeeld etc en mijn doen (en gewicht). Maar gewicht was denk ik meer het gevolg van de speed.
Aangezien ik na opname nog niet stabiel genoeg was voor volgende behandeling en er wachtlijsten waren heb ik nog een tijd bij de Dagbehandeling gezeten, dit was 1 dagdeel per dag en 5 dagen per week. Ook tijdens deze periode door gebruikt de volle week.
Toen ik redelijk stabiel was qua depri & suicidaliteit, Mocht ik van het UWV proberen om een studie te gaan doen, dit wilde ik omdat ik ondertussen ook hier weinig vrienden meer overhad (alleen de echte vrienden zijn er altijd gebleven) en school prima plek is om sociaalnetwerk optebouwen. Dus ben begonnen toen met HBO opleiding dit was afgelopen sep2010.(ook tijdens school blijven gebruiken) Voordat de therapieen zouden beginnen was gebleken dat de thuissituatie bij mijn ouders niet stabiel genoeg was voor het volgen van de DGT en een eetstoornisbehandeling. Hierdoor is besloten dat ik zou gaan begeleidwonen dat in dec.2010 plaats vond. Ook hier ben ik blijven gebruiken, ik had wel veel begeleiding maar niet 24/7, dus het is hen ook niet dermate opgevallen. (woon nog steeds bij die instantie, wel andere locatie)
De therapieen zijn beiden gestart jan. 2011. Toen bleek dat dit zo zwaar was dat ik mijn opleiding tijdelijk heb stilgezet (ga komende sep. verder)
Dus vanaf toen tot heden, ga ik door deweeks 4 dagen naar therapie toe. Per dag is dit ongeveer 1 uur therapiesessie. Op 1 dag na dat is de DGT vaardigheidstraining die duurt 2,5 uur.
Zowel bij de intake van eetstoorniskliniek als bij de DGT heb ik nooit drugsgebruik genoemd. Het was wel bekend dat ik af en toe wel veel alc drink. Maar niet zodanig veel en lang achter elkaar dat ik verslaafd was daaraan. Maar hier word tot op heden wel veel opgelet. Ook als er werd gevraagd opintake zei ik dus bij alc gebruik ja, maar heb nooit durven zeggen dat ik dus drugsgebruik.
Bij het begeleidwonen heb ik een jongen (medebewoner) leren kennen waar ik het enorm goed mee kon vinden, en wel intiem mee was. Ik weet niet meer goed hoe we er opkwamen maar ik was pas voor de 2e keer op zijn kamer en we kregen het over drugs. Toen bleek dat hij ook al tijden speed gebruikt maar ook coke en af en toe blowd. Toen heb ik verteld dat ik ook speed gebruik maar was toen niet erg duidelijk van hoeveel en hoelang al. Maar goed resultaat was, dat we samen gingen gebruiken in het weekend. En toen heb ik eigenlijk voor het eerst ook nachten doorgehaald dat ik dus helemaal niet sliep. Dit was redelijk funest merkte ik , dus heb toen wel gezegd dat ik wel rond 5 uur in de ochtend tot aan de lunch wel wil slapen. Dit heb ik wel gedaan en ging beter.
Ik merkte snel dat deze jongen een stuk verstandiger gebruikte dan ik. Hij zorgde dat hij voldoende at en dronk. En ivm met werk dat hij doordeweeks wel had gebruikte hij eigenlijk of niks of een klein beetje.
Maar omdat we redelijk close waren kwam hij er wel heel snel achter dat het in mijn geval dus niet zo was. En hij begon zich zorgen te maken en dit ook te uiten. Uiteindelijk ging het wel zover dat hij gewoon drinken voor me neus neerzette en mij half dwong om het op te drinken. Zelfde met eten wat ik samen met de kliniek wel aan het opbouwen was maar oa. door de speed wel heel moeizaam gaat.
Deze jongen heeft eigenlijk als eerste door me verdediging heen weten te prikken. Dat mijn speedgebruik zodanig erg is dat ik hier wel meteen hulp voor moet ingeschakelen.
Dit kwam heel hard (en emotioneel) binnen en toen pas ging bij mij denk ik het knopje om. Maar ben blijven gebruiken, en ben ook niet geminderd.Dus nog steeds 7 dagen pw.
Ik heb toen 1x op mijn dagboekkaart van de DGT gezet dat ik speed had gebruikt. Toen we de dagboekkaarten gingen bespreken kwam dit aanbod. Maar hoe de therapeut hierop reageerde, kwam bij mij over alsof ik iemand had vermoord, dus ik ben daar erg van geschrokken. Zij advisereerde me om wat ik nog had weg te doen omdat ik anders zou blijven gebruiken. Ik heb niet verteld dat dit niet de eerste keer was. Ze had er ook niet naar gevraagd. Ik zou dit dan dezelfde avond nog doen. Bij de sessie daarop vroeg ze er naar. En heb geantwoord dat ik het had doorgespoeld. Zij tevreden gereageerd en nadien nooit meer over drugs gehad. Deze situatie speelde zich af in begin april 2011.
Ondertussen bleef die jongen zijn zorgen uitspreken. Maar ik had hem verteld dat ik de stap niet durf te zetten, vanwege het feit dat ik al ruim 2 jaar in de GGZ zit en al die tijd dit heb verzwegen, en als het nodig was hier over liegen. En door de reactie op de dagboekkaart ben ik vooral voor de DGT het meest bang/angstig, want dat is wel mijn hoofdbehandeling dus die moet mij doorverwijzen of met vaardigheidstraining en toepassing dit op te lossen.
Voor de rest ben ik altijd WEL eerlijk geweest over de rest. Automutilatie,Alc gebruik. Maar om 1 of andere manier durf ik wat betreft drugs dit tot op heden nog steeds niet.
Ik heb door Automutilatie een grote 3e graads brand wond opgelopen in feb. 2011 en daarvoor ga ik elke 2 weken naar de wondpoli voor controle. De wond geneest niet of erg langszaam, door speed en de slechte voeding momenteel. Dit viel hun ook op maar omdat mijn eetstoornis bekend is, zal dat de reden wel zijn geweest. Ik had dus paar weken geleden besloten omdat er ook vanwege die wond en de rest toch wel met iemand moet gaan praten over de speed, om dit in het ziekenhuis te doen, dat is veiliger en wellicht makkelijker voor mij. Heb het 2x geprobeerd maar ik krijg het er niet uit. Hier thuis krijg ik voor de verbandwissel de thuiszorg om de 3 dagen. Heb ook daar geprobeerd maar eveneens het lukt niet.
Maar ik besef wel dat ik hoe dan ook zoiezo advies nodig heb hoe ik dit bij mijn hoofdbehandelaar ga vertellen want dat is ook een grote angst en drempel.
Toen bedacht ik, ben met de DGT klaar in feb 2012 dan ga ik over mits alles goed verlopen is , naar ambulante vorm, met andere hoofdbehandelaar. Dit vond ik wel mooi plan en daar liet ik het bij. Speed gebruik nog steeds evenvaak, hoeveelheid: lichte stijging vanwege tollerantie
Huidige situatie, sinds 3 weken ben ik overgeplaatst naar 2persoonsappartement van begeleidwonen in het kader van stap voor stap opbouwen naar zelfstandig wonen. Hier komt dus heel veel meer druk te liggen op mijn eigen verantwoordelijkheid. Zoals met eten bijv. oude locatie vaste eettijden en eten werd klaar gemaakt. iedereen had bijvoorbaat al het idee van dit gaat gigantische fout; de Eeetstoorniskliniek, DGT, Die jongen, Ouders, en aantal woonbegeleiders.
Het resultaat na 3 weken hier is:
Ik mis de bezorgdheid van die jongen enorm en zijn controle. Wat dat zorgde wel dat ik wel iets at en dronk omdat ik hem geen pijn wil doen. Maar we zien elkaar nu niet zo frequent meer. hij is hier in die 3 weken nog maar 1x geweest. Komt ook omdat ik 1 weekend niet hier was maar bij vriendin.
Speedgebruik dagen/hoeveelheid hetzelfde,
Drinken: 1,5L Fles cola -light doe ik 2 a 3 dagen mee. Daarnaast drink ik niks op die 1e week na toen begon ik weer met 3x 50cl bier te drinken per dag. Maar is in de 2e week totaal opgehouden
Eten: over de hele periode dat ik hier zit , die 3 weken, heb ik per week maar 1 eetmoment gehad van een paar crackers. Dus 6 dagen per week totaal niks binnen gekregen.
Ik heb dus geen energie meer over om nog iets anders te doen dan op me kamer zitten achter pc en momenteel komt de energie voor therapie ook in in gevaar. Wat ik dan nu nog HEEL VERKEERD oplos door beetje speed te nemen vlak voor dat ik wegga.
Gewicht: gaat dus verder naar beneden terwijl ik al op de ondergrens zat wat met kliniek is afgesproken.
Vrijdag was ik daar. en werd geconcludeerd dat dit niet goed gaat en dat ik wellicht binnen 2 weken in het ziekenhuis lig omdat ik dan ingestort ben. Dus we hebben besloten om meteen te beginnen met nutridrinks kijken of ik dat wel neem en ook binnenhoud. Heb het spul vandaag binnengekregen (angst om naar de apotheek te gaan dus online besteld wat dus even duurde)
Afgesproken tijd was elke avond 18:00 1 flesje en liefst op de dag meer maar 1 is al een begin.
Heb de verzenddoos nog niet eens opengemaakt
maar goed , ook ik zie nu heel duidelijk dat ik dit niet ga volhouden tot dat de DGT afgelopen is, dus ik moest ergens opzoek gaan naar advies. En via internet Is toch makkelijker.
Ik heb voor deze site wat online internethulp sites bezorgd voor drugsverslaving. En dan kan je soms e-consult aanvragen. Dit was ik eigenlijk vanplan maar toen ik het formulier opende en zag dat ik naam,achternaam geb.datum, postcode moest invullen en of je al onder medische behandeling staat. Werd ik hier weer zo bang van dat ik ook dat niet meer durfde.
Het vertellen hier is niet eng. Merk alleen wel dat ik wel bang ben voor reacties, kan slecht kritiek krijgen bijv. En op andere forums waar ik dan wel eens zei dat ik elke dag gebruikte, kreeg ik stortvloed over me heen van hoe stom ik wel niet was en dat ik mezelf helemaal naar de tering help. En dan denk ik DAT WEET IK WEL. maar op die sites kan ik dus niet wat ik hoop hier wel te kunnen, advies tips en niet alleen maar bevestiging van hetgeen wat ik al weet.
Ik zal nog paar korte dingen zeggen/uitleggeven:
-DGT = Dialectische gedrags therapie
-Eetstoorniskliniekbehandeling = individueel therapie + Individueel Psychomotorische therapie
Huidige woonbegeleiding komt 1x per week 1 uur langs.
-Tollerantie heeft wel altijd mee gespeelt maar ging niet super hard, nu wel ruim 10x meer dan in het begin
-Om 1 of andere reden heb ik heel weinig bijwerkingen/schade aan me lichaam dat ik dus merk. Me neus is wel gevoelliger maar heb niet of soms 1x per maand bloedneus. Ik wissel ook veel af tussen snuif/neusgat en af en toe tijdje slikken maar dan heb ik veel meer nodig dan met snuiven
Ik heb het met die jongen ook over het feit gehad dat ik zoveel hulp om mij heen heb maar dat niemand het ooit is opgevallen. Die jongen merkte op, dat hij zei dat hij het nu weet, maar die tijd dat we daar waren en ik dus wel gebruikte, was het hem ook nooit opgevallen. Enige wat ik duidelijk laat zien als ik gebruikt heb, zijn de tics bijv: telefoon in de hand en draai het constant rond. En wil nog wel eens raar knarsen met me tanden.
Wat je wel kan merken (als je het dus weet) maar wat door anderen gezien word als gevolg van mijn andere stoornissen:
Geen eetlust (eetstoornis)
Depri zijn en ineens (na inname) vrolijk en actief zijn (stemmingswisselingen borderline)
Ik ben van indische (srilankeese) afkomst, heb dus bruine ogen. En ik heb het getest met die jongen, je moet heeeeeeeel goed kijken en met perfecte licht inval, dan kan je zien dat me puppillen vergoot zijn. Maar dat is ook weer iets, waarvan je het eerst wel moet weten.
Die jongen heeft fel blauwe ogen, dus ik bij hem altijd wel zien of die al gehad heeft of niet.
Heel af en toe plan ik het snuiven heel verkeerd en komt begeleiding (binnen 15 min na snuif) naar me toe om iets te vragen, dan zit ik constant me neus dus op te halen. Maar dat gebeurd zo weinig dat ik daar altijd mee weg kom door te zeggen, lage weerstand snel verkouden.
Het is een enorm lang verhaal geworden sorry daarvoor maar dit is enige manier om het in 1x zo duidelijk mogelijk neer te zetten.
Want er moet wel wat gebeuren! dat is een ding dat zeker is.
Groetjes en bijvoorbaat dank voor reacties(tips/advies),
A (24 jaar)
-edit- aantal dingen toegevoegd was ik vergeten:
tolerantie info
lichamelijke complicaties.