Homepage Drugs Trip Reports Verslaving Stimulanten Verdovende Middelen Tripmiddelen More...

Zamnesia banner   Drugs testen banner

Psychose

Heb je een vraag die je graag beantwoord zou zien door een professional van het Trimbos instituut? Post deze dan hier.

Psychose

Berichtdoor Perry » do nov 21, 2013 4:36 pm

Weet iemand die in een psychose zit van zichzelf dat hij of zij in een psychose zit?
Misschien een erg korte vraag, maar ben erg benieuwd. :wave:
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: Psychose

Berichtdoor GaiaNyx » do nov 21, 2013 4:42 pm

Iemand die echt psychotisch is beseft dat niet, iemand die tegen een psychose aanzit of die er uit komt beseft dat (deels) wel.
Laatst bijgewerkt door GaiaNyx op do nov 21, 2013 4:44 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
Done: weed, alcohol, nicotine, caffeine, XTC, MDMA, speed, coke, crack, morfine, salvia, truffels, LSA, GHB, yaba, 2cb, 4fa, lachgas, poppers, MXE, Al-LAD

To do: LSD, DMT, 4aco dmt, ketamine
Avatar gebruiker
GaiaNyx
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 374
Geregistreerd: vr dec 02, 2011 10:51 pm
Woonplaats: omg eindhoven

Re: Psychose

Berichtdoor Fret » do nov 21, 2013 4:42 pm

Sommige patiënten zijn van mening dat hem of haar niets mankeert, ze denken dat het de rest van de wereld is die raar doet. Als de medicatie gestopt wordt komt de psychose vaak terug, en meestal heviger. Daarentegen voelen anderen juist de psychose lang van tevoren aankomen. Zij hebben al eerder een psychose gehad en herkennen de symptomen. Een volgende psychose kan dan dikwijls voorkomen worden door langdurig een lage dosering antipsychoticum te nemen.


Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychose
"Ik ben hier emotioneel te onzeker voor Ernie." -Bert, 2015

Avatar gebruiker
Fret
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 786
Geregistreerd: wo jun 26, 2013 9:04 pm
Woonplaats: Bij mijn moeder thuis in de kelder

Re: Psychose

Berichtdoor veryordinary » do nov 21, 2013 8:08 pm

Moeilijk te zeggen dit, goeie vraag. Het probleem is dat mensen heel langzaam 'afglijden' in een psychose. Eerst zullen ze bijvoorbeeld denken dat iedereen over hun praat, al snel daarna denken ze dat er een complot word gevormd tegen ze. Zo gaat dat steeds verder en het realiteitsbesef wordt steeds minder. Die grens is moeilijk aan te geven. Ik denk in ieder geval dat als iemand voor het eerst een psychose heeft, hij/zij dit niet herkent.

Vraag: Waarom deze vraag JG? :)
“Never give up on a dream because of the time it will take to accomplish it. The time will pass anyway.” — Earl Nightingale.
Avatar gebruiker
veryordinary
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 572
Geregistreerd: wo okt 16, 2013 12:24 am

Re: Psychose

Berichtdoor erikp » do nov 21, 2013 8:39 pm

Avatar gebruiker
erikp
Experimenterende Gebruiker
Offline
 
Posts: 29
Geregistreerd: za dec 15, 2012 12:19 am

Re: Psychose

Berichtdoor Perry » do nov 21, 2013 8:58 pm

veryordinary schreef:Vraag: Waarom deze vraag JG? :)

Sim post steeds vaker op dit forum en het zet mij aan het nadenken.
Moet je medelijden met zo iemand hebben, omdat hij zijn leven kapot ziet gaan?
Moet je gewoon toekijken en die persoon zijn gang laten gaan, omdat hij/zij het zelf niet door heeft?
Moet je zo iemand proberen te laten realiseren dat hij/zij psychotisch is?
Stel dat ik psychotisch zou worden, met mijn amvitamine gebruik bestaat de mogelijkheid, zou ik het kunnen doorbreken, omdat mijn vrienden het me laten weten en ik weet dat zij altijd oprecht zijn en ik hen zoiets toe kan vertrouwen of zou ik hen dan ineens ook niet meer vertrouwen?
Kortom: Het roept vragen bij mij op :)
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: Psychose

Berichtdoor Vinz » do nov 21, 2013 9:00 pm

#bijpakken
Vinz
<3
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 3045
Geregistreerd: ma maart 28, 2011 12:10 pm

Re: Psychose

Berichtdoor Perry » do nov 21, 2013 9:02 pm

Vinz = Kockar.
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: Psychose

Berichtdoor Vinz » do nov 21, 2013 9:04 pm

Kockar en ik zijn wel eskimobroeders #eko
Vinz
<3
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 3045
Geregistreerd: ma maart 28, 2011 12:10 pm

Re: Psychose

Berichtdoor veryordinary » do nov 21, 2013 9:05 pm

JongGeleerd schreef:
veryordinary schreef:Vraag: Waarom deze vraag JG? :)

Sim post steeds vaker op dit forum en het zet mij aan het nadenken.
Moet je medelijden met zo iemand hebben, omdat hij zijn leven kapot ziet gaan?
Moet je gewoon toekijken en die persoon zijn gang laten gaan, omdat hij/zij het zelf niet door heeft?
Moet je zo iemand proberen te laten realiseren dat hij/zij psychotisch is?
Stel dat ik psychotisch zou worden, met mijn amvitamine gebruik bestaat de mogelijkheid, zou ik het kunnen doorbreken, omdat mijn vrienden het me laten weten en ik weet dat zij altijd oprecht zijn en ik hen zoiets toe kan vertrouwen of zou ik hen dan ineens ook niet meer vertrouwen?
Kortom: Het roept vragen bij mij op :)


Heb het niet gevolgd met Sim en weet ook niet wat er met hem aan de hand is (misschien is het wel getroll?) maar om antwoord te geven op je vraag of je vrienden je kunnen laten beseffen dat je in een psychose zit: waarschijnlijk niet. Je vertrouwt dan niemand meer en wordt vooral heel achterdochtig. Zoals ik hierboven al zei, kan je bijvoorbeeld denken dat ze een complot vormen tegen je. En op dat moment voelt dat ook écht zo, denk ik. Daarnaast kan je nauwelijks communiceren met iemand die in een psychose zit, het dringt gewoon niet door.
Kortom: beter zorg je ervoor dat je niet in een psychose raakt JG ;p
“Never give up on a dream because of the time it will take to accomplish it. The time will pass anyway.” — Earl Nightingale.
Avatar gebruiker
veryordinary
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 572
Geregistreerd: wo okt 16, 2013 12:24 am

Re: Psychose

Berichtdoor Prototype » do nov 21, 2013 9:12 pm

JongGeleerd schreef:Moet je medelijden met zo iemand hebben, omdat hij zijn leven kapot ziet gaan?

Vaak hebben psychotische mensen geen realiteitsbesef meer, ze zullen zich dus vaak niet bewust zijn dat ze zichzelf of anderen naar de klote helpen.
JongGeleerd schreef:Moet je gewoon toekijken en die persoon zijn gang laten gaan, omdat hij/zij het zelf niet door heeft?

Nee. Als je vermoed dat iemand psychotisch is en een gevaar voor zichzelf of anderen wordt, bel de politie.
Voor sim aan de andere kant kunnen we weinig doen, aangezien dit een forum is.
JongGeleerd schreef:Stel dat ik psychotisch zou worden

Met je huidige gebruik hoef je daar niet zo bang voor te zijn, als je aanleg had gehad was je allang een keer psychotisch geweest. kijk wel uit met veel te lang wakker blijven.
JongGeleerd schreef:zou ik hen dan ineens ook niet meer vertrouwen?

Waarschijnlijk niet.
Zoals hierboven al gezegd werd denken psychotische mensen vaak dat er een complot tegen ze gesmeed wordt, en dan denk je dus misschien ook dat je vrienden hierbij betrokken zijn.
I'll make my own drugsforum! With blackjack and hookers!
In fact, forget the forum!
BEK HOUWE, NEUS VOLSTOUWE.

Frog schreef:Predatorprotomotherucking t rex
Avatar gebruiker
Prototype
Harder dan de rest
Donateur
Offline
 
Posts: 7490
Geregistreerd: do aug 01, 2013 11:57 pm
Woonplaats: The Void

Re: Psychose

Berichtdoor Jdjsusinebeieje » do nov 21, 2013 9:17 pm

veryordinary schreef:
JongGeleerd schreef:
veryordinary schreef:Vraag: Waarom deze vraag JG? :)

Sim post steeds vaker op dit forum en het zet mij aan het nadenken.
Moet je medelijden met zo iemand hebben, omdat hij zijn leven kapot ziet gaan?
Moet je gewoon toekijken en die persoon zijn gang laten gaan, omdat hij/zij het zelf niet door heeft?
Moet je zo iemand proberen te laten realiseren dat hij/zij psychotisch is?
Stel dat ik psychotisch zou worden, met mijn amvitamine gebruik bestaat de mogelijkheid, zou ik het kunnen doorbreken, omdat mijn vrienden het me laten weten en ik weet dat zij altijd oprecht zijn en ik hen zoiets toe kan vertrouwen of zou ik hen dan ineens ook niet meer vertrouwen?
Kortom: Het roept vragen bij mij op :)


Heb het niet gevolgd met Sim en weet ook niet wat er met hem aan de hand is (misschien is het wel getroll?) maar om antwoord te geven op je vraag of je vrienden je kunnen laten beseffen dat je in een psychose zit: waarschijnlijk niet. Je vertrouwt dan niemand meer en wordt vooral heel achterdochtig. Zoals ik hierboven al zei, kan je bijvoorbeeld denken dat ze een complot vormen tegen je. En op dat moment voelt dat ook écht zo, denk ik. Daarnaast kan je nauwelijks communiceren met iemand die in een psychose zit, het dringt gewoon niet door.
Kortom: beter zorg je ervoor dat je niet in een psychose raakt JG ;p


Jij studeert vast toegepaste psychologie. :rock:
Perry schreef:Hiermee zal je niets dan weerstand opwekken en waarschijnlijk zal je de schuld hiervan bij de ander zoeken, omdat deze aanpak veelal ook duidt op weinig zelf-reflectie.
Avatar gebruiker
Jdjsusinebeieje
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4089
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 7:40 pm

Re: Psychose

Berichtdoor veryordinary » do nov 21, 2013 9:25 pm

Tomz0r schreef:Jij studeert vast toegepaste psychologie. :rock:


2 jaar Psychologie gestudeerd aan de uni, nu MWD ;) Maar psychologie is mijn ding!
“Never give up on a dream because of the time it will take to accomplish it. The time will pass anyway.” — Earl Nightingale.
Avatar gebruiker
veryordinary
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 572
Geregistreerd: wo okt 16, 2013 12:24 am

Re: Psychose

Berichtdoor Frog » do nov 21, 2013 9:25 pm

De kans dat iemand psygotish is, of een psygose heeft/ midden erin zit, en dit zelf door heeft is vrij zeldsaam.
Bron: verschillende artsen.
Avatar gebruiker
Frog
Badass Junkie
Verbannen
 
Posts: 2111
Geregistreerd: vr nov 01, 2013 11:52 pm

Re: Psychose

Berichtdoor Perry » do nov 21, 2013 9:32 pm

Wauwie, dit net gevonden. Echt heel heftig:
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: Psychose

Berichtdoor Jdjsusinebeieje » do nov 21, 2013 9:33 pm

veryordinary schreef:
Tomz0r schreef:Jij studeert vast toegepaste psychologie. :rock:


2 jaar Psychologie gestudeerd aan de uni, nu MWD ;) Maar psychologie is mijn ding!


Dat is te merken ja. 8-) Geswitcht omdat het te theoretisch was of omdat je toch meer mensen echt concreet wou helpen?
Perry schreef:Hiermee zal je niets dan weerstand opwekken en waarschijnlijk zal je de schuld hiervan bij de ander zoeken, omdat deze aanpak veelal ook duidt op weinig zelf-reflectie.
Avatar gebruiker
Jdjsusinebeieje
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4089
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 7:40 pm

Re: Psychose

Berichtdoor veryordinary » do nov 21, 2013 9:36 pm

JongGeleerd schreef:Wauwie, dit net gevonden. Echt heel heftig:


In deze docu wordt nagebootst hoe een psychose eruit ziet en hoe dat voelt. Aanrader!

http://www.verlorenjaren.nl/de-film/
“Never give up on a dream because of the time it will take to accomplish it. The time will pass anyway.” — Earl Nightingale.
Avatar gebruiker
veryordinary
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 572
Geregistreerd: wo okt 16, 2013 12:24 am

Re: Psychose

Berichtdoor veryordinary » do nov 21, 2013 9:40 pm

Tomz0r schreef:
veryordinary schreef:
Tomz0r schreef:Jij studeert vast toegepaste psychologie. :rock:


2 jaar Psychologie gestudeerd aan de uni, nu MWD ;) Maar psychologie is mijn ding!


Dat is te merken ja. 8-) Geswitcht omdat het te theoretisch was of omdat je toch meer mensen echt concreet wou helpen?


Het was vooral meer biologisch dan ik had gedacht, gaat veel over de hersenen. Terwijl ik meer geïnteresseerd ben in ziektebeelden en hoe dat mensen beïnvloedt. En daarnaast was ik gewoon slecht in statistiek, vreselijk :keta: Zit nu beter op mijn plek denk ik. Wat doe jij eigenlijk?
“Never give up on a dream because of the time it will take to accomplish it. The time will pass anyway.” — Earl Nightingale.
Avatar gebruiker
veryordinary
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 572
Geregistreerd: wo okt 16, 2013 12:24 am

Re: Psychose

Berichtdoor Perry » do nov 21, 2013 9:43 pm

Het enige wat ik kan denken als ik hier meer over opzoek is:
Arme ochterbuurjongen op Decibel. Dat was geen lichte para, die zat gewoon in een psychose.
Ben toch wel benieuwd over hoe het nu met 'm gaat, of 't iets van korte duur was of gewoon een ticket to hell...
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: Psychose

Berichtdoor Jdjsusinebeieje » do nov 21, 2013 9:44 pm

veryordinary schreef:Het was vooral meer biologisch dan ik had gedacht, gaat veel over de hersenen. Terwijl ik meer geïnteresseerd ben in ziektebeelden en hoe dat mensen beïnvloedt. En daarnaast was ik gewoon slecht in statistiek, vreselijk :keta: Zit nu beter op mijn plek denk ik. Wat doe jij eigenlijk?


Als je daar niet van houdt ga je niet leuk vinden wat ik doe. 8-)

Accountancy.
Perry schreef:Hiermee zal je niets dan weerstand opwekken en waarschijnlijk zal je de schuld hiervan bij de ander zoeken, omdat deze aanpak veelal ook duidt op weinig zelf-reflectie.
Avatar gebruiker
Jdjsusinebeieje
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4089
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 7:40 pm

Re: Psychose

Berichtdoor Perry » do nov 21, 2013 9:46 pm

Vandaar dat je geen ziel hebt Tomz0r :lol:
Avatar gebruiker
Perry
Intensive Care Bear
DF God
Offline
 
Posts: 13604
Geregistreerd: do jul 21, 2011 6:03 pm
Woonplaats: in de speeltuin

Re: Psychose

Berichtdoor Jdjsusinebeieje » do nov 21, 2013 9:49 pm

JongGeleerd schreef:Vandaar dat je geen ziel hebt Tomz0r :lol:


Ho ho. 8-)

Dat zie je verkeerd. Ik heb de jaarrekeningen al lang links laten liggen en ben nu bezig met het uitzoeken van allerlei leuke dingetjes. Zo was er een kroegje wat niet was aangemeld op google places en geen eigen facebook pagina had. Dus samen met de klant die dingen aanmaken. Veel leuker. Ook voor mezelf. Accountant worden kan iedereen. Maar dit soort kleine vanzelfsprekende dingetjes signaleren niet. 8-)
Perry schreef:Hiermee zal je niets dan weerstand opwekken en waarschijnlijk zal je de schuld hiervan bij de ander zoeken, omdat deze aanpak veelal ook duidt op weinig zelf-reflectie.
Avatar gebruiker
Jdjsusinebeieje
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4089
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 7:40 pm

Re: Psychose

Berichtdoor Vinz » do nov 21, 2013 10:03 pm

Tomz0r schreef:
JongGeleerd schreef:Vandaar dat je geen ziel hebt Tomz0r :lol:


Ho ho. 8-)

Dat zie je verkeerd. Ik heb de jaarrekeningen al lang links laten liggen en ben nu bezig met het uitzoeken van allerlei leuke dingetjes. Zo was er een kroegje wat niet was aangemeld op google places en geen eigen facebook pagina had. Dus samen met de klant die dingen aanmaken. Veel leuker. Ook voor mezelf. Accountant worden kan iedereen. Maar dit soort kleine vanzelfsprekende dingetjes signaleren niet. 8-)

Casanova
Vinz
<3
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 3045
Geregistreerd: ma maart 28, 2011 12:10 pm

Re: Psychose

Berichtdoor Ben » do nov 21, 2013 11:29 pm

Tomz0r schreef:Dat zie je verkeerd. Ik heb de jaarrekeningen al lang links laten liggen en ben nu bezig met het uitzoeken van allerlei leuke dingetjes. Zo was er een kroegje wat niet was aangemeld op google places en geen eigen facebook pagina had. Dus samen met de klant die dingen aanmaken. Veel leuker. Ook voor mezelf. Accountant worden kan iedereen. Maar dit soort kleine vanzelfsprekende dingetjes signaleren niet. 8-)


:')
Avatar gebruiker
Ben
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 384
Geregistreerd: zo sep 15, 2013 3:17 pm

Re: Psychose

Berichtdoor Eko » vr nov 22, 2013 2:33 pm

Vinz schreef:Kockar en ik zijn wel eskimobroeders #eko

Ben ik tegenwoordig populair genoeg dat ik m'n eigen hashtag krijg? :p
I remember feelin' like someone had peeled a layer away from my brain, and my reality was no longer anchored to any point of reference, and I had to fight to keep from being crushed under the weight of an unforgiving new paradigm of ultimate reality. (Jake the Dog)
Avatar gebruiker
Eko
-~○☼○~-
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4042
Geregistreerd: do feb 24, 2011 10:27 pm
Woonplaats: Ganda

Re: Psychose

Berichtdoor Ben » vr nov 22, 2013 8:47 pm

"Ik mag dan wel mensen met serieuze problemen pesten, ik heb toch maar een facebookpagina voor een kroeg gemaakt... Dus Ik ben wèl een goed persoon!" - Tommie.
Avatar gebruiker
Ben
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 384
Geregistreerd: zo sep 15, 2013 3:17 pm

Re: Psychose

Berichtdoor Jdjsusinebeieje » vr nov 22, 2013 8:51 pm

Ben schreef:"Ik mag dan wel mensen met serieuze problemen pesten, ik heb toch maar een facebookpagina voor een kroeg gemaakt... Dus Ik ben wèl een goed persoon!" - Tommie.


8-)
Perry schreef:Hiermee zal je niets dan weerstand opwekken en waarschijnlijk zal je de schuld hiervan bij de ander zoeken, omdat deze aanpak veelal ook duidt op weinig zelf-reflectie.
Avatar gebruiker
Jdjsusinebeieje
Badass Junkie
Offline
 
Posts: 4089
Geregistreerd: wo feb 23, 2011 7:40 pm

Re: Psychose

Berichtdoor zornax » vr nov 22, 2013 9:07 pm

JongGeleerd schreef:Het enige wat ik kan denken als ik hier meer over opzoek is:
Arme ochterbuurjongen op Decibel. Dat was geen lichte para, die zat gewoon in een psychose.
Ben toch wel benieuwd over hoe het nu met 'm gaat, of 't iets van korte duur was of gewoon een ticket to hell...


Best kans dat dit een bekende van me was, die dacht op een gegeven moment dat heel de camping achter hem aanzat en dat iedereen hem kwam halen, die heb ik maar in me auto gezet zodat hij niet op de camping zou rond gaan lopen. Hij heeft daar uren doorgebracht hele tijd rond zich heen kijkend en constant wegduiken, echt totale paniek. :shock: Hij was heel het decibel weekend al wakker van de pep en gebeurde de laatste nacht nadat hij had zitten blowen.

Best eng om te zien maar wat je ook zei je kon niet wijs maken dat er niks aan de hand was. Gelukkig was het maar van korte duur en niet voor altijd. Eerste keer dat ik zoiets dichtbij meemaakte, had nooit verwacht dat het zo erg zou kunnen zijn en dat je dan iemand echt niet wijs kan maken dat het niet zo is.
Avatar gebruiker
zornax
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 261
Geregistreerd: di jun 05, 2012 10:43 am

Re: Psychose

Berichtdoor Afca_Remy » za nov 23, 2013 12:15 am

JongGeleerd schreef:Het enige wat ik kan denken als ik hier meer over opzoek is:
Arme ochterbuurjongen op Decibel. Dat was geen lichte para, die zat gewoon in een psychose.
Ben toch wel benieuwd over hoe het nu met 'm gaat, of 't iets van korte duur was of gewoon een ticket to hell...


Welk jaar was dat en zat je in een huisje? Me eerste db weekend ging ik zo hard van de 2cb en nog meer shit. Dat ik ook ff helemaal vd kaart was..
Liever te dik in de kist, dan een feestje gemist :D :cheers:
Avatar gebruiker
Afca_Remy
Bewuste Gebruiker
Offline
 
Posts: 790
Geregistreerd: wo jul 11, 2012 6:52 pm
Woonplaats: Noord Holland

Re: Psychose

Berichtdoor Poseidon » za nov 23, 2013 2:34 am

JongGeleerd schreef:Weet iemand die in een psychose zit van zichzelf dat hij of zij in een psychose zit?
Misschien een erg korte vraag, maar ben erg benieuwd. :wave:


Tijdens een klassieke, endoge schizofrene of paranoïde psychose heeft de persoon in kwestie er geen besef van dat hij in een door wanen en/of hallucinaties geformeerde realiteit verkeert.

Bij een drugspsychose, heeft men meestal wel in de gaten dat de mentale stoornis door de dope veroorzaakt wordt.

Als iemand in een semi-psychotische toestand van too much speed of cocaïne op de eerste hulp belandt, krijgt hij daar als remedie intraveneuze toediening van een benzo. De psychose zal dan spoedig verdwijnen.
Wij willen onze blauwe luchten terug.
Avatar gebruiker
Poseidon
JeVader
In Memoriam
Offline
 
Posts: 10486
Geregistreerd: do maart 17, 2011 4:34 pm
Woonplaats: Liquid Universe

Volgende

  • Gelijkaardige topics
    Reacties
    Bekeken
    Laatste post

Keer terug naar Voorstellen voor "vraag van de week"

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

Royal Queen Seeds banner